gennemtving tabel design
Fra : Is

Dato : 28-07-03 21:28

Hej

jeg forsøger at designe en tabel til en side beregnet til udprintning.

Jeg vil gerne bestemme 100% hvordan tabellen skal se ud.

den skal fylde hele siden (breden) derfor :table width="100% og cellerne har
jeg så forsøgt opdelt i forskellige grupper,
Men hvis der er så meget tekst til cellerne, og jeg har valge ingen
ombrydning, så bliver tabellen størrer en de 100% jeg har skrevet den skal
være (det hele skal så på en ark i breden)

Hvordan kan jeg forhindre det ? kan jeg gøre det i taben designet på en
eller anden måde, eller skal jeg lave en begrænsning i den tekstmængde der
kan tildeles de enkelte celler ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-07-03 22:14

Is skrev:

> Jeg vil gerne bestemme 100% hvordan tabellen skal se ud.

Så skal du nok vælge noget andet end HTML. Specielt i forhold til
printsider er HTML (+ css) ikke et specielt præcist sprog. Hvis du
har mulighed for at lave en PDF-fil, kan du i langt højere grad
styre layoutet præcist.

> Men hvis der er så meget tekst til cellerne, og jeg har valge
> ingen ombrydning, så bliver tabellen størrer en de 100% jeg
> har skrevet den skal være

Du kan benytte overflow-egenskaben til at bestemme hvad der skal
ske når tekst (eller indhold generelt) fylder mere end der er plads
til i en beholder. Men det vil i praksis betyde at du klipper noget
af teksten væk når den fylder for meget.

Det du muligvis efterlyser, er at få teksten skaleret ned i takt
med at tekstmængden øges - sådan så siden til stadighed kan være på
én printside. Det kan ikke gøres i HTML, men mange printerdrivere
har en mulighed for at tilpasse en udskrift til en hel side. Jeg
mener også at det virker med html-sider.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 28-07-03 22:45

> [...]
> printsider er HTML (+ css) ikke et specielt præcist sprog. Hvis du
> har mulighed for at lave en PDF-fil, kan du i langt højere grad

---
Ja måske, men det er vel ikke noget man sådan bare lige kan gøre ??
---

> [...]
> til i en beholder. Men det vil i praksis betyde at du klipper noget
> af teksten væk når den fylder for meget.

joo, det tror jeg er det første jeg vil prøve, det jeg bruger nu (ikke på
nette) er excell hvor så breden af cellen er f eks 84 pix, og hvis indholdet
vises helt i 19 ud af 20 poster, så er det helt ok at skære reseten af det
sidste .. derfor nævnte jeg også at begrænse tekstmængden som en mulighed
left ([TXT];15) eller hvad det nu heder her

men hvordan laver jeg overflow-egenskaber ??
---

> [...]
> har en mulighed for at tilpasse en udskrift til en hel side. Jeg
> mener også at det virker med html-sider.

Nej det er ikke det jeg vil.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-07-03 00:13

Is skrev:

> Ja måske, men det er vel ikke noget man sådan bare lige kan
> gøre ??

Det kommer an på hvilket program du har dine tabeldata i. Hvis det
fx er et excelark du skal have offentliggjort, kan man med Acrobat
installeret gemme direkte fra Excel til PDF (NB: Det er
betalingsprogrammet Acrobat, ikke den gratis Acrobat Reader).

> men hvordan laver jeg overflow-egenskaber ??

Overflow er en css-egenskab der sættes som alle andre css-
egenskaber. Her er et inline-eksempel:

Se definitionen af overflow her:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/visufx.html#propdef-overflow>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Is

Dato : 29-07-03 21:15

> [...]
> installeret gemme direkte fra Excel til PDF (NB: Det er
> betalingsprogrammet Acrobat, ikke den gratis Acrobat Reader).
ja det tænkte jeg nok ,

> Overflow er en css-egenskab der sættes som alle andre css-
> egenskaber. Her er et inline-eksempel:

så synes jeg at den ombryder teksten i stedet ?? jeg har eller også valgt
"nowrap" skulle det ikke forhindre tekstombrydning ???

--
Venlig hilsen
Erik Isager