Skærme
Fijala 3554
Test af viewsonic vp171b
Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 30-07-03 22:33

Jeg har fået en viewsonic vp171p og det er en behagelig oplevelse.
Kører godt i alle de spil jeg har prøvet.
dvi'en kører unden problemer. Har ikke prøvet almindelig vga'en.
Teksten står som flot i forhold til min gamle crt.

mvh
Thomas

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-07-03 10:03

> [...]
> dvi'en kører unden problemer. Har ikke prøvet almindelig vga'en.
> Teksten står som flot i forhold til min gamle crt.

Jeg var tæt på at købe denne skærm i konkurrence med NEC 1760NX og Acer 732
- men har nu bestemt mig for LG L1910B - en 19' LG med et nyt S-IPS LG
Philips panel, der giver 16 ms repons og 176 graders betragtningsvinkel
både horisontal og vertikal.

Den koster 5.900 kr - altså 1.200 kr dyrere end Viewsonic VP171B - men den
er det værd - prøv at læse min tråd ovenover ang. 20' TFT - der kan du
finde nyheder om LG's nye TFT S-IPS paneler.

Måske du skulle overveje at returnere din viewsonic og smide 1.200 kr mere
ud på denne 19' TFT fra LG - bare et råd ??

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 31-07-03 10:30

hmmm jeg er nu glad for denne skærm og jeg kan se den kun har en 400:1 i
kontrast i forhold til 500:1 i min. Så jeg beholder min.

mvh
Thomas

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-07-03 16:41

> hmmm jeg er nu glad for denne skærm og jeg kan se den kun har en 400:1 i
> kontrast i forhold til 500:1 i min. Så jeg beholder min.

Ej.......altså....Thomas - er du ikke blevet klogere af alle de guldkorn vi
har fyret af i denne gruppe på det seneste ?

Du kan ikke sammenligne en inferiør/underlegen TFT skærm med MVA panel med
en TFT skærm med S-IPS panel - det er som at sammenligne æbler med pærer -
og sige, at når pæren er blød, så er det ikke godt, fordi et æble skal være
sprødt.

Viewsonic kører med MVA paneler, der er underlegne rent billedmæssigt i
forhold til TFT skærme med S-IPS paneler.

Jeg købte min Dell 2000FP 20,1' TFT for over 1 år siden - og den har kun
350 i kontrast - og jeg fattede ikke, at den på alle punkter var skærme med
500 i kontrast overlegen. Den viser farver bedre, reagerer hurtigere end de
25 ms respons den på parpiret har.

Så selv lyset for 2-3 måeder siden, hvor jeg opdagede, at der er STOR
forskel i kvalitet på TFT skærme med MVA, PVA (Samsung), TN+ og så S-IPS
paneler.

Alle skærme med S-IPS paneler ligger næsten alle i den dyrere ende - og
indbefatter navne som Eizo, Sony, NEC, Apple, Formac, BenQ (kun deres 20'),
Planar, Liyama etc.

F.eks findes der mig bekendt slet ikke 17' skærme med S-IPS billedrør - de
starter alle ved 18' (Nec 1880SX)

At så de producenter, der producerer MVA panel TFT skærme prøver at hæve
deres kontrast til 600 og 700 - det hjælper jo ikke, hvis fundamentet ikke
matcher S-IPS paneler - og det gør det bare ikke.

S-IPS paneler findes ikke mig bekendt med højere kontrast end 400 - men man
kan ganske enkelt ikke sammenligne kontrast målet for en MVA TFT med en
S-IPS TFT - S-IPS står bare meget bedre på næsten alle punkter - med lavere
kontrast tal, fordi teknologien bagved er anderledes.

Derfor er man faktisk kun istand til at tolke disse specifikationer
korrekt, hvis man ved hvilken type TFT panel den TFT skærm, man kigger på
har.
Prøv at læse tilbage her i gruppen - og du vil blive klogere. Søg på google
efter indlæg skrvet af mig for 2-3 måneder siden, hvor jeg selv så lyset -
og opdagede den rette sammenhæng.

Men kig lige på den tråd jeg lige har skrevet ang. 20' TFT - der er også
spændende nyt.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 01-08-03 11:53

Jeg har bestilt denne skærm for at se hvad det er for en. Man kan jo ikke
styre sin nysgerrighed.

mvh
Thomas

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 01-08-03 12:08

Nej ikke rigtig men nu efter jeg selv har læst om det og har læst de indlæg
der har været om kan jeg godt se s-ips er en bedre teknologi.
Den har ikke de fejl som mva lider af at man får forskellige farver for hvad
vinkel man kikker fra.
Jeg har bestilt lg1910b for at se hvad forskellen er på de to forskellige
skærme.

