Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Steadicam
Fra : Johnny

Dato : 30-07-03 22:43

Hejsa foto-gruppe

Jeg ved godt dette måske ikke helt hører under foto, men jeg er desperat

Jeg står og mangler et billigt steadicam (f.eks. et steadicam junior
uden monitor) til mit digitale videokamera. På netter kan man finde en
masse billige til omkring 2-300 dollar, men jeg kan ikke finde nogle
danske forhandlere.

Der skulle vel ikke tilfældigvis være en guru, som lige kan en
webadresse på et firma som sælger steadicams til private?

--
/ Johnny

I love my Sony-Ericsson T310!

Fra : Jacob Waage

Dato : 30-07-03 23:36

"Johnny" <johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> uden monitor) til mit digitale videokamera. På netter kan man finde en
> masse billige til omkring 2-300 dollar, men jeg kan ikke finde nogle

Prøv hos www.progear.dk . Deres hjemmeside virker ikke perfekt, men du kan
jo prøve at ringe til dem i stedet.

> Der skulle vel ikke tilfældigvis være en guru, som lige kan en
> webadresse på et firma som sælger steadicams til private?

Har du en trefod? Den kan hurtigt laves om til noget, der minder om
Steadicam.

Fra : Johnny

Dato : 31-07-03 13:41

Jacob Waage wrote:
> Prøv hos www.progear.dk . Deres hjemmeside virker ikke perfekt, men du kan
> jo prøve at ringe til dem i stedet.

Det prøver jeg. Mange tak.

> Har du en trefod? Den kan hurtigt laves om til noget, der minder om
> Steadicam.

Ja, men det givr ikke samme effekt og mulighed for fri bevægelse som et
steadicam kan.

--
/ Johnny

I love my Sony-Ericsson T310!

Fra : Jacob Waage

Dato : 31-07-03 14:36

> Det prøver jeg. Mange tak.

> Ja, men det givr ikke samme effekt og mulighed for fri bevægelse som et
> steadicam kan.

Til lette kameraer kan det give nøjagtig ligeså fine bevægelser. Men ikke
helt så flexibelt som en rigtig Steadicam.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 01-08-03 17:41

"Jacob Waage" <gamle.ole@get2net.dk> wrote:

[...trefod...]
>Til lette kameraer kan det give nøjagtig ligeså fine bevægelser. Men ikke
>helt så flexibelt som en rigtig Steadicam.

Det der mangler, er jo en form for kardansk monteret håndtag, så
kamera og håndtag kan bevæges nogenlunde uafhængigt af hinanden - samt
nogen muligheder for at justere balancen i alle tre dimensioner.

Men stabiliseringen ligger jo i høj grad i, at vægten bliver større,
og mere 'udstragt' => større inerti. Det betyder nemlig, at der skal
en kraftigere påvirkning til for at tilte eller krænge kameraet.
Og dér er et stativ eller en monopod en udemærket løsning.

Der er dog stadig langt fra en Steadicam Jr. til et 'rigtigt'
steadicam. En del af forskellen ligger selvfølgelig i vægten. Det er
nemmere at stabilisere et setup, hvor kamera, batteri, monitor etc.
typisk vejer over tyve kilo.
En anden forskel er, at Steadicam Jr. er håndholdt, og derfor
forplanter rystelserne (som altid er der når man går eller løber) sig
til kameraet.

Og til sidst: Det er altså ikke så nemt at lave pæne billeder med
steadicam, som det ser ud til. Jeg har prøvet både den ene eller den
anden type, og specielt den professionelle udgave kræver rigtig megen
træning.

--
Kåre

Fra : Jacob Waage

Dato : 02-08-03 18:57

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en kraftigere påvirkning til for at tilte eller krænge kameraet.
> Og dér er et stativ eller en monopod en udemærket løsning.

