Dele Tiscali Bredbånd Plus (newbie)
Fra : moestrup

Dato : 30-07-03 15:28

Hej

Jeg har bestilt 512/128 hos Tiscali med Cisco 677 Router.
Vi er to evt. tre, som gerne vil dele denne forbindelse.

1. Hvad kræves der af hardware for dette (Kan man koble sammen via
router eller skal man have Hub/switch?

2. Hvorledes skal tingene kobles sammen?

3. Er der hastighedsnedsættelse hvis vi alle tre bruger forbindelsen
samtidigt?

Tak for hjælpen.

/Steffen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 30-07-03 15:41

moestrup wrote:

> Jeg har bestilt 512/128 hos Tiscali med Cisco 677 Router.
> Vi er to evt. tre, som gerne vil dele denne forbindelse.

Det er ikke noget problem.

> 1. Hvad kræves der af hardware for dette (Kan man koble sammen via
> router eller skal man have Hub/switch?

Du skal have fat i en hub eller switch.

> 2. Hvorledes skal tingene kobles sammen?

Routeren og de tre maskiner forbindes til hub/switchen, det er der
ikke de store ben i. Du skal bruge "lige igennem"-kabler til både
maskine og router.

> 3. Er der hastighedsnedsættelse hvis vi alle tre bruger forbindelsen
> samtidigt?

Ja, som brødre I må dele, Tiscali skruer ikke tempoet på adsl'en
op fordi I er flere der bruger forbindelsen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : hunters_force

Dato : 30-07-03 15:48

Thomas Strandtoft wrote:

> Routeren og de tre maskiner forbindes til hub/switchen, det er der
> ikke de store ben i. Du skal bruge "lige igennem"-kabler til både
> maskine og router.

Hvis HUB'en har et uplink stik skal der bruges et krydset kabel. Hvis
ikke, ja så bruges en lige-kabel til af hub'en alm porte...

/Morten

Fra : hunters_force

Dato : 30-07-03 15:47

1: En hub kan snilt gøre tricket (har lige selv gjort det faktisk)'

2: ---internet--->ROUTER---(krydskabel)--->HUBens uplink stik
---->COMPUTERE

3: det vil der givet vis være. Du har max 512 ud ad, det bliver delt
mellem de online-værende computere.

BEMÆRK: der er vist forskel på hvordan du skal konfigurere skidtet
afhængigt af hvad du har af IP'ere----1 fast eller 2(3) dynamiske.

Har du en fast IP, skal du ihvertfald sætte routeren op vi telnet,
såfremt en af jer skal hoste webserver, ftp el. lign.

/Morten

Fra : Iskold

Dato : 30-07-03 19:58

"moestrup" <steffmoes@ofir.dk> wrote in message
> Hej
>
> 2. Hvorledes skal tingene kobles sammen?

Glem en HUB og køb en swits, de koster det samme og den er meget
bedre............
henrik

Fra : moestrup

Dato : 30-07-03 20:10

hvilken switch anbefaler I til brug ved Tiscali 512/128. Vi er to
eller tre der skal bruge samme forbindelse.

Steffen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 30-07-03 20:44

moestrup wrote:

> hvilken switch anbefaler I til brug ved Tiscali 512/128. Vi er to
> eller tre der skal bruge samme forbindelse.

2-3 maskiner og en router, jeg vil anbefale at købe en switch med
mindst 4 porte til den opstilling..

Seriøst: Der skal selvfølgelig være et hul til hvert af de
apparater du har tænkt dig at montere. En del switche har "delt"
uplinkport og en af de normale porte, min er fx. en 4 ports switch
hvor uplink og port 4 ikke kan bruges samtidigt. I praksis betyder
det at selv om der er 5 huller i switchen (4 porte + uplink) så
kan jeg kun tilslutte 4 enheder da jeg må vælge om jeg vil bruge
uplink eller port 4.
Du kan lige akkurat klare dig med en 4 port switch hvis du skal
have 3 maskiner + router koblet sammen, men 8 port switche kan fås
fra ca. 250,- ifølge www.edbpriser.dk så snup sådan en, så har du
plads til lidt ekstra hvis du skulle få behovet.

Min switch har indbygget blæser og larmer ret fælt. Ifølge kloge
hoveder skyldes det at det er en halvgammel sag (4-5 år) og
moderne switche skulle være både blæser- og lydfri. Personligt
ville jeg forlange et "testlyt" inden køb.

Jeg har ikke nogen holdning til om et mærke skulle være bedre end
et andet, det vil jeg lade andre om at kommentere.

--
Hygge..
Thomas

Fra : jens

Dato : 31-07-03 00:43

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke nogen holdning til om et mærke skulle være bedre end
> et andet, det vil jeg lade andre om at kommentere.

Heller ikke mig, men Surecoms 5 og 8 ports switche fungerer nu fint nok her.

http://www.bj-trading.dk/menu.asp netværk- 8 port 233kr

Mvh Jens