At snakke snmp med en ISDN-router (Dlink D~
Fra : Allan Olesen

Dato : 03-04-01 18:17

Jeg er begyndt at lege lidt med snmp.

10.89.89.1 er en D-link DI206 ISDN-router.
10.89.89.2 er en Linux-maskine.

Jeg kan fint trække en masse data ud af ISDN-routeren med snmp. Dog
ser det ikke ud til, at jeg kan trække en log ud.

Derfor har jeg kastet mig over snmp-trap. Hvis jeg forstår konceptet
korrekt, skal jeg kunne sætte ISDN-routeren til at sende meddelelser -
såkaldte snmp traps - til udp-port 162 på Linux-maskinen, hvor jeg så
kan sætte et program til at lytte. Så det har jeg gjort, men der
kommer ikke så meget som et pip fra routeren. Heller intet, hvis jeg
dumper netværkstrafikken med tcpdump.

Derfor:
Er der nogen, der har fået det til at virke med en D-link router?

Hvilke handlinger vil udløse en snmp trap?

Det eneste, jeg selv kan bestemme i den retning, er, om snmp-connects
med forkert community skal udløse en snmp trap. Men skal jeg i øvrigt
forvente traps, når ISDN-linien åbnes og lukkes, når ip-filtrene
fanger uvelkomne pakker, når routeren modtager ISDN-opkald udefra
osv.?

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-04-01 06:32

Hej Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>

>Hvilke handlinger vil udløse en snmp trap?

Normalt er det noget man konfigurerer på boksen, men det er ikke
usandsynligt at routere i det pris-segment ikke giver de store
frihedsgrader.

En anden måde var (hvis din dlink understøtter det) at sætte den til
at syslogge til din linux-maskine, det fungerer lidt på samme måde,
bortset fra at du samler det op med en syslogd.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-04-01 16:49

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote:

>Normalt er det noget man konfigurerer på boksen, men det er ikke
>usandsynligt at routere i det pris-segment ikke giver de store
>frihedsgrader.

Det anede mig.

>En anden måde var (hvis din dlink understøtter det) at sætte den til
>at syslogge til din linux-maskine, det fungerer lidt på samme måde,
>bortset fra at du samler det op med en syslogd.

Desværre. Havde det været muligt, havde jeg ikke engang behøvet sætte
mig ind i noget nyt.

Jeg må jo nok bare erkende, at det er et skodprodukt, jeg har købt.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-04-01 19:43

Hej Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>

>Desværre. Havde det været muligt, havde jeg ikke engang behøvet sætte
>mig ind i noget nyt.
>
>Jeg må jo nok bare erkende, at det er et skodprodukt, jeg har købt.

Skodprodukt er vel så meget sagt, jeg synes ikke det er urimeligt af
en producent at nedjustere den slags til fordel for prisen, eftersom
kun en minoritet vil opdage at det mangler.

Den koster formentlig kun en brøkdel af fx. en Cisco 80x (der
understøtter syslog og hvor man kan justere på traps).

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-04-01 20:30

> [...]
>en producent at nedjustere den slags til fordel for prisen, eftersom
>kun en minoritet vil opdage at det mangler.

Ok. Jeg er måske lidt for tilbøjelig til at sammenligne ISDN-routeres
konfigurerbarhed med den gamle 486DX33 Linux-maskine, som her på
matriklen udfylder samme funktion til en brøkdel af prisen.

>Den koster formentlig kun en brøkdel af fx. en Cisco 80x (der
>understøtter syslog og hvor man kan justere på traps).

Den var faktisk næsten lige så dyr som en Cisco 761M, som jeg også har
haft fingrene i (jævnfør en tidligere tråd), men der er en verden til
forskel på konfigurationsmulighederne.

Og så har Cisco'en en kommandolinie...

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-04-01 21:46

> [...]

>konfigurerbarhed med den gamle 486DX33 Linux-maskine, som her på
>matriklen udfylder samme funktion til en brøkdel af prisen.

Det er ingen fair sammenligning, uanset at din linux-boks i praksis
koster en brøkdel af prisen.

>Den var faktisk næsten lige så dyr som en Cisco 761M, som jeg også har
>haft fingrene i (jævnfør en tidligere tråd), men der er en verden til
>forskel på konfigurationsmulighederne.

Joda, 76x er slet ikke så ringe endda, selvom cli'et er .. hum ..
underlig.

>Og så har Cisco'en en kommandolinie...

Hvis det skal være rigtig godt i den retning, skal man have en Cisco
IOS router, f.eks. en 801. På den anden side kan man formentlig købe
to dlink's for hvad en 801'er koster.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-04-01 19:17

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote:

>Det er ingen fair sammenligning, uanset at din linux-boks i praksis
>koster en brøkdel af prisen.

Det var vel også det, jeg selv lagde op til med min formulering.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-04-01 08:09

Allan Olesen wrote:

> Desværre. Havde det været muligt, havde jeg ikke engang behøvet sætte
> mig ind i noget nyt.

DI-106'eren kan dette. Men det er en ZyXEL i anden indpakning.

Man skal huske at starte syslogd på Linux maskinen med
-r, så den vil modtage syslog entries fra nettet.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-04-01 19:17

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>DI-106'eren kan dette.

Hvis DI-206 kunne, går jeg ud fra, at jeg kunne finde et menupunkt til
indtastning af syslogd-maskinens ip-adresse.

>Men det er en ZyXEL i anden indpakning.
Det troede jeg egentlig også, at DI-206 var. Men så vidt jeg ved, er
hele brugerinterfacet på DI-106 forskelligt fra Zyxel P100?