Det levende Søkort 2 - Køb ikke!
Fra : Juels Hotmail

Dato : 30-07-03 09:37

Jeg var lidt støt over at Det levende søkort version 1 ikke kunne opdateres
længere, så jeg spurgte KMS om ikke der var en opdaterings pris fra version
1 til 2. Her er svaret:
"Kort & Matrikelstyrelsen har besluttet, at der ikke skal være en
"opgraderingspris" fra Det levende Søkort 1 til Det levende Søkort 2.
Årsagen er, at der er tale om en ny udgave af produktet, og ikke blot en
opdateret version."

Jeg har ikke selv prøvet version 2, men set andet sted på dk.fritid.sejlads
at der ikke er den store forskel. Version 1 er altså værdiløs - med mindre
man kan lide at lege "russisk roulette". Personligt købte jeg min version 1
under tilbudskampangen i sensommeren 2002 - opdateringerne ophørte november
2002.

Jeg spurgte også KMS om hvor længe version 2 "holder", for ikke at begå
samme dumhed en gang til - her er svaret:
"Vi ved ikke på nuværende tidspunkt om der kommer ny CD-rom eller produktet
bliver internetbaseret."

Lad være med at købe det levende søkort, hvis du er lige så "heldig" som
mig, så ophøre version 2 med at kunne opdateres til November! Forstå mig
ret! Jeg vil gerne være med til at betale for mine søkort, men jeg gider
ikke være til grin...

Mvh

Jacob Juel Sørensen.

NB. Som sidebemærkning påstår KMS at version 1 stadig kan opdateres!
Under menupunktet "korttjenesten" og "opdateringer" i DLS version 1 står
der: "November 2002:
De kort-, tema- og programopdateringer du finder på disse sider, vil være de
sidste til Det levende Søkort version 1."

Fra : Jens

Dato : 30-07-03 10:18

"Juels Hotmail" <jacob_juel@REMOVE_THIS.hotmail.com> wrote in message
> [...]
de
> sidste til Det levende Søkort version 1."

Måske en lidt bombastisk konklusion, men ok ...

Man kunne også anskue det fra en lidt anden vinkel: DLSK giver køberen en
stor bunke søkort i elektronisk format til en latterligt lav pris; Ver. 2
mener jeg at have set på tilbud til under kr. 400,- i nyere tid -
tilsvarende papirkort vil koste dig adskellige ( læs : mange !! ) tusinde
kroner (hvor jeg dog naturligvis fortsat klart må anbefale, at du har de
relevante papirkort i båden for navigation.)

Beslutningen om, ikke at tilbyde opgradering til Ver. 2 til reduceret pris
skuffede også mig, men det kan måske være en konsekvens af, at Ver. 1
faktisk blev prissat temmelig billigt idet der faktisk opstod egentlig
priskrig omkring produktet umiddelbart efter lancering.

Rent faktisk, så er prisen for Ver. 2 vel egentlig ikke højere, end hvad man
kunne forvente og acceptere i årligt gebyr for at kunne downloade up-to-date
kort?!

Endelig skal du jo også huske, at også papirkortene, som de fleste sejlere
må investere tusindvis af kroner i, forældes hurtigt, men hvis du nogenlunde
flittigt følger Søkortrettelser (f.eks. via KMS' website) så har du en
chance for at vedligeholde dine papirkort og kende evt. afvigelser mellem de
aktuelle kort og din elektroniske udgave i DLSK. Min vurdering er, at det er
en voldsom overdrivelse at sammenligne benyttelse af en opdateret udgave af
DLSK Ver. 1 med russisk rulette - du smider garanteret heller ikke hele
stakken af papirkort ud hvert efterår for så at købe nye inden næste
sejladssæson?

