Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Artikel: Når sandheden skal frem
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 29-07-03 01:04

Hvem og hvad afgør, hvornår et fotografi skildrer en sandhed - og er troen
på fotografiets nøgterne og objektive skildring af en virkelighed
overhovedet realistisk i en digitaliseret virkelighed?

Af Ulrik Bak Nielsen

Manipulationen sker allerede i det øjeblik motivet udvælges. Denne
opfattelse fremsættes ofte, når man hurtigt vil diskussionen om etik og
moral i billedmanipulation til livs - og det samme gælder pressefotografers
rolle i samme debat. "Alt afhænger af øjet, der ser " er et gammelt og kendt
ordsprog, der vidner om, at problematikken ikke kan være nyopstået. Tager
man f.eks. historiefortællingens rolle i tilblivelsen af vores fælles
historiske baggrund, kan alle sikkert blive enige om, at en oplevelse jo
berettes forskelligt alt efter hvem, der har oplevet den og ikke mindst
berettet den. Går vi en tur ned igennem byens gågade, vil vi modtage
forskellige indtryk - og vores oplevelse vil derfor være forskellig selv om
vi har fulgt den samme vej og tilsyneladende har set det samme.

Synes selv emnet er interessant så ville lige dele - første afsnit er postet
ovenover.
Resten er her
http://www.fotoportal.dk/artikler/sandheden_skal_frem.aspx

evt debat:
På denne tråd.

Jan

Fra : .J.S...

Dato : 29-07-03 01:50

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> skrev i en meddelelse

> Synes selv emnet er interessant så ville lige dele - første afsnit er
> [...]

Ja det er et meget følsomt emne, selv en mindre 'justering' af et billede så
kan det være ud af vagten :
http://www.latimes.com/news/custom/showcase/la-ednote_blurb.blurb

mvh/JS

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 29-07-03 02:03

> Ja det er et meget følsomt emne, selv en mindre 'justering' af et billede

> kan det være ud af vagten :
> http://www.latimes.com/news/custom/showcase/la-ednote_blurb.blurb
Jeg synes "rettelsen" virker meget mild. Uden at vide noget om det
overhovedet er mit gæt og der sker langt større manipulationer selv i den
seriøse danske presse.
Er mit gæt helt forkert?

Jan

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 29-07-03 08:08

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg synes "rettelsen" virker meget mild. Uden at vide noget om det
>overhovedet er mit gæt og der sker langt større manipulationer selv i den
>seriøse danske presse.
>Er mit gæt helt forkert?

Ja. En dansk pressefotograf, der lavede den samme manipulation, vil
straks få sparket. Der holdes iøvrigt skarpt øje med hinanden i
branchen netop hvad angår billedmanipulation i nyhedsbilleder.

Dermed ikke være sagt, at der ikke foregår kreativt computerarbejde
blandt pressefotografer, men det er absolut fy-fy, når det drejer sig
om reportage-billeder.

Til gengæld er det almindeligt accepteret i forhold til
illustrationsfotografi.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 29-07-03 08:44

> Ja.
Det var da betrykkende at vide.

Jan

Fra : max

Dato : 29-07-03 15:44

> [...]
> vi har fulgt den samme vej og tilsyneladende har set det samme.
>
> Synes selv emnet er interessant så ville lige dele - første afsnit er postet

