Ancistrus & salt
Fra : Davidsen

Dato : 03-04-01 19:10

(Lang indledning)
For et stykke tid siden havde jeg et problem med en ancistrus der mosede
rundt
halvvejs oppe på akvariesiderne, flere timer i træk - i ugevis. Så vidt jeg
husker lød
forslagene på at den bare skulle finde sig til rette i sine (dengang) nye
omgivelser.
Jeg forventede selvfølgelig at den enten ville falde til ro - eller falde
*helt* til ro..
altså gå til de evige algemarker.

Ingen af delene er imidlertid ikke sket; thi den leger nu Michael Schumacher

4. måned. Idag sagde én af de lokale pushere så at det da bare var
parasitter....
Giv den en saltkur og så er den s*** slået.

(Her kommer spørgsmålet så endelig)
Hvor meget salt skal jeg smide i pr. liter vand til sådan en ka'l ?
Den får lov at gå alene i et 54 liters karatæneakvarie, med lidt
javamos og lidt rødder.
Skal behandlingen gentages ? ..og så fremdeles.
Alle gode råd modtages med tak.

____________________
Thomas Davidsen
Skibsingeniør
Naval Architect, B.Sc.
Davidsen@worldonline.dk

Fra : Aardvark (Aardvark.d~

Dato : 03-04-01 19:17

Det jeg ved om Ancistrus, er, at de er...rimelig rå hårdføre...har selv 5 af
slagsen...4 store og 1 lille bette...hvad jeg dog ikke har budt
dem...flyttet dem fra et akvarie til et andet...(de er vel håndværkere )
Så....prøv...du slår sgutte en Ancistrus ihjel så nemt
Men tvivler nu på det er parasitter...
Gi'r du den extra føde ?

/Brian

Fra : Davidsen

Dato : 03-04-01 19:29

Jeg har såmænd heller ikke de store skrupler vedr. den kære fisk, men
doseringen af salt har vel en vis betydning ? Taler vi her om 1 teskefuld
pr. liter vand eller 1 teskefuld pr. 50 liter ? Formodentlig tættest på det
sidste...
Føden består af myggelarver (levende og frosne), alm. tørfoder, diverse
frostmix (daphniner, myggelarver osv.) og nogle mallepiller af en art.

Alle øvrige fisk i baljen har det fremragende...

____________________
Thomas Davidsen
Skibsingeniør
Naval Architect, B.Sc.
Davidsen@worldonline.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-04-01 20:34

Smid du bare 150 gram i, det bliver ca. 3 promille. Fiskene tager ikke skade
af det, men det gør parasitterne. Hvis du hæver temperaturen 2 grader
samtidig virker det bedre.

Peter

Fra : Aardvark (Aardvark.d~

Dato : 03-04-01 22:09

Jeps...har lige flyttet..opdagede...til gru...at akvarie lige pludselig var
30 grader...well...selv mine Julii'er (Pansermaller) levede...og så
ret...friske ud...såå....

/Brian