Husk: DLSK er et prisbilligt supplement til papirkortene og er primært tænkt
til overblik og planlægning af sejladsen. Det er ikke et egentligt fuldblods
navigationsprogram til brug i søen, hvilket også brugerflade og funktioner
bærer præg af. Fuldblods navigationsprogrammer samt tilhørende kort koster
typisk faktorer mere end prisen for DLSK.

Jeg har selv meget stor glæde af DLSK (Ver. 1) ved sejladsplanlægning,
lægning af router som efter følgende uploades til min gps og til tider også
som direkte hjælp via skærmen under sejlads.

Mvh
Jens

Fra : Niludo

Dato : 30-07-03 12:25

> [...]
de
> relevante papirkort i båden for navigation.)

Det giver ingen mening at sammenligne prisen på papirkort og
elektroniske kort. Elektroniske kort er ikke ment som en erstatning for
papirkortene.

> [...]
hvad man
> kunne forvente og acceptere i årligt gebyr for at kunne downloade

Opdatering af et program burde ikke være baseret på årlige gebyrer, slet
ikke i det prsi lege som version 2 koster. Desuden er version 2 jo ikke
alene en opdateringer af kortene(Det er det sikkert også), det er en
opdatering af softwaren hvilket burde kunne købes til en opdateringspris
eller erhverves gratis hvis man har købt version 1.

Desuden kan jeg anbefale at købe de nye tyske søsportskort, De koster
det samme som de gamle danske(som er gået ud af produktion. Papirkortene
er ok, og der medfølger et alternativ til DLSK + en havnelods. Så må KMS
indse at deres "ingen service overhovedet"-politik hurtigt vil blive
rendt over ende. Omend ikke af softwarepirater så af en konkurrent.

Mange hilsner

Niels Mathiasen

http://www.kandu.dk/

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 30-07-03 13:14

var det ikke meget nemmere at finde version 2 på´nettet og så downloade den
og brænde den.???

nå nej det må man jo ikke

Fra : Jens

Dato : 30-07-03 14:01

[klip]

> [...]
> indse at deres "ingen service overhovedet"-politik hurtigt vil blive
> rendt over ende. Omend ikke af softwarepirater så af en konkurrent.

De tyske søsportskort virker attraktive, men uden at have erfaringer med
dem, så ser jeg umiddelbart to begrænsninger:

1. Opløsningen (antallet af kort) ser ud til at være relativ begrænset
sammenlignet med de tidligere serier af søsportskort fra KMS. F.eks. dækkes
hele Kattegat af bare 3 kort: Er det tilstrækkeligt?

2. Der er ikke dækning af alle danske farvande - f.eks. mangler hele
Limfjorden og vestkysten, hvorfor NV Verlags kort slet ikke er et brugbart
alternativ for os, som sejler i de vestlige farvande.

Onde tunger siger, at de tyske kort i sin tid blev til som illegale kopier
af KMS' arbejde, hvilket skulle forklare de attraktive priser. Jeg mener dog
at have fået oplyst, at dette ikke er tilfældet (længere?), så for dem, som
kan nøjes med det begrænsede dækningsområde og kort forsynet med tyske
tekster, er NV's kort vel et udmærket alternativ. Medfølgende sw er
fremstillet af MapTech, hvilket vel skulle borge for kvalitet.

Også ved NV's kort skal man dog være opmærksom på, i hvilket omfang kortene
er opdaterede/rettede? Ved opslag på et andet alternativ (Garmin's Blue
Chart) bemærkede jeg, at kortene iflg. leverandøren senest er opdateret i
2001 - så er man altså godt kørende med DLSK Ver. 1 opdateret i November '02
i forhold til ... man kunne jo forledes til at konkludere, at sejlads med
Garmin kort vil være "russisk rulette med to kugler i magasinet" jvnf.
tidligere udfald i denne tråd ,-) Mht. til opdatering og up-to-date
oplysninger tror jeg, at KMS og DLSK er svære at matche endsige slå.

