fluers zigzagflyvning?
Fra : Thomas D

Dato : 30-07-03 15:15

Hej,

Ved man hvorfor at fluer flyver i kaotiske "zigzag-baner" når de flyver
rundt omkring?
Det ville vel umiddelbart være mere energiøkonomisk at flyve i lige linier?

Thomas D
http://tdn.peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-07-03 15:21

"Thomas D" <merlin@sprex.dk> writes:

> Det ville vel umiddelbart være mere energiøkonomisk at flyve i lige linier?

Kun hvis fluens mål er at komme fra punkt A til punkt B og kun hvis de
resurser det kræver at holde sig på den lige vej er mindre end de
spildte energiresurser en eventuelt omvej måtte kræve.

Læs i øvrigt tråden om hvorfor bier flyver skævt. Det er lidt samme
problemstilling.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : slet USIQC

Dato : 30-07-03 18:24

- agurketiden:

er fluen en haj?

hilsen,

Adam.

ps. måske haver fluen kontinuerlig vidvinkel på,
- således at den bane, kører uafhængigt af hinanden?

www.sitecenter.dk/faust

Fra : Bo Warming

Dato : 30-07-03 19:23

"Thomas D" <merlin@sprex.dk> wrote in message
> [...]
> rundt omkring?
> Det ville vel umiddelbart være mere energiøkonomisk at flyve i lige

Måske de har fundet en niche, hvor energi ikke behøver spares på
Og måske den store hastighed sikrer mod fjender

Måske deres lugtesans kræver sammenligning af lugtindtryk fra store afstande
og så kan hjernecomputeren bestemme lugt-gradienten, så de kan styre mod
noget lækkert at spise eller lægge æg i.

Jeg tror det er for at navigere mod gode mål, de har fordel af de store
svinkeærinder.

Fra : slet JSDYL

Dato : 30-07-03 21:33

- med andre ord ikke rundtosset?
fascinerende tanke at kunne navigere,
- jage,
uden trivielle forstyrelser,

--

www.sitecenter.dk/faust

Fra : Katrine & Bo

Dato : 30-07-03 23:24

Jeg har tit undret mig over hvordan fluen får vendt sig 180 grader rundt når
den lander på loftet. ?
Forudsat altså at den altid flyver med benene ned !

/Bo

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-07-03 00:11

Katrine & Bo skrev Torsdag den 31. juli 2003 00:24 i dk.videnskab:

> Jeg har tit undret mig over hvordan fluen får vendt sig 180 grader
> rundt når den lander på loftet. ?
> Forudsat altså at den altid flyver med benene ned !

Den svinger forbene op og får fodfæste med forbene, og så svinger
bagenden fram, og op med loftet. Det var i TV, eller var det radioen,
for nogle uger siden.

Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satalitbiler med hurtig opdatering efter
bildet er taget,,,

Fra : slet P7BPG

Dato : 31-07-03 01:06

- måske er oppe bare nede
--

www.sitecenter.dk/faust

Fra : Thomas S

Dato : 31-07-03 10:03

"Katrine & Bo" <hojben@SOLSORTc.dk> wrote in message news:<3f284727$0$32477$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Jeg har tit undret mig over hvordan fluen får vendt sig 180 grader rundt når
> den lander på loftet. ?
> Forudsat altså at den altid flyver med benene ned !

I Illustreret Videnskab nr. 6/2002, side 10, er en illustration, der
glimrende viser hvordan det fungerer. Og det er netop som Ivar siger:
Flue i fart, forbenene over hovedet og fæstes på loftet, bagkroppen
svinger rundt og bagbenene får også fat.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 31-07-03 17:41

Thomas D wrote:

> [...]
> rundt omkring?
> Det ville vel umiddelbart være mere energiøkonomisk at flyve i lige linier?

Hej Thomas

Det ved man faktisk ikke. Man ved heller ikke hvorfor mange flyvende
insekter kan løfte så meget som de kan. Man kan dog forklare at de
faktisk kan lette med deres egenvægt (delayed stall) - det kunne man
ikke før i tiden:

(kopi) Scientific American: Solving the Mystery of Insect Flight:
http://213.176.1.196:800/Default/www.sciam.com/2001/0601issue/0601dickinson.html

Citat: "...First, the extra force produced by delayed stall is enough to
explain how an insect remains airborne but insufficient to explain how
many insects can lift almost twice their body weight...."

original adresse (virker ikke):
http://www.sciam.com/2001/0601issue/0601dickinson.html

mvh/Glenn