Hvordan med bundlag ?
Fra : Lisbeth og Knud Schø~

Dato : 29-07-03 11:13

Hej

Jeg ville gerne give mine planter nogle rigtigt gode betingelser og har da
også en gæring til CO2 kørende, men bundlaget volder mig hovedbrud. Jeg
synes at den knuste bornholmergranit (AkvaStabil AT 207A Alpha 2-4 mm) er
flot og har vel brugt den de sidste 23 års tid.

Jeg synes af og til at jeg har læst at denne grus ikke er så god til
planterne?

Jeg har en gammel plantebog fra 1977 (60 Akvarieplanter i farver af
Sanderse), hvor han for mange vanskelige planters vedkommende giver det
indtryk at de egentlig er ret lette. Ved mange planter beskriver han ret
udførligt hvordan bundlaget skal være sammensat f.eks.: Cryptocoryne
Blassii: 2/3 urenset grus,1/6 tørv, 1/6 lerjord.

Men hvad mon helt konkret mener mener med urenset grus ? Kornstørelse ?

Går det an at grave en skovlfuld lerjord op fra haven ?

Jeg har godt læst ideen med at blande dekorationsler, spagnum og f.eks.
Tropica Master Grow til en slags bundgødningspiller og jeg overvejer da også
at prøve det.

Hvad er jeres erfaringer?
Hvilket bundlag trives jeres planter godt med?

Med venlig hilsen

Knud