Fortsat synes jeg derfor, at de grove angreb på KMS vedr. prispolitik og
angiveligt manglende service slet ikke harmonerer med mine oplevelser :-/

Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-07-03 22:57

"Niludo" <Niludo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:3f27abe5$0$48903

> er ok, og der medfølger et alternativ til DLSK + en havnelods. Så må KMS
> indse at deres "ingen service overhovedet"-politik hurtigt vil blive
> rendt over ende. Omend ikke af softwarepirater så af en konkurrent.

Det hjælper da ikke at skyde på KMS, det er regeringen, der har dikteret, at
alle statsinstituationer skal spare, fordi nogen fjolser har være så letsindige
at hoppe på regeringens limpind med "ingen skattestigninger"!!

Ret din harme mod regeringen, det er dem, der er skurken i denne sag.
(eller skulle man sige dens vælgere, fordi de er så dumme at tro, at man kan få
mere service og mindre skat)

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-07-03 23:34

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ret din harme mod regeringen, det er dem, der er skurken i denne sag.
> (eller skulle man sige dens vælgere, fordi de er så dumme at tro, at man
kan få
> mere service og mindre skat)

Pas nu på dit blodtryk .... du er ræverød i hele hovedet.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-07-03 23:56

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse

> Pas nu på dit blodtryk .... du er ræverød i hele hovedet.

Overhovedet ikke, jeg er bare realistisk og siger tingene som de er...

Vil du da bestride, at alle statslige og amtskommunale kontorer/ organisationer
er blevet pålagt at spare voldsomt, eller vil du bare komme med ligegyldige,
åndsvage og personlige kommentare...

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 31-07-03 00:00

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
organisationer
> er blevet pålagt at spare voldsomt, eller vil du bare komme med

Tror du selv på, dette ikke har været planlagt (endda sat i værk) inden
regeringsskiftet..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-07-03 02:21

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse

Ok, du har svaret, du vil kun komme med åndsvage og ligegyldigt, personlige
kommentarer.

plonk...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 31-07-03 02:31

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ok, du har svaret, du vil kun komme med åndsvage og ligegyldigt,
personlige
> kommentarer.

Hvordan kan en voksen mand skyde skylden på regeringen at en statslig
virksomhed ikke opdaterer deres købesoftware gratis, men ønsker penge for
ulejligheden.

Dernæst tillader du dig den frækhed at kalde over halvdelen af Danmarks
befolkning dumme.

Hvem tror du, du er Tersgov...Guds gave til sejlerfolket..?

Du skulle hellere ploinke dig selv.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Niludo

Dato : 30-07-03 23:54

At påstå at der har fundet et vælgerbedrag sted, er ikke specielt rødt,
men bare en vigtig del af demokratiet. Evaluering af den nuværende
situation. Men det ville da ikke være tosset, med en mere rød politik.
Det vil komme de fleste til gode og ja et par stykker ville nok tabe
lidt penge.

Natlige hilsner

Niels Mathiasen

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 31-07-03 00:01

> [...]
> situation. Men det ville da ikke være tosset, med en mere rød politik.
> Det vil komme de fleste til gode og ja et par stykker ville nok tabe

Om farven på partierne er rødt, gult, grønt, blå eller hvad farve måtte
behage, så er vælgerbedrag en dagligdags foreteelse.

Man skal være yderst snæversynet, hvis man ikke ved/kan se det.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Niludo

Dato : 30-07-03 23:43

> [...]
>
> Ret din harme mod regeringen, det er dem, der er skurken i denne sag.
> (eller skulle man sige dens vælgere, fordi de er så dumme at tro, at

Tak fordi du lige tvistede den der Claus, jeg er fuldt ud enig. En
strategi som går ud på at alle skal spare decentralt og de små penge der
så kommer ind kan den "flinke" regering dele ud som skattelettelser til
dem der giver størst bidrag og til venstre og konservative, og lidt
peanuts til børn, ældre, syge og andre grupper som har stort behov.

