Der kommer bib lyde fra bundkortet
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-07-03 19:07

Hej NG.
Når jeg sætter mit bundkort(GA-7ZMMC) i pc'en så kommer der 8 korte bib
lyde. Når jeg går ind på denne side
http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm så står der " Error
Message: Display memory read/write error Description:The system video
adapter is missing or defective". Jeg ved så ikke helt hvad der menes med
det. Der står ikke noget på skærmen den er bare sort. Jeg havde fået lidt
liv i det på et tidspunkt, men da jeg var inde i bios fik jeg slukket pc'en,
og lige efter der var det galt. Hvad kan det være ?

Mvh. Jørgen Nielsen jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-07-03 19:14

In article <3f2808f2$0$5181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jørgen Nielsen wrote:
> Message: Display memory read/write error Description:The system video
> adapter is missing or defective". Jeg ved så ikke helt hvad der menes med

Ovenstående betyder at bundkortet ikke kan få fat i grafikkortet.
Dette kan skyldes at grafikkortet er defekt eller at AGP porten er defekt.
Prøv med et andet grafikkort, både et AGP og hvis det ikke virker, et PCI.

Thomas, Vanløse

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-07-03 19:22

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Prøv med et andet grafikkort, både et AGP og hvis det ikke virker, et PCI.

++++++++++++++++
Hej.
Det er et grafikkort der sidder onboard. Hvordan kan det ryge bare man lige
slukker én gang (ikke fordi det sider onboard, men virker mærkeligt)?
Har lige været inde på en anden side der står"Display memory Read/Write test
failure". Det er da noget helt andet er det ikke ?
Mvh. Jørgen Nielsen jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-07-03 19:50

In article <3f280c74$0$5133$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jørgen Nielsen wrote:
> Det er et grafikkort der sidder onboard. Hvordan kan det ryge bare man lige
> slukker én gang (ikke fordi det sider onboard, men virker mærkeligt)?

Tja, hvad ved jeg. Jeg oversætter bare fejlbeskeden. Din BIOS kan ikke
skrive noget på skærmen. Problemløsning vil starte med at teste
om fejlbeskeden er rigtig: put et andet GFX kort i og se om systemet kan
starte.

> Har lige været inde på en anden side der står"Display memory Read/Write test
> failure". Det er da noget helt andet er det ikke ?

Hvis det er onboard og der ikke kan skrives i Display hukommelsen, så
kan det tyde på at 1) du har fået fjernet support for dit onboard gfx
kort, eller 2) der er en HW fejl.

Prøv at cleare din CMOS ram og start maskinen bagefter.

Thomas, Vanløse

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-07-03 15:15

> [...]
> kort, eller 2) der er en HW fejl.
>
> Prøv at cleare din CMOS ram og start maskinen bagefter.

+++++++++++++++++
Hej igen.
har prøvet at sætte et andet grafikkort i, det er det samme.
Har også prøvet at cleare min CMOS, tror jeg nok, har ladet den stå uden
strøm på i en time hvor jeg har flyttet jumperen, det hjalp heller ikke
noget.

Mvh. Jørgen Nielsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-07-03 15:56

In article <3f292427$0$97202$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jørgen Nielsen wrote:

> [...]

> Har også prøvet at cleare min CMOS, tror jeg nok, har ladet den stå uden
> strøm på i en time hvor jeg har flyttet jumperen, det hjalp heller ikke

Så tvivler jeg på at det skyldes et problem med grafikkortet (omend
bib koderne indikerer dette).

Jeg er løbet ud for gode forslag.

Thomas, Vanløse

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-07-03 21:27

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
test
> failure". Det er da noget helt andet er det ikke ?

Hmm kan måske være et af dine ram moduler der er noget galt med.
Prøv at tage det/dem ud og sæt dem i igen.
Onboard grafikkort benytter næsten altid shared ram dvs. det benytter det
ram du har sat på bundkortet.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-07-03 15:19

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3f282a12$0$97204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hmm kan måske være et af dine ram moduler der er noget galt med.
> Prøv at tage det/dem ud og sæt dem i igen.
> Onboard grafikkort benytter næsten altid shared ram dvs. det benytter det
> ram du har sat på bundkortet.
Hej
Jeg prøvet at tage ram modulerne ud og prøvet lidt med dem begge to og kun
med det ene.
Da jeg kørte med bundkortet førhen var der shared ram, men det grafikkort
jeg lige har prøvet med sidder ramene på grafikkortet.

Mvh Jørgen Nielsen