Jeg ville have redigeret i dit indlæg, men kunne ikke lige finde et
godt sted st snippe. For jeg er ikke helt vild med den debat.
Eller osse er jeg bare uenig, njae.. Digitaliseringen er ikke noget
problem, hverken i DK eller i udlandet, tværtimod, jo mere vi ser
af bla. hollywood 3D manipulerede film og jo mere almindelige
mennesker leger med video og digitalbilleder jo sværere er det
at stikke folk blår i øjnene. Da Life magazine oa. var med til at
skildre den anden side af Vietnam krigen, var det ikke med
manipulerede billeder, men ved et manipulerende udvalg af billeder,
det var i en god sags tjeneste og det er det der er problemet, hvad
er den gode sag. Hvor mange millioner kr. fik Folkekirkens.. / RødeKors
og de andre ikke samlet sammen til Irak hjælp med hjælp af medierne,
det var ikke manipulerede billeder, men det var manipulerende, vi åd
det råt, mens bla. læger uden grænser, der ikke deltog i den indsamling
prøvede at få bare lidt opmærksomhed på meget meget meget større
problemer andre steder i verden. Det er muligt visse journalister fik
røde ører, et par dage, men den kyniske forretnings mand vandt den kamp
og den næste og den næste. Nyheder er underholdning, det er en fodbold
kamp og der skal skores mål, ellers blir der trykket på remoten..
Hehe og de ved det, et godt billede fra fronten af en grædende mor, de
billeder leveres på samlebånd og mange mange situationer er (uha jeg får
smæk for det her) til ære for verdenspressen, der er opstået et samarbejde
mellem journalister og ofrene, det er i begge parters interesse at levere de
stærkeste billeder, Palestinenserne har mange års erfaring i at levere billeder
der virker. Den amerikanske hær havde film teams med i konvojerne, hvem
har brug for digital manipulation. Det er det der er debatten, hvad er det for
historier vi vælger, det er dem der sælger. Så Jan glem alt om de små trix
man kan lave i fotoshop, det uskyldige billede findes ikke, det sku da lige
være Joseph Nicephore Niepce's første fotografi fra 1826, men kan kun
være jomfru en gang...)-max-

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 29-07-03 16:38

>"max" Læs over
Skulle du kede dig en dag må du MEGET gerne skrive dit indlæg rent i word og
sende det til info@webmasteren.dk
Er webmaster på www.fotoportal.dk og vil meget gerne have dit spændende
indlæg i relation til den anden artikel. På sigt håber jeg at få flere
artikler som kan skabe lidt debat - det er jo lærerigt at være uenige en
gang i mellem.

vh
Jan

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-07-03 18:45

On Tue, 29 Jul 2003 16:44:28 +0200, "max" <ma22x@hotmail.com> wrote:

> [...]
>billeder leveres på samlebånd og mange mange situationer er (uha jeg får
>smæk for det her) til ære for verdenspressen,

Hvorfor skulle du få smæk for det? Det er da meget rigtigt. Alligevel
foretrækker jeg at i det mindste det enkelte billede er ægte. Man
kunne i øvrigt også billedmanipulere før digitaliseringen, og man
gjorde det. I hvor høj grad digitaliseringen har gjort manipulation
lettere og gjort den svære at gennemskue, det har jeg ikke forstand
på.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : lars bo

Dato : 30-07-03 01:50

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Man
> kunne i øvrigt også billedmanipulere før digitaliseringen, og man
Problemet er vel at disse manipulerede billeder, det være sig digitalt eller
v.h.a. filtre o.l., af fotografen skal forsynes med oplysning om denne
manipulation.
Hvis dette blev gjort i alle tilfælde var vi vel ude over denne debat.
hilsen
lars bo

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-07-03 07:34

"max" <ma22x@hotmail.com> skriver:
> [...]
>det råt, mens bla. læger uden grænser, der ikke deltog i den indsamling
>prøvede at få bare lidt opmærksomhed på meget meget meget større
Det er vist noget med at Indsamlingsloven giver er håndfuld organisationer
eneret på offentlige indsamlinger. Loven er vist ikke blevet ændret i ca.
30 år. Læger uden grænser må ikke lave offentlige indsamlinger som fx Røde
Kors.

Hilsen Sverre.

Fra : max

Dato : 31-07-03 17:02

> [...]
> 30 år. Læger uden grænser må ikke lave offentlige indsamlinger som fx Røde

Njae det er det nu ikke, kritikken var at organisationerne lavede en
"katastrofe indsamling" til et land der ikke var i en katastrofe situation,
men fordi det var i medierne.. Måske er der også andre motiver, hvem
ved..? Men der er OT..
Billedmanipulering omtales også her..
http://www.photo.net/photodb/manipulation
-max-