BIOS resettes efter strømmen har været afb~
Fra : "

Dato : 31-07-03 10:47

Efter at have læst rådene om at slukke for elektronik på stikkontakten har
jeg besluttet at gøre dette.
Desværre har min BIOS en kedelig tendens til at resette sig selv når
strømmen har været afbrudt på stikkontakten, og jeg skal derfor sætte
indstillinger, ur mv. hver gang den booter op igen.

Hvordan kan jeg sørge for indstillingerne gemmes selvom der har været
slukket på kontakten?
Jeg kører med Asus A7V333 (noraid) og BIOS 1014.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 31-07-03 11:06

<-= KG =-> wrote:

> Hvordan kan jeg sørge for indstillingerne gemmes selvom der har været
> slukket på kontakten?
> Jeg kører med Asus A7V333 (noraid) og BIOS 1014.

De indstillinger burde absolut ikke forsvinde når der slukkes på kontakten.
Skift evt. batteriet (de fås til 10 kr i Harald Nyborg).

Hvis det ikke hjælper at skifte batteri, så er dit bundkort defekt,
eller Clear_CMOS-jumperen står forkert.
Så kan du enten prøve at få det byttet, eller sælge det som det er og
købe et nyere bundkort. (anbefaler et Abit NF7/NF7-S)

Fra : "

Dato : 01-08-03 11:43

> Hvis det ikke hjælper at skifte batteri, så er dit bundkort defekt,
> eller Clear_CMOS-jumperen står forkert.

Skal der sidde en jumper på de to CLR_RTC pins på bundkortet? For det gør
der ikke...
Det er desuden _kun_ når der har været afbrudt på stikkontakten, og den
grønne lampe på bundkortet er slukket at den mister indstillingerne...

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 01-08-03 12:20

Der skal IKKE sidde en jumper, så det lyder korrekt.

Og det lyder ganske rigtigt som om CMOS batteriet er dødt.

Når du afbryder strømmen så er batteriet det eneste der forhindrer BIOS i at
tabe indstillingerne.

Jannik