Mange hilsner

Niels Mathiasen

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-07-03 23:48

"Niludo" <Niludo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> dem der giver størst bidrag og til venstre og konservative, og lidt
> peanuts til børn, ældre, syge og andre grupper som har stort behov.

Jep .... velstand er velfærd...når bare ikke bådforsikringsskatten stiger
igen ved næste omstigning.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 31-07-03 06:07

Er der ikke en gruppe der hedder dk.fritid.politik ?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 31-07-03 10:59

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj_REMOVE_.dk> skrev i en meddelelse
> Er der ikke en gruppe der hedder dk.fritid.politik ?

Jow .... og dette klæder heller ikke denne NG.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Niels

Dato : 17-08-03 07:45

snip

> Jep .... velstand er velfærd...når bare ikke bådforsikringsskatten stiger
> [...]
------------
Ja, lad skatten stige så bådfolket kan få opgraderet Det Levende Søkort uden
beregning.
Niels

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 31-07-03 08:01

> [...]
letsindige
> at hoppe på regeringens limpind med "ingen skattestigninger"!!

Nu kender jeg ikke KMS's regnskaber, men da der er alternativer må KMS jo
prissætte efer hvad markedet kan bære. Eller er du ikke enig i det?

Jeg vil gerne indrømme at jeg er et af dine letsindige fjolser, omend jeg
længe før sidste valg var på det rene med at mindre service og overførsler
er en forudsætning for lavere skatter (når vi lige ser bort fra _eventuelle_
rationaliseringsgevinster). Jeg mener bare at 70% marginalskat er et meget
alvorligt samfundsmæssigt problem; det er en af grundene til at min kones
firma overvejer at flytte ud. Men nu er vi vist ved at komme langt OT.

> Ret din harme mod regeringen, det er dem, der er skurken i denne sag.
> (eller skulle man sige dens vælgere, fordi de er så dumme at tro, at man
kan få
> mere service og mindre skat)

Ved sidste valg lod alternativet til at være mere skat og samme service

> Claus

mvh

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-07-03 23:12

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3f28bec0

> Nu kender jeg ikke KMS's regnskaber, men da der er alternativer må KMS jo
> prissætte efer hvad markedet kan bære. Eller er du ikke enig i det?

Denne debat har før være oppe i gruppen. I min øjne er DLSK en fejlsatsning
fra KMS side. I den sidste diskussion lavede jeg et ret fornuftigt regnestykke,
der viste, at der *ikke* er noget overskud i DLSK og at der antageligvis endda
er et mindre underskud. Jeg gætter på, at alt udvikling af DLSK stopper og at
man måske i stedet vil satse på et kraftigt, professionelt navigationsprogram
baseret på danske kort og opmålinger. Måske vil man blot licensere kortene, så
de kan indgå i et andet professionelt navigationsprogram, men DSLK er der næppe
nogen fremtid i.

Problemet er jo nok, at der er en *meget* stor del af sejlere, der har valgt at
*stjæle* DLSK i stedet for at købe det og det bliver situationen for KMS jo
ikke bedre af. Det er sandsynligvis også grunden til, at man i version to har
valgt at lægge den mest effektive kopibbeskyttelse, der findes og det er endnu
et tiltag, der reducerer avancen. CD Cops er ikke billig at bruge!

Har du i øvrigt lagt mærke til, at den *altovervejende* diskussion om DLSK2 her
i gruppen går på, hvordan man piratkopierer programmet!!?

Jeg vil gætte på, at med den gamle version er der sikkert syv kopier for hver
tre lovlige udgaver....

Det kan man tillade sig at se bort fra med et produkt, der er
verdensomspændende, men den går søreme ikke med et produkt, der *maksimalt* har
35000 potentielle købere... (og det er endda højt sat).

