Hvordan virker en "Ellert"?
Fra : Christof

Dato : 29-07-03 16:36

Hej Ng

Jeg er ret fascineret af Ellerten, men vil gerne vide noget mere om den rent
teknisk. Hvordan fungerer den? Har den kobling? Hvor hurtigt kan sådan en
lille en køre? Hvorfor blev Ellerten aldrig populær?

Mvh
Christian

Fra : Thomas D

Dato : 29-07-03 16:53

Christof wrote:
> [...]
> den rent teknisk. Hvordan fungerer den? Har den kobling? Hvor hurtigt
> kan sådan en lille en køre? Hvorfor blev Ellerten aldrig populær?

http://www.ellert.info/

ellers http://bart.peps.dk

Thomas D
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Christof

Dato : 29-07-03 17:08

"Thomas D" <merlin@sprex.dk> wrote in message

> http://www.ellert.info/
>
> ellers http://bart.peps.dk
>
> --
> Mvh
> Thomas D
> Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Hehe, den med Bart har jeg set før. Men jeg vil gerne have jeres mening og
erfaring, istedet for at læse det på en hjemmside. Nu har i chancen, alle i
kloge Åge typer her i gruppen

Mvh
Christian

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-07-03 22:40

Christof <christof@yahoo.dk> skrev >
cut>........erfaring, istedet for at læse det på en hjemmside. Nu har i
chancen, alle i
> kloge Åge typer her i gruppen
>
> Mvh
> Christian

Min kammerat sad en dag under et sving med rattet i hånden, det var brækket
af!

Største svøbe: holdt kun en brøkdel af det lovede angående batteriers
levetid, og rækkevidden tog alt for tidligt af til ingenting. Men prisen på
batterierne var vist angivet rigtigt nok. Læs: alt for dyre kilometer.
Miljømæssigt en fuser. Der går 4 gange så meget kul til, end tilsvarende
energiforbrug med benzinmotor (groft set).

Og så kan man prise sig lykkelig for,at det ikke blev almindelig kendt at
man kan skille polycarbonatkuplen ad i 5 stykker ved at smøre
tetrachlorkulstof på hjørnerne!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 02-08-03 12:24

Preben Riis Sørensen skrev:

> Min kammerat sad en dag under et sving med rattet i hånden, det var brækket
> af!

Der var mange tekniske problemer. Elektronikken ombord var håbløs,
fx slog den indbyggede lader ofte fra pga. overophedning.

Elbiler burde vare lydsvage, men Ellerten var en rumlekasse. Den simple
konstruktion gjorde det til støjede oplevelse at køre Ellert.

Sikkerheden var også et problem. Man følte sig udsat når man sad i
det lave køretøj. I dag, hvor der er meget mere fokus på bilers sikkerhed,
ville Ellerten ikke have en chance.

> Læs: alt for dyre kilometer.

Når el-bilers lave km-omkostninger prises, glemmes ofte de høje
vedligeholdes omkostninger. Når de reelle omkostninger sammenlignes
taber el-køretøjet som regel.

Ivar

Fra : Claus Christiansen

Dato : 29-07-03 17:59

"Christof" <christof@yahoo.dk> wrote in

> Hvorfor blev Ellerten aldrig populær?

Nu er smag subjektiv; men

1) Den passede ikke rigtigt til et typisk segment af kunder. For de unge
var den for langsom og totalt NOT-cool, for den typiske familie er den
for lille og for de ældre for 'nymodens'

2) Hvordan dens reelle sikkerhed var, ved jeg ikke; men jeg har hørt fra
en der har prøvet en tur, at man følte sig ekstremt sårbar i trafikken,
hvilket ikke er så underligt: man sidder i dækhøjde beskyttet af lidt
glasfiber mens der buldrer 50 tons lastbil forbi...

3) Den var sikkert tænkt som 'bil nr 2' til familier hvor begge forældre
arbejdede; men hvorfor ikke betale en brøkdel for en brugt Kadet, der
har plads til barnevognen hvis den 'rigtige' bil skulle på værksted?