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 01-08-03 21:12

"Thomas Strøm Larsen" <tholar31@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> vinkel man kikker fra.
> Jeg har bestilt lg1910b for at se hvad forskellen er på de to forskellige

Og du vender tilbage med nogle resultater af sammenligningen?? - jeg er
nemlig også meget interesseret i at høre om jeg skal vælge en 1910'er til
afløsning af min gode gamle SyncMaster skærm.

/Brian

Fra : rane

Dato : 31-07-03 14:05

On Thu, 31 Jul 2003 11:03:10 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:
> [...]
>er det værd - prøv at læse min tråd ovenover ang. 20' TFT - der kan du
>finde nyheder om LG's nye TFT S-IPS paneler.

Ralph, er du sikker på at det er et S-IPS panel og den har 16ms
responsetime? Og hvor kan den i så fald købes?

Vil selv købe den nye Viewsonic VP181B - som har samme panel som NEC
1880'eren - til 5995,- Mener ikke at 16ms typisk er opgivet ved S-IPS
paneler - det ligner mere et TN eller MVA panel.

Rane

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-07-03 16:44

> Ralph, er du sikker på at det er et S-IPS panel og den har 16ms
> responsetime? Og hvor kan den i så fald købes?

Jeg troede det heller ikke selv - men kig lige oven over i den tråd, jeg
har skrevet ang. 20' TFT LG - der er nænvt en brevudveksling, jeg har haft
med en den mest vidende tekniker for LG i Norden.

En tidligere NEC ansat iøvrigt - og han har tjek på tingene.
Han var den eneste i LG i hele Skandinavien, der fattede hvad jeg spurgte
om - han har været på kurser i Korea og ansat i LG Korea og forsket i TFT
paneler :)

De andre var blot uvidende sælgere.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : rane

Dato : 31-07-03 19:21

On Thu, 31 Jul 2003 17:43:49 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:
> [...]
>om - han har været på kurser i Korea og ansat i LG Korea og forsket i TFT

Ser sgu nice ud :) Havde ellers lige bestemt mig for at købe
Viewsonic VP181B pga. dens mange funktioner (kan dreje til siderne +
højdejusteres + pivot + usb hub + knaldtynd ramme osv) samt det samme
panel som NEC1880SX. - men nu får jeg da second thoughts igen.

Gad dog godt at høre fra nogen der har prøvet LG's 19" dog. Og så har
jeg endnu ikke fundet et sted hvor den kan købes?

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-07-03 20:41

> [...]
>
> Gad dog godt at høre fra nogen der har prøvet LG's 19" dog. Og så har
> jeg endnu ikke fundet et sted hvor den kan købes?

Kig på www.edbpriser.dk

www.officeit.dk har den
www.pcnetto.dk ligeså
(det er iøvrigt samme ejer af de 2 firmaer)

Jeg skal rejse om 14 dage - men bestiller den derefter 110% sikkert.
Så tør du ikke købe, så vent 3 uger, så får du min anmeldelse af den.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : rane

Dato : 01-08-03 15:48

On Thu, 31 Jul 2003 21:41:12 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:
> [...]
>
>Jeg skal rejse om 14 dage - men bestiller den derefter 110% sikkert.
>Så tør du ikke købe, så vent 3 uger, så får du min anmeldelse af den.

Hmm..her er noget mystisk. På Lgenordic.com har de kun 1910B opført.
Men på den tyske LG webside, der står kun anført en 1910P - som kan
drejes og som har Pivot - OG...desuden har en kontrast på 700:1.

Kan din svenske "ven" ikke opklare dette + evt. finde ud af om 1910P
ligger i samme prisleje (5800-6000dkk) som 1910B gør? :)

mvh
rane

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-08-03 11:51

On Fri, 01 Aug 2003 16:48:01 +0200, rane wrote:

> [...]
>
> Kan din svenske "ven" ikke opklare dette + evt. finde ud af om 1910P
> ligger i samme prisleje (5800-6000dkk) som 1910B gør? :)

Jeg har sendt ham en mail - venter på svar.
På trods af min lovning på 110% om at ville købe LG 1910B, så er jeg en
kylling og trækker det tilbage, da jeg nu går efter 1910P'en.
Også selv om jeg skal købe den i Tyskland.

Skriver her i gruppen og på www.prad.de, når jeg hører nyt fra ham.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jacob Riis

Dato : 04-08-03 12:14

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kylling og trækker det tilbage, da jeg nu går efter 1910P'en.
> Også selv om jeg skal købe den i Tyskland.

Noget kunne tyde på at LG ikke vil lancere den i Skandinavien, men det kan
jo være når du begynder at spørge efter den at ombestemmer sig. Ellers må du
jo købe den i Tyskland.

Jeg så forresten en tråd på Prad
http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=4873&sid= dette link til en LG
pressemeddelelse i dag. (kan ses her http://tinyurl.com/iya2 )