Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW, JPG eller...
Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 29-07-03 17:42

Nu har jeg haft min Nikon D-100 i en god måneds tid. Hidtil har jeg
lagret mine billeder som JPG, fine quality og i en opløsning på
3008x2000 px. Jeg har stillet mig selv spørgsmålet: Skal jeg fortsætte
med at lagre i JPG eller skal jeg skyde i RAW?

Fordelen ved JPG er at der strods alt kan være over 300 billeder på mit
kort, mens der kun kan være lidt over 100 hvis jeg skyder i RAW. Og
fordelen ved RAW er at jeg har de rå, ukomprimerede data at arbjede
videre med på min pc efterfølgende.

Hvad gør I andre - skyder i JPG, RAW eller TIF, for den sags skyld?

Ole Gyldenløve
E-mail: ole@gyldenlove.dk
Web: www.gyldenlove.dk/slaegt

Fra : Nikon D1 fan

Dato : 29-07-03 17:54

Ole Gyldenløve wrote:
> [...]
> videre med på min pc efterfølgende.
>
> Hvad gør I andre - skyder i JPG, RAW eller TIF, for den sags skyld?

Jeg bruger raw .nef filer og arbejder så indledningsvis i Bibble, derefter
Nikon Editor eller Photoshop 7.01 og gemmer det færdige som tiff eller jpg
alt efter hvad det skal bruges til

Bjarne
Nikon D1 fan

Fra : Claus Smith

Dato : 29-07-03 17:18

Jeg bruger både Jpeg og TIFF med mit Nikon D1, så jeg vil give Bjarne ret i
at det afhænger simpelthen af hvad jeg laver og hvad det skal bruges til.

Claus Smith - Pigefotografen - Nikon D1 bruger

www.pigefotografen.dk

Fra : Nikon D1 fan

Dato : 29-07-03 18:37

Claus det ser ud som om dit ur stadig kører vintertid. Prøv at kontrollere
og få det rettet

Bjarne
Nikon D1 fan

Fra : Thomas Petersen

Dato : 30-07-03 11:43

> [...]
> videre med på min pc efterfølgende.
>
> Hvad gør I andre - skyder i JPG, RAW eller TIF, for den sags skyld?

Jeg har også selv glæden ved et Nikon D-100.
Jeg bruger RAW (NEF) og JPG fine.
JPG bruger jeg når billedet ikke er så vigtigt. Eller jeg ved det er
begrænset hvor meget jeg vil redigere.
RAW er et dejligt format. Der kan du kompensere blændetal og meget andet.
Hvis du redigerer billedet og beholder det i RAW kan du altid gå tilbage til
originalen. Den tilføjer bare nogle linier til sidst i billedet, som styrer
hvordan billedet skal vises.

TIFF bruger jeg generalt aldrig. Det fylder for meget.. 17mb for et billede.
Du kan også sagtens lave TIFF billederne efter RAW.

Jeg forstår godt dine tanker ang pladsmangel. For hvert RAW billede kan mna
have 3 JPG.
Jeg har valgt at tage alt i RAW og så tage en bærbar med hvor jeg kan tømme
af.

Jeg har også hørt om en lille transportabel harddisk med CF interface. Den
kopierer automatisk billederne over på harddisken når der bliver sat et kort
i.

- Thomas Petersen