/Claus

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 29-07-03 18:21

Claus Christiansen <claus_christiansen_nospam@hotmail.com> wrote:
> 3) Den var sikkert tænkt som 'bil nr 2' til familier hvor begge forældre
> arbejdede; men hvorfor ikke betale en brøkdel for en brugt Kadet, der
> har plads til barnevognen hvis den 'rigtige' bil skulle på værksted?

4) Den var vist også ret problematisk om vinteren(?):
Jeg mener at have hørt, at elforbrug til opvarmning og
'defrost'/afisning gjorde et ganske kraftigt indhug i 'aktionsradius'!

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Christof

Dato : 29-07-03 19:16

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg mener at have hørt, at elforbrug til opvarmning og
> 'defrost'/afisning gjorde et ganske kraftigt indhug i 'aktionsradius'!

De laver dem stadigvæk i tyskland, men jeg kan godt se ulemperne ved sådan
en bil, f.eks. plads og fart. Angående sikkerheden så læste jeg faktisk på
http://www.ellert.info/ at den skulle være ret sikker at køre i. Hvad er
jeres bud på en fremtidsbil med hensyn til alternativer til fosile
brændstoffer? Jeg så nemlig engang en bil der kørte på rapsolie, og det er
ikke noget jeg synes man hører så meget om mere, så jeg tænkte på om man
slet ikke forsker mere i den slags?
En sjov ting ved en bil der kører på raps olie er at udstødningen lugter af
popcorn

Mvh
Christian

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 29-07-03 21:19

Christof <christof@yahoo.dk> wrote:
> Jeg så nemlig engang en bil der kørte på rapsolie, og det er
> ikke noget jeg synes man hører så meget om mere, så jeg tænkte på om man
> slet ikke forsker mere i den slags?

Nok farligt at sætte for mange (danske) penge i den slags - for hvis det
lykkes for godt, bliver det med stor sandsynlighed snart 'haps'-olie for
skatteministeren! :))

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-07-03 01:14

Christof <christof@yahoo.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3f26b9da$0$76158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> slet ikke forsker mere i den slags?
> En sjov ting ved en bil der kører på raps olie er at udstødningen lugter af

Med hensyn til Ellerten, så var den ikke vandvittig sikker. Problemet ligger i det trehjulede koncept.
Jeg kender en gut, der totalthavarede en Ellert, fordi en hund løb ud foran ham. Den hurtige unvigemanøvre fik ellerten tila t vælte og rulle over fortovet og igennem en hæk. Han kom ikke noget til pga den udmærkede styrtbøjle, men køretøjet var totalskadet.

En skæg detalje med Ellerten er, at der findes en englænder, der putter en lille Rotax (mener jeg) industridieselmotor i gamle ombyggede Ellerter. Hvor hurtigt de kan køre og hvor godt, henstår i det uvisse, men de skulle kunne køre hele 167 km på en enkelt liter diesel.
Jeg læste en artikel i en udgave af JyllandsPostens Motorsektion for et par år tilbage om fænomenet.
Har ikke kunnet finde oplysninger på nettet om det, men måske andre er bedre til at google!

Problemet med Rapsolie som brændstof er, at Rapsolie har et meget højt indhold af glyserin.
Det vil meget hurtigt tilstoppe dyserne på en almindelig diesel, og derfor skal den ombygges specielt til rapsolie, eller man skal bruge en Elsbeth motor, der er specielt beregnet til rapsolie.
Elsbeth motorer er dog meget dyre : 70.000 kr. og ombygning af dieselmaskiner er også temmeligt dyrt. Og så er der lige detaljen med mulighederne for at tanke rapsolie, hvad der indskrænker aktionsradiusen væsenligt.

Et andet alternativ er Biodiesel. (Modificeret Rapsolie), hvor glyserinen er fjernet.
Alle VW diesel fra årgang 2000 kan køre på Biodiesel.
Flere steder i Tyskland kan man faktisk tanke biodiesel på tankstationer.

