Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaring med digital fremkaldelse. beskæri~
Fra : Pedersen

Dato : 30-07-03 19:04

Hej.

Jeg har taget nogle billeder med mit dig camera. Men det tager ikke i 2:3
format, det vil sige at jeg enten skal vælge at klikke det hvor der står
billedbeskæring på www.digitalshoppen.com så vil der ikke blive nogle sorte
/ hvide felter i bunden og toppen af billedet. Men hvordan bliver kvaliteten
af billedet med denne instilling ? Skærer de bare aut. af eller kigger de og
ser hvor det er bedst der bliver skåret af.

Eller skal jeg selv lave en ramme på for 10x15 cm = 10,2 x 15,2 cm og så
sende det format til dem. ?

Mvh Tim Pedersen

Fra : ha

Dato : 30-07-03 19:17

Pedersen wrote:
> hvordan bliver kvaliteten af billedet med denne instilling ? Skærer
> de bare aut. af eller kigger de og ser hvor det er bedst der bliver
> skåret af.

Det skal du vist ikke forvente de gør. Selvom det skete, er det jo ikke
sikkert at det som de synes er bedst, også er det DU synes er bedst.

> Eller skal jeg selv lave en ramme på for 10x15 cm = 10,2 x 15,2 cm
> og så sende det format til dem. ?

Nej, beskær selv billederne så de er 10 x 15 cm, så bestemmer du
jo selv, hvad og hvor der skæres fra.

mvh
ha

Fra : Pedersen

Dato : 30-07-03 19:53

Jeg har brugt Adobe ImageReady til at tilpasse billederne... Men når jeg så
uploader et tilpasset billede siger den at kvaliteten er ok. Hvis jeg
oploader et alm. billedet som ikke er tilpasset siger den at billedet er
optimalt. ?

Hvor og hvilket program er godt til at tilpasse billeder i det format som
skal bruges til 10 x 15 billeder `?

Jeg har fået følgende 2 svar fra dem i kan se hvad de skriver....

1:

Denne standardindstilling beskærer billedet, så det udfylder fotopapiret
helt. Ved billeder, som ikke har det rigtige højde/bredde-forhold, bliver
der skåret lidt af foroven og forneden eller i begge sider. (Indstilling
markeret)

Eksempel: Et billede med 1500x2000 pixel bliver beskåret sådan, at det får
en størrelse på 1333x2000 pixel. Derved bliver 5,5% af billedet skåret væk
enten foroven og forneden eller i begge sider.

Om du trenger flere informasjoner, maa du gjerne henvende deg til oss!

2:

Men husk paa en ting:

Du har ved vores Foto Service muligheten for a vaelge mellem to forskellige
produktionsmater. Hvis billedernes stoerrelsesforhold ikke tilsvarer praecis
2:3 (som vares fotopapir) finnes det to muligheter. For det forste kan du
velge at hele motivet blir vist, men det kan inneholde at det oppstar et
hvidt rand pa to sider av billedet. For a velge dette, skal rubrik 'uten
hvite kanter' deaktiveres i billedbearbeidelse.
Nar du er utilfreds med det og onsker ingen rand pa billedet, velg rubrikken
"uden hvite kanter" i billedbearbeidelse (som er automatisk aktiv). Velger
du denne instillingen inholder det automatisk at billedene som ikke
tilsvarer 2:3 i formatet blir beskaeret til de utfyller fotopapiret dvs. en
del billedpunkter blir klippet af paa to sider.

For aa faa fotoen din perfekt paa papiret vores, er det best om du lager en
rammen i programmet du bruker for fotobearbeidelse.Rammen skulle har akkurat
passende stoerrelsen. Om du etterhvert skalerer fotoen inn i denne rammen,
kan du vaere sikkert paa at hele billedet blir vist i fotoen.
Pixelstoerrelsen spiller deretter ingen rolle lengre.

Dette er de stoerrelser til rammen som skulle brukes:

for 9x13 cm = 8,8 x 12,7 cm
for 10x15 cm = 10,2 x 15,2 cm
for 13x18 cm = 12,7 x 18,8 cm
for 20x30 cm = 20,5 x 30,5 cm

Om du trenger flere informasjoner, maa du gjerne henvende deg til oss!

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 30-07-03 20:02

> Hvor og hvilket program er godt til at tilpasse billeder i det format som
> skal bruges til 10 x 15 billeder `?

Jeg vil anbefale dig at bruge Tokes program JPEGCrops
(ekot.dk/programmer/JPEGCrops). Med det kan du i løbet af meget kort tid
croppe alle dine billeder.

Henrik

Fra : Pedersen

Dato : 30-07-03 21:58

"Henrik Bøggild" <slettes-hboggild@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil anbefale dig at bruge Tokes program JPEGCrops
> (ekot.dk/programmer/JPEGCrops). Med det kan du i løbet af meget kort tid
> croppe alle dine billeder.
>
> Henrik

Hej Henrik.

Mange tak for linket til programmet, det var lige sådan et program jeg var
ude efter. Det er let og hurtigt at benytte. Nu venter jeg blot på at mine
dig. billeder skal blive fremkaldt og afhentes.

Mvh Tim

Fra : Jack L.

Dato : 31-07-03 00:56

Henrik Bøggild wrote:

> Jeg vil anbefale dig at bruge Tokes program JPEGCrops
> (ekot.dk/programmer/JPEGCrops). Med det kan du i løbet af meget kort
> tid croppe alle dine billeder.
>
> Henrik

Lidt småskavanker i programmet (især med beskæringen med musen) men ellers
er den fornemt lavet.

Nåh, dette ros skulle vist være sendt til udvikleren i stedet. ;)

Hilsen Jack