Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fototerminilogi
Fra : Jesper Kjøller

Dato : 28-07-03 19:42

I forbindelse med en oversættelse af en manual, skal jeg fordanske er par
udtryk.
Jeg er fortrolig med begrebet 'bracketing', men findes der et (nogenlunde
indelysende) dansk ord, der dækker det samme?

/Jesper

Fra : Olesen

Dato : 28-07-03 20:05

"Jesper Kjøller" <jesper-kjoller@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er fortrolig med begrebet 'bracketing', men findes der et (nogenlunde
> indelysende) dansk ord, der dækker det samme?

Klemme....sokkel....klips...er de ting der pludselig falder mig ind..men
jeg er givetvis helt på vildmarken....

Fra : BSJ

Dato : 28-07-03 20:07

> Jeg er fortrolig med begrebet 'bracketing', men findes der et (nogenlunde
> indelysende) dansk ord, der dækker det samme?
>
> /Jesper

Hva' med: Eksponeringsserie(r)
Eller brug udtrykket "bracketing" som det er.

Mvh
Bjarne

Fra : Henrik Torp

Dato : 28-07-03 20:13

"BSJ" <bjarne.sigDETTESKALFJERNES@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hva' med: Eksponeringsserie(r)
> Eller brug udtrykket "bracketing" som det er.

I Politikens bøger om foto bruges det engelske ord, hvorefter der så følger
en dansk forklaring på begrebet. Jeg vil foreslå at gøre det samme for at
være konsistent.

--
Venlig hilsen
Henrik Torp

----------------------------
I forbindelse med nyhedsgrupper bruges henriknojunktorp@hotmail.com ved
personligt svar.

Fra : Jesper Kjøller

Dato : 28-07-03 20:23

> I Politikens bøger om foto bruges det engelske ord, hvorefter der så
følger
> en dansk forklaring på begrebet. Jeg vil foreslå at gøre det samme for at
> være konsistent.

Det var også min mening. Jeg ville blot sikre mig, at der ikke allerede var
et dansk ord, som jeg havde overset.

/Jesper

Fra : Ivan

Dato : 30-07-03 12:22

jeg synes eksponerinsserie er et oplagt valg. Man kan så henvise til det
engelske ord i en fodnote.
Jeg plejer tvinge de studerende til at benytte danske udtryk, da tekniske
tekster ellers bliver en temmelig uskøn affære med 1/3 engelske termer. Ikke
fordi jeg er vildt nationalistisk, men man bør vælge et sprog ad gangen når
man skriver...

Mvh Ivan

Ivan Vogelius
Dept. of Physics and Astronomy
Office: 520-621
University of Aarhus
Ny Munkegade
8000 Aarhus C
Denmark

Phone: (+45) 89423667
Cellular: (+45) 51538834

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 30-07-03 13:04

"Ivan" <ivansv@*remove*phys.au.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg plejer tvinge de studerende til at benytte danske udtryk, da tekniske
>tekster ellers bliver en temmelig uskøn affære med 1/3 engelske termer.

Jeg er enig, at blandingssprog ikke er særlig kønt, men de danske
oversættelser er sjældent særlig kønne. Hvad skal dine studerende
skrive i stedet for 'harddisk'?

>Ikke
>fordi jeg er vildt nationalistisk, men man bør vælge et sprog ad gangen når
>man skriver...

Er det derfor, at du har en engelsk signatur, når du skriver indlæg:

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Niels Kruse

Dato : 30-07-03 20:13

> Jeg er enig, at blandingssprog ikke er særlig kønt, men de danske
> oversættelser er sjældent særlig kønne. Hvad skal dine studerende
> skrive i stedet for 'harddisk'?

Pladelager, hvis jeg husker rigtigt.

--
niels

Fra : JH

Dato : 01-08-03 08:27

Ivan wrote:
> [...]
> engelske termer. Ikke fordi jeg er vildt nationalistisk, men man bør
> vælge et sprog ad gangen når man skriver...

Det er muligt at tekniske tekster bliver "en temmelig uskøn affære".
Til gengæld er det et helvede feks, at være på kursus/konference
med deltager fra andre lande, som kun kender deres nationale
udtryk/betegnelser for tingene.
Hvis man holder sig til de engelske udtryk, ved alle hvad man
taler om.
Jeg har arbejdet i EDB/IT branchen i 25 år, så jeg kender
problemstillingen ret godt - og bliver ikke generet af
ikke-danske udtryk i tekniske tekster - tværtimod

JH

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 28-07-03 21:36

"Jesper Kjøller" <jesper-kjoller@vip.cybercity.dk> skrev i
dk.fritid.foto:

>Jeg er fortrolig med begrebet 'bracketing', men findes der et (nogenlunde
>indelysende) dansk ord, der dækker det samme?

Da jeg i sin tid var elev, så brugte mine ældre kolleger udtrykket 'at
tage en glidetur på blændeskalaen' - det er jo i virkeligheden blot
det, der er blevet automatiseret.

Men bortset fra det, så har jeg aldrig hørt et dansk ord for
'bracketing'.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-07-03 07:51

Jens Tønnesen wrote:
> [...]
>
> Da jeg i sin tid var elev, så brugte mine ældre kolleger udtrykket 'at
> tage en glidetur på blændeskalaen' - det er jo i virkeligheden blot

På mit kamera er det så 'glidetur på lukketidsskalaen', når jeg bruger
bracketing med blændeprioritet. I "Program" er det bare en glidetur ;)

> Men bortset fra det, så har jeg aldrig hørt et dansk ord for
> 'bracketing'.

Heller ikke jeg, og jeg har svært ved at finde en passende oversættelse.

--
Don't waste space

Fra : 2rb1

Dato : 29-07-03 11:21

Ordet "Bracket" kan betyde "gafle sig ind på" og er det ikke det man gør
;0)

Mvh. 2rb1

Fra : Niels Kruse

Dato : 29-07-03 20:25

Jesper Kjøller wrote:
> [...]
> Jeg er fortrolig med begrebet 'bracketing', men findes der et (nogenlunde
> indelysende) dansk ord, der dækker det samme?

Canon bruger ordet indkredsning i deres manualer.

--
niels