Natbelysning
Fra : Plesner

Dato : 31-07-03 00:22

Jeg har et akvarium med nogle nataktive microsynodontis'er. For at lokke
dem frem, kunne jeg godt tænke mig at have 'natbelysning' på et par timer
om aftenen, så jeg kan se dem.

Jeg har prøvet med det, der hedder 'black light blue' - et rør, der
udelukkende udsender lys i det blå spektrum og giver næsten samme effekt,
som bruges på diverse diskoteker. det fik dem ikke frem, og nu er jeg stødt
på et par steder på nettet, hvor man i stedet anbefaler rødt lys, idet
fisken ikke skule kunne se den røde del af spektret.

Er der nogen, der har erfaring med 'natbelysning' til at lokke sky fisk
frem ? Jeg har selvfølgelig sørget for, at mængden af lys der når ind i
dette akvarium fra andre akvarier og andre lyskilder i lokalet er reduceret
til et absolut minimum.

plesner

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-07-03 01:15

Plesner <you@wish.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f28531c$0$6844$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> frem ? Jeg har selvfølgelig sørget for, at mængden af lys der når ind
> dette akvarium fra andre akvarier og andre lyskilder i lokalet er

Hvorfor ikke forsøge med det blå lys som vi bruger over saltvand??

I saltvands akvarier bruger man lysende, af flere grunde, det giver
nogle flottere klare farver, på fisk og koraller.
Stenkoraller skal bruge det blå lys, formentligt til deres
fotosyntese, og den sidste grund, som er væsenlig her,
er at det også bruges som skumringslys.

Hvor langt skal det rør være?? Jeg har nemlig både et 30W og 58 W
som, du kan få hvis du vil forsøge med det.

Carsten

Fra : thomas schreiber

Dato : 31-07-03 09:00

En af mine "malle freak" venner, brugte bare en alm stuegulvlampe med en
enkel lille spot på hans 720'er. Det giver et utroligt flot skær i vandet.
og samtidig kun lige lys nok til at man kun lige kunne se fiskene.

/ts