Claus

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 01-08-03 07:15

> [...]
kortene, så
> de kan indgå i et andet professionelt navigationsprogram, men DSLK er der

Jeg har ikke set de tidligere tråde, og jeg ved ikke hvad der ligger til
grund for DLSK. Som softwareudvikler vil jeg tro at det rimeligste ville
være at tage et eksisterende applikation og fordanske den og fodre den med
danske data. Og iøvrigt vil det nok have 80-90% af koden tilfælles med det
levende Danmarkskort.

Da et navigationsprogram vel skal kunne stort set det samme uanset hvor man
er i verden giver det nok ikke mening at udvikle selv.

<snip>

> Har du i øvrigt lagt mærke til, at den *altovervejende* diskussion om
DLSK2 her
> i gruppen går på, hvordan man piratkopierer programmet!!?

Det havde jeg ikke tænkt over før, men du har nok ret.

mvh

Martin

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 01-08-03 08:20

> Har du i øvrigt lagt mærke til, at den *altovervejende* diskussion om
DLSK2 her
> i gruppen går på, hvordan man piratkopierer programmet!!?

HMM - nej ikke helt :| Det der er snakke om er hvordan man får dlsk til at
køre på en harddisk så man slipper for at have cd-rom/cd-romdrev med ud på
søen.

/HHA

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-08-03 12:43

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj_REMOVE_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> HMM - nej ikke helt :| Det der er snakke om er hvordan man får dlsk til at
> køre på en harddisk så man slipper for at have cd-rom/cd-romdrev med ud på
> søen.

Måske jeg tager fejl, men anviste SW-udgiver ikke selv en løsning på dette
problem..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Lennart Jansson

Dato : 01-08-03 22:30

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in message news:<3f2a522f$0$48909$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> "Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj_REMOVE_.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Måske jeg tager fejl, men anviste SW-udgiver ikke selv en løsning på dette
> problem..?

Jo, det er lykkedes for mig, men ikke særlig logisk. På hjemmesiden
står - under spørgsmål og svar hvordan. Efter at have installeret fra
hard disk skulle jeg installere fra CD! Det så ikke ud til at have
lykkedes, men vupti, nu kører det.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-08-03 22:41

"Lennart Jansson" <ljansson@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> står - under spørgsmål og svar hvordan. Efter at have installeret fra
> hard disk skulle jeg installere fra CD! Det så ikke ud til at have

Jeg formoder at du mener DLSK 1 og ikke version 2??

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-08-03 22:46

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg formoder at du mener DLSK 1 og ikke version 2??

Jeg formoder, det er den version lang de fleste af os har, da den dækker
vort behov.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-08-03 23:58

> [...]
meddelelse

> Jeg formoder, det er den version lang de fleste af os har, da den dækker

Og i nogle tilfælde også fordi version 2 ikke kan kopieres...

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 00:33

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og i nogle tilfælde også fordi version 2 ikke kan kopieres...

Jeg kender ikke version 2, men ved at følge med i diverse NG´er, har jeg
fået det indtryk at intet er umuligt i *den* henseende.

Jeg betvivler nu stærkt at piratkopiering af Det Levende Søkort 2 skulle
have den helt store effekt og slet ikke at mine sejlerkammerater skulle være
tyveknægte.

Har man en båd til + 100.000,- kr. og opefter, skulle prisen for version
ikke været noget problem at betale.

Som du selv har været inde på, er markedet stærkt begrænset for et sådan
produkt, der udelukkende henvender sig til det danske marked.

Desuden, føler jeg, skal man være inkarneret tursejler, for at få det fulde
udbytte af produktet, derfor kan jeg sagtens klare mig med version 1 med
tilhørende opdateringer.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-08-03 01:27

> [...]

> Jeg kender ikke version 2, men ved at følge med i diverse NG´er, har jeg
> fået det indtryk at intet er umuligt i *den* henseende.

Det er det, CD Cops kan ikke kopieres endnu, det er den mest effektive
beskyttelse, der findes.

