ISS på aftenhimlen
Fra : Christof

Dato : 30-07-03 23:05

Hej Ng

Jeg så i nyhederne at ISS ville kunne ses flyver over aftenhimlen i dag. Jeg
nåede lige at opfange at nyhedsoplæserne på TV2 sagde at der nu kun var 5
minutter til ISS passerede, og rigtignok 5 minutter efter fløj en lysende
klar prik hurtigtg over himlen. Ret fascinerende Men hvor tit sker det
egentlig at man kan se ISS og var der andre af jer der så den?

Mvh
Christian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-07-03 23:29

Christof skrev:

> Men hvor tit sker det egentlig at man kan se ISS

Det kommer an på hvor man befinder sig. Her er data for Søborg
ved København for den næste uges tid: <http://xrl.us/np9>¹.

// Klaus

¹) <http://www.heavens-above.com/PassSummary.asp?lat=55.7283&lng=12.5142&alt=5&loc=S%F8borg&TZ=GMT&satid=25544>

Fra : Kristian Vange

Dato : 30-07-03 23:30

"Christof" <christof@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvor tit sker det
> egentlig at man kan se ISS og var der andre af jer der så den?

Det er nu ikke en sjældenhed. På http://www.heavens-above.com kan man
(meget detaljeret) se, at ISS passerer Danmark tit.

Kristian

Fra : ML-78

Dato : 30-07-03 23:58

> Det er nu ikke en sjældenhed. På http://www.heavens-above.com kan man
> (meget detaljeret) se, at ISS passerer Danmark tit.

Tja, det gør den nu ikke hele tiden. Sidst jeg så den var i maj eller juni
sidste år hvor den kunne ses omkring en uges tid, hvorefter der ville gå flere
måneder inden den næste gang var synlig. Hvor mange gange den har været synlig
mellem dengang og nu ved jeg ikke.

Man kan følge med på passagetidspunkterne her:

http://cph.ing.dk/tema/iss/aktiviteter/find-iss.html

ML-78

Fra : Sven Nielsen

Dato : 31-07-03 11:08

In article <bg9iir$25iu$1@news.cybercity.dk>, dsl79866
@NOSPAMvip.cybercity.dk says...

> [...]
> måneder inden den næste gang var synlig. Hvor mange gange den har været synlig

Flere måneder? Det er vist overdrevet.

Ifølge heavens-above kunne den ses 11/4 2002 og ikke igen før 12/5.
Den næste længere usynlighedsperiode var 6/6-02 til 13/6-02 (synlig
begge disse datoer). Og dernæst 9/8-02 til 7/9-02 og 16/10 til 31/10.

Dvs. at der højst er gået ca. 1 måned, hvor ISS har været usynlig fra
Århus. Ellers kan den ses flere gange ugentlig - i nogle perioder
dagligt.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : ML-78

Dato : 31-07-03 16:54

> [...]
> Den næste længere usynlighedsperiode var 6/6-02 til 13/6-02 (synlig
> begge disse datoer). Og dernæst 9/8-02 til 7/9-02 og 16/10 til 31/10.

Ok, "flere måneder" er knap to måneder Det var juni-perioden jeg så den, og
jeg kunne bare huske, at der ville gå et godt stykke tid inden den igen ville
være synlig.

ML-78

Fra : Kim Noer

Dato : 31-07-03 01:30

Christof wrote:

> efter fløj en lysende klar prik hurtigtg over himlen. Ret
> fascinerende Men hvor tit sker det egentlig at man kan se ISS og

Ja, det er en ganske velpoleret station.

--
"You look down and you see a tortoise crawling towards you."

Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 31-07-03 07:59

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> wrote in message

> Ja, det er en ganske velpoleret station.

Og hermed et billede taget af en amatørastronom..

http://www.astromart.com/messages.asp?message_id=94924&page=5

hilsen Søren

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 07:30

> Ja, det er en ganske velpoleret station.

Det skal jeg love for. Gik ud og kiggede i går 23.05. Ikke noget at være i
tvivl om. Flot.
Hvor langt ude er den egentlig?

Søren H. N.
-som ikke har nogen fede citater i sin signatur.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 01-08-03 19:45

In article <3f2a0906$0$9499$4d4eb98e@news.dk.uu.net>, "SHN"
<shnXphaseone.dk> says...

> Hvor langt ude er den egentlig?

ISS' kredsløb ligger i en middelhøjde på mellem 382 og 398 km.
Middelhøjden varierer over tid.

I øjeblikket er middelhøjden omkring 385 km, dvs. at den snart skal have
et "skub" opad for at holde sin bane. Banen er en lille smule oval, så
højden varierer i løbet af et omløb fra 380 km til 391 km.

http://www.heavens-above.com/issheight.asp

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-08-03 17:58

SHN wrote:

> Hvor langt ude er den egentlig?

Det kan man fx se på http://www.heavens-above.com/issheight.asp
Svaret er altså cirka 390 km.

Se også stationens hjemmeside på http://spaceflight.nasa.gov/station/

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Thomas D

Dato : 01-08-03 13:31

Christof wrote:
> [...]
> efter fløj en lysende klar prik hurtigtg over himlen. Ret
> fascinerende Men hvor tit sker det egentlig at man kan se ISS og

min kæreste er p.t. i Paris.
Jeg talte med hende i telefonen i går og fortalte at man i dk kunne se ISS
på nattehimmelen.
Jeg lovede derfor at undersøge om det kunne lade sig gøre at se den fra
Paris.
Kan det det?
Er der for meget "lys støj" fra en storby?
Kan hun køre lidt udenfor byen og se den?
Hvor skal hun kigge hen og hvornår?
Eller kan de ikke ses fra Paris?

Thomas D
http://tdn.peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Zalza

Dato : 03-08-03 20:20

> Men hvor tit sker det
> egentlig at man kan se ISS og var der andre af jer der så den?

de dage den flyver over danmark (eller tæt på) er det vel hver 2. time man
kan se den ... ? ik ?

http://devnull.at/?9K2NC (når siden ellers virker)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-08-03 20:42

Zalza wrote:

> de dage den flyver over danmark (eller tæt på) er det vel hver 2. time man
> kan se den ... ? ik ?

Nej. For at man kan se den, er det ikke nok at den er på den halvdel
af himlen som er over horisonten. Det er også et krav at solen er
gået ned (så himlen er (næsten) sort), *og* at rumstationen er oplyst
af solen. Disse to ting sker normalt kun samtidig enten kort før sol-
opgang eller kort efter solnedgang. (En undtagelse er de arktiske og
antarktiske egne hvor solen kun er et lille stykke under horisonten
selv lang tid efter solnedgang.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-08-03 20:46

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> (En undtagelse er de arktiske og
> antarktiske egne hvor solen kun er et lille stykke under horisonten
> selv lang tid efter solnedgang.)

Jeg må lige tilføje at for ISS' vedkommende gælder at den ikke kan
ses fra meget høje breddegrader, simpelthen fordi dens bane ikke
hælder nok i forhold til ækvator. Så dér opfyldes kravet om at den
skal være over horisonten, aldrig.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)