Østrigsk Pinscher
Fra : Louise

Dato : 28-07-03 19:33

Hej Alle!

Er der nogle af jer der har - eller kender til den Østrigske Pinscher???

Det er nemlig en race jeg meget godt kunne tænke mig at eje, men jeg har
aldrig rigtig hørt fra andre der han den, og derfor kunne jeg meget godt
tænke mig at høre fra nogle der kender noget til den!

Håber nogle kan hjælpe.......

Hilsen Louise.

Fra : Jytte

Dato : 28-07-03 19:41

..

"Louise" <losp@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aldrig rigtig hørt fra andre der han den, og derfor kunne jeg meget godt
> tænke mig at høre fra nogle der kender noget til den!

Hej Louise.
Hvor kender du racen fra?
Den er jo yderst sjælden.
Vi importerede de to første østrigske pinscher i Danmark i 1986 og har
opdrættet racen i en del år, men er nu stoppet.
Da vi fik de første var der kun en ca. 60 eksemplarer ialt.
Men det gik meget godt her i Danmark og her er vel ca. 200 nu.
Der er også nu et lille opdræt i Holland og Tyskland samt selvfølgelig i
Østrig.
Men der bliver ikke født mange hvalpe da populationen er meget lille, og det
er svært at finde avlshunde der ikke er nært beslægtede.
Racen er ikke gennemavlet da der stadigvæk bliver taget hunde af ubekendt
afstamning ind. Det gør at temperamentet kan være meget forskelligt hos de
forskellige hunde. Faderen til min første hanhund Felix vom Schildbach var
af ubekendt afstamning.
Men det er en hus- og vagthund, den er i reglen uomgængelig for andre hunde
og mistroisk over for fremmede. Den er meget tæt knyttet til sin familie,
den vil gerne gøre sin ejer tilpas, derfor er den forholsdvis let at træne.
Du er velkommen til at maile til mig privat, så kan jeg give dig yderligere
oplysninger.
Der er i øjeblikket lang ventetid på hvalpe.

Hilsen
Jytte