> Jeg betvivler nu stærkt at piratkopiering af Det Levende Søkort 2 skulle
> have den helt store effekt og slet ikke at mine sejlerkammerater skulle være
> tyveknægte.

Jeg kan kun tale ud fra de mange, der ringer til mig for at høre, om jeg vil
lave en kopi til dem eller hjælpe dem med at installere programmet på deres
computer

> Har man en båd til + 100.000,- kr. og opefter, skulle prisen for version
> ikke været noget problem at betale.

Ikke destro mindre kender jeg masser i min omgangskreds, som bruger en kopi af
DLSK. De kan næppe gøre det af økonomiske årsager, da mange af dem bruger
enorme summer på f.eks. bajere og cigaretter hver måned, et beløb som man
kunne købe det halve af KMS for.....

Jeg vil ikke moraliserer på andres bekostning, jeg har da selv et liberalt syn
på uoriginalt software og mener ikke, at Bill Gates og alle hans 600 milliarder
lider nogen nød pga. af mine holdninger, men man skal bare kalde en spade for
en spade....

> Desuden, føler jeg, skal man være inkarneret tursejler, for at få det fulde
> udbytte af produktet, derfor kan jeg sagtens klare mig med version 1 med
> tilhørende opdateringer.

Som mangeårig windowsbruger finder jeg, at begge versioner er lige elendige.
KMS havde muligheden for at rette op på deres fejltagelse, men valgte at begå
en endnu større fejltagelse og det kommer nok til at koste dem dyrt.

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 01:37

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er det, CD Cops kan ikke kopieres endnu, det er den mest effektive
> beskyttelse, der findes.

Jeg har ikke selv forsket i det, men er da betalende medlem til en
Brancheforening som "løber" meget efter pirateri.

> [...]
vil
> lave en kopi til dem eller hjælpe dem med at installere programmet på

O.k. ... jeg har så ikke lignende oplevelser og havde jeg, ville jeg give
spørgeren en skideballe.

> [...]
> enorme summer på f.eks. bajere og cigaretter hver måned, et beløb som man

Som sagt ... det gør jeg ikke .... men jeg er 100% ening i din efterfølgende
konklusion.

> [...]
milliarder
> lider nogen nød pga. af mine holdninger, men man skal bare kalde en spade

Da jeg har en lille biks som bl.a. sælger Bill Gates SW og andres
naturligvis, kan jeg ikke følge dig i den anskuelse.

> [...]
begå
> en endnu større fejltagelse og det kommer nok til at koste dem dyrt.

Jeg kan nu godt klare mig med produktet og det sidste har jeg ingen kendskab
til.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-08-03 12:46

> [...]

> have den helt store effekt og slet ikke at mine sejlerkammerater skulle være

Lad os lige huske på, inden debatten kører helt af sporet, at uanset hvilken
holdning man har til brugen af piratsoftware, så er der *ikke* tale om tyveri,
men alene om en krænkelse af lov om ophavsrettighed.

Der er en væsentlig forskel, og jeg har sikkert også selv brugt termen
tyveri/tyveknægt, men det er man altså ikke - juridisk set...

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 14:19

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
tyveri,
> men alene om en krænkelse af lov om ophavsrettighed.

Jeg tror såmen ikke debatten kører af sporet igen, men du har da ret i at
der er tale om krænkelse af lov om ophavsrettighed.

> Der er en væsentlig forskel, og jeg har sikkert også selv brugt termen
> tyveri/tyveknægt, men det er man altså ikke - juridisk set...

Har jeg programmeret den ophavsretskrænkede SW, der er blevet krænket, vil
jeg nu stadig tillade mig at kalde piraten en tyveknægt og folk der rammer
mig på pengepungen, skal nok få "kærligheden" at føle.

Folk der medvirker i større stil til samme, skal jeg også nok komme efter,
når betids er.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-08-03 22:25

> [...]

