Lampe ??
Fra : Sorenpa

Dato : 29-07-03 19:55

Jeg har lige fået et lille fiske bur ! ... men jeg ville lige høre om
hvordan det hænger sammen med lmaper. Kan man bare bruge et tilfældig
lysstofs rør som man har til at ligge. Og skal det overhovedet være det, kan
man bruge spots ??.. Eller skal jeg ud og invistere i en rigtig lampe ?

Mvh søren

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 29-07-03 21:16

"Sorenpa" <sorenpa@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige fået et lille fiske bur ! ... men jeg ville lige høre om
> hvordan det hænger sammen med lmaper. Kan man bare bruge et tilfældig
> lysstofs rør som man har til at ligge.

Det kan du vel godt, men dine planter vil sikker dø stille og roligt.

> Og skal det overhovedet være
> det, kan man bruge spots ??

Der er nogle som bruger halogen spot, men de steder jeg har set det drejer
det sig om akvarier på 325 liter og op, hvos det giver en god effelt i et
dunkelt akvarie at man kan se "solens" stråler skinne ned gennem
"trætoppene". Spot gør det dog ikke alene, så du skal også have rør.

>.. Eller skal jeg ud og invistere i en
> rigtig lampe ?

Det vil jeg da klart anbefale.

Det kan være der er nogle som kan anbefale nogle bestemte rør, men så skal
du lige fortælle lidt mere om akvariet.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Sorenpa

Dato : 30-07-03 10:16

> [...]
>
> Det vil jeg da klart anbefale.
>
> Det kan være der er nogle som kan anbefale nogle bestemte rør, men så skal

Det er et lille 25 liters ... jeg har haft slørhaler i det i et stykke tid .
men nu vil jeg godt have lidt andre fisk ... men det skal helst holdes i den
billige ende.

Mvh søren

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 30-07-03 10:48

> Det er et lille 25 liters ... jeg har haft slørhaler i det i et
> stykke tid . men nu vil jeg godt have lidt andre fisk ... men det
> skal helst holdes i den billige ende.

Mener ikke du kan få armature til lysstofrør til akvarier mindre end 45
liter, men du kan købe armature til glødepære.

Jeg tror ikke du kan finde en akvarie butik som ikke har en en lampe til et
25 liters akvarie med gløde pære hjemme, forvent en pris på ca. 150,-

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-07-03 22:55

Sorenpa wrote:
> [...]
> lysstofs rør som man har til at ligge. Og skal det overhovedet være
> det, kan man bruge spots ??.. Eller skal jeg ud og invistere i en

Hvor lille er lille ?

Som barn havde jeg både et 20 liter og et 63 liter, der var oplyst med
almindelige gløde-pærer - dengang kunne man få akvarielamper til
glødepærer - og de virkede fortrinligt.

Men et tilfældigt lysstofrør kan meget vel være i en kold hvid farve -
og det ser altså ikke særlig godt ud - og jeg ved heller ikke om
planterne vil synes om det ?

Men hvis du har et varm hvidt rør, så er det sikker OK til formålet.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 30-07-03 14:20

> [...]
kan
> man bruge spots ??.. Eller skal jeg ud og invistere i en rigtig lampe ?

Da jeg først startede med akvarier havde jeg almindelige kontor lamper med
glødepære på alle mine akvarier 1*100L, 1*76L og et 30L, og det er både
lykkedes mig at få unger med kampfisk, zebrachiclide og scalare.

Jeg havde dog store problemer med alger dengang men akvariet klarede sig
fint, men lamper med rør giver bedre lys og forhold synes jeg, det er dog
ikke ultimativt.

MVH
Lars Helmer Andersen