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-03 09:24

> [...]
dieselmaskiner >er også temmeligt dyrt. Og så er der lige detaljen med
mulighederne for at tanke >rapsolie, hvad der indskrænker aktionsradiusen

Sådan en ombygning koster vist ikke mere end en 10.000kr.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-07-03 02:08

*XxX* <fatman00hot-at-hotmail.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:3f27802c$0$24678$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> væsenligt.
>
> Sådan en ombygning koster vist ikke mere end en 10.000kr.

Det er korrekt, men til gengæld har man kun mulighed for billig rapsolie ved selv at købe frøene og presse olien ud for derefter at sælge frøkagerne som svinefoder.
Det nedsætter aktionsradiusen meget. Man kører ikke lige til Italien i sådan en bil.
Det ligger i lovgivningen, at ethvert brændstof, der erstatter Diesel eller benzin, skal belægges med samme afgift som det brændstof, der bliver erstattet.
Dermed er enhver økonomisk fidus ved rapsolien forsvundet ud i den blå luft
Kun ved selv at fremstille olien og på den måde at unddrage staten for afgifterne kan man opnå en økonomisk gevinst.
Kun biler med Elsbethmotorer kan forsvare sig mod afgifter med, at rapsolien ikke erstatter andet brændstof, da motoren er direkte konstrueret til alene at køre på rapsolie, selvom den faktisk også kan køre på diesel.
Og hvis det kommer til en afgørelse, holder forsvaret næppe i byretten.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : xperhansen@get2net.d~

Dato : 30-07-03 11:01

"Christof" <christof@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> wrote in message

-klip-

> [...]
> ikke noget jeg synes man hører så meget om mere, så jeg tænkte på om man

Det bedste bud i dag er brændselsceller der anvender
brint bundet i metanol el. lign. til fremstilling af elenergi.

Der er ikke nogen prisbillig løsning på lagring af ren brint.
Brint fylder for meget - selv i væskeform. Metalhydrider
er fremtiden, men er endnu for dyre.

Der kører skam en del rundt med rapsolie ( biodiesel),
med man kommer ikke særlig langt på 1 ha. raps, når
man fraregner den brændsel, der går til at dyrke og
udvinde selve brændstoffet.
Rapsolie erstatter dielselolie - ikke benzin.

Mvh
Per A. Hansen

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 30-07-03 10:53

In <hzLVa.1079$sn1.84@news.get2net.dk> "xperhansen@get2net.dk" <per.hansen@get2net.dk> writes:

> [...]
> man fraregner den brændsel, der går til at dyrke og
>udvinde selve brændstoffet.
>Rapsolie erstatter dielselolie - ikke benzin.

De tal, jeg har set, siger ca 1000 liter pr hektar og
ca 15 km/liter, dvs 15000 km pr år pr hektar og det er
i en eller anden grad i overkanten af det opnåelige.
Jeg er enig i at det sikkert aldrig vil kunne betale sig
(fx giver den samme hektar et højere energimæssigt udbytte
hvis man dyrker hvede), men derfor er det da alligevel
sjovt at regne på tallene.

I stedet for at hælde olien på bilen og køre rundt i en
specialbil, der kun kunne tankes op derhjemme, ville jeg
nok foretrække at putte det i fyret, men det er en anden
sag.

En længere diskussion (også med deltagelse af dig, hvis det
er den samme Per A. Hansen) kan ses her:
http://cph.ing.dk/konf/root/bagnet/html/1941.all.html

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 31-07-03 17:33

Christof wrote:

> [...]
> teknisk. Hvordan fungerer den? Har den kobling? Hvor hurtigt kan sådan en
> lille en køre? Hvorfor blev Ellerten aldrig populær?

Hej Christian

Kig i disse adresser. Her er masser af information om el-biler. Bl.a. er
der nogen, der har tunet Ellerten til at køre næsten 100 km/t:

El/hybrid/brint-bil, Ellert... kører den stadig ?:
http://cph.ing.dk/konf/root/biler/html/3382.all.html

mvh/Glenn