Jeg har med succes brugt den omtalte løsning, når jeg har arbejdet med
miniDV-udstyr. Et eksempel på det kan ses på adressen:

http://boca.dk/steadicam/steadicam_dv.wmv
(tag jer ikke af indholdet; en del af et revy-projekt på mit gymnasium, hvor
jeg producerede video til visning på storskærm)

Problemet med trefoden er, at man som fotograf 'fylder' ca. 1,5 meter i
bredden, hvilket umuliggør løb gennem døre og smalle gange.

> En anden forskel er, at Steadicam Jr. er håndholdt, og derfor
> forplanter rystelserne (som altid er der når man går eller løber) sig
> til kameraet.

Og så fungerer det jo også kun optimalt med helt lette kameraer. Jeg har
prøvet ovennævnte stativ-Steadicam med tungere apparater, og allerede ved
Canon XL-1 måtte jeg tilstå at det var for tungt.

> [...]
> steadicam, som det ser ud til. Jeg har prøvet både den ene eller den
> anden type, og specielt den professionelle udgave kræver rigtig megen

Kunne godt tænke mig at få fingre i en professionel udgave engang ... det er
sikkert en speciel fornemmelse at rende rundt med.

Hilsen
Jacob W.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 03-08-03 20:27

"Jacob Waage" <gamle.ole@get2net.dk> wrote:

>Jeg har med succes brugt den omtalte løsning, når jeg har arbejdet med
>miniDV-udstyr. Et eksempel på det kan ses på adressen:
>http://boca.dk/steadicam/steadicam_dv.wmv
Det er da ret godt. Og langt bedre, end man ville kunne gøre det med
blot et lille, håndholdt kamera.

>Kunne godt tænke mig at få fingre i en professionel udgave engang ... det er
>sikkert en speciel fornemmelse at rende rundt med.
Det er det, ja. Det var bestemt spændende at prøve, men man skal lære
at bevæge sig rigtigt med det på.

Og så kræver det en rimelig god fysik, for hele opstillingen kan
snildt veje over 30 kilo - og selvom de hovedsageligt bliver båret på
hoften, så er det stadig ret hårdt.

--
Kåre

Fra : Jacob Waage

Dato : 03-08-03 22:19

> Det er da ret godt. Og langt bedre, end man ville kunne gøre det med
> blot et lille, håndholdt kamera.

Nu spiller brændvidde jo også temmelig meget ind. På det DV-kamera, der er
brugt til ovennævnte optagelse, svarer brændvidden til omkring 40 mm,
omregnet til 24x36-formatet. De fleste Steadicam-optagelser foregår i
vidvinkelområdet (20-30 mm), hvilket også mindsker rystelser en hel del. De
professionelle Steadi-modeller har også problemer i teleområdet - hvilket jo
for øvrigt er helt naturligt.

Normalt smækker jeg en wide-adaptor på mit DV-udstyr, men nu var det ikke
mit eget cam jeg rendte rundt med. Og på det var filtergevindet af en anden
størrelse.

> Og så kræver det en rimelig god fysik, for hele opstillingen kan
> snildt veje over 30 kilo - og selvom de hovedsageligt bliver båret på
> hoften, så er det stadig ret hårdt.

Klart nok, og så er kunsten jo at kunne koncentrere sig om sine omgivelser
og billedkomposition frem for at tænke på at undgå fald over ledning og den
fysiske belastning ...

Hilsen
Jacob

Fra : Jacob Waage

Dato : 31-07-03 21:04

"Johnny" <johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> skrev i en meddelelse

> Det prøver jeg. Mange tak.

Hvis du får fat i noget i Danmark, må du meget gerne lige skrive en besked
om det her i gruppen - oplys også gerne hvilken pris, du fik det til (måske
er jeg også interesseret).

Hilsen
Jacob

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 01-08-03 17:04

Johnny <johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> wrote:

>Jeg står og mangler et billigt steadicam (f.eks. et steadicam junior
>uden monitor) til mit digitale videokamera.

Hvis du har nogen gør-det-selv-gener, så tag et kig på
http://homebuiltstabilizers.com/handheld.html

Ellers kan jeg støtte forslaget med et håndholdt stativ - evt. af den
ét-benede type.

--
Kåre