> jeg nu stadig tillade mig at kalde piraten en tyveknægt og folk der rammer
> mig på pengepungen, skal nok få "kærligheden" at føle.

Så det er altså ikke et spørgsmål om moral, men om brødnid

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 23:24

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så det er altså ikke et spørgsmål om moral, men om brødnid

Du er nu igen på kanten af at bringe debatten ud på et yderspor....

Hvis udbetaling af din månedsløn er et spørgsmål om moral og ikke brødnid,
så ville samtlige arbejdsgivere have en særdeles svingende moral. Hvem r
sat til at forsvare moralen og sikre du ikke kommer i nid for brød (de vil
endda have mange penge for det, så de kan få fede lønninger og spille
fandango ude i byen)......

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-08-03 02:52

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse

> Du er nu igen på kanten af at bringe debatten ud på et yderspor....

lol...

Jeg kaster da bare madding ud og du bider på i eet hug!
Jeg kan da ikke gøre for, at du ikke kan styre fingrene på tastaturet

Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-08-03 02:55

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kaster da bare madding ud og du bider på i eet hug!
> Jeg kan da ikke gøre for, at du ikke kan styre fingrene på tastaturet

Det er da den mest lamme undskyldning og elendige forsøg på at trække sine
udtalelser/holdninger tilbage på...

PS: Så vidt jeg husker er Mærsk i dag (efter sammenlægningen) større end
Microsoft. Måske Hr. Møller kan blive et nyt angrebspunkt for dig som
erstatning for Bill Gates....)

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-08-03 07:52

> [...]
meddelelse

> Det er da den mest lamme undskyldning og elendige forsøg på at trække sine

Hov, hov, jeg trækker ikke*nogen udtalelser/holdninger tilbage! Det jeg derimod
siger, er, at jeg driller dig, alene fordi du er sjov at drille...

> PS: Så vidt jeg husker er Mærsk i dag (efter sammenlægningen) større end
> Microsoft. Måske Hr. Møller kan blive et nyt angrebspunkt for dig som
> erstatning for Bill Gates....)

Så har du da ikke læst Forbes 400?
http://www.forbes.com/2003/02/26/billionaireland.html

Claus

Fra : Jens

Dato : 04-08-03 08:02

Sku' vi ikke stoppe her??

Diskussionen er fuldstændigt OT og bidrager på ingen måde til besvarelse af
det oprindlige spørgsmål. Det er jo kørt helt af sporet ...

Fortsæt evt. diskussionen via e-mail eller find et andet forum - nu gider vi
ikke høre mere vrøvl.

Med sejlerhilsen
Jens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-08-03 11:50

"Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Sku' vi ikke stoppe her??

Jep.

> Diskussionen er fuldstændigt OT og bidrager på ingen måde til besvarelse
af
> det oprindlige spørgsmål. Det er jo kørt helt af sporet ...

Ja - Korrekt - Ja.

> Fortsæt evt. diskussionen via e-mail eller find et andet forum - nu gider
vi
> ikke høre mere vrøvl.

Ingen interesse - ingen interesse - fuldt forståeligt.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 05-08-03 07:50

Tænk, jeg følger faktisk diskussionen med interesse, selvom den politiske
del tog overhånd på et tidspunkt.
Men jeg tror heller ikke at KMS har skoret kassen på DLSK, prisen er faktisk
rørende billig. Men brugerfladen er ret ringe, hvilket er grunden til at jeg
først købte en etter for nyligt på supertilbud. Til planlægning og
computersejlads, spiller det ikke den store rolle om der mangler et par
sømærker her og der, bare man ikke nøjes med det. i den virkelige verden.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse
"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3f2e3a54$0$48896$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-08-03 12:51

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> computersejlads, spiller det ikke den store rolle om der mangler et par
> sømærker her og der, bare man ikke nøjes med det. i den virkelige verden.

Her i er vi 100% enige.

Vi har vel alle et sæt søkort med i jollen..?..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn