etablering af ADSL (TDC) - W98 maskiner - ~
Fra : Thomas Lund Madsen

Dato : 28-07-03 19:35

Hej

Jeg skal etablere en netværkforbindelse hos en bekendt, og skal i den
forbindelse indkøbe det rigtige hardware.

Der er udelukkende tale om w98-maskiner (fire i alt) og jeg er derfor
interesseret i at vælge hardware som "let kan konfigureres af normale - vel
at mærke i 98"

Jeg havde forstillet mig at købe en Trendnet router/switch - men følger der
noget ordentligt hardware med TDCs opkobling - eller skal jeg vælge en af
denstående produkter?

TW100 Ethernet Station Router / 10Mbit/s / 1+1 ports 875 kr.
TW100-BRF104 Broadband Router/Firewall Broadband Router / 10/100Mbit/s /
4 ports Switch 562 kr.
TW100-S4W1CA ADSL Internet Station ADSL Router / 10/100Mbit/s / 4 ports
375 kr.

Med risiko for at lyde dum - spørger jeg:

Det er vel bedst med en firewall?
Hvori består forskellen mellem en router og en switch (altså i forhold til
ovenstående)?

MvH

Thomas

Fra : Dennis Larsen

Dato : 28-07-03 20:11

Hvis jeg forstår dig.
Så skal du sætter 4 pc'er op til en ADSL forbindelse.

Jeg ville selv købe.

Router med Firewall : d-link 804V lidt under 1200kr.
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597897

Netkort : 3com Fast Etherlink XL TX Bulk ca. 250kr.
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1454577903

og så skal du jo have 4 netkort.

Pris. med porto. vil ca. 2200kr.

Den router jeg har vælgt er dele din ADSL forbindelse, så andre også kan
komme på internettet.
Der efter har den DHCP server der gør det ment at holde netværk. Og så har
den FIREWALL som gør det hele meget mere sikkert i forhold til hvis du ingen
hvade.
Denne router er også et Switch, så du kan koble 4 pc.er til .

En Switch kan ikke dele din forbindelse med andre, og der er ikke firewall
i.

3com kort ... dem sætter du i pc'eren og så skulle det køre af sig selv...
det kan være du skal installere nogle driver da det er en windows 98 .

Router: Den køre af sig selv. når den er blevet indstillet til det ... Der
er en guide .

// Håber det noget eller skriv igen.

Dennis Larsen

Fra : jens

Dato : 01-08-03 00:55

"Dennis Larsen" <dl_it@tcwc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597897
>
> Netkort : 3com Fast Etherlink XL TX Bulk ca. 250kr.

Til 4 w98 maskiner ????? er det trådløst så ?

Jeg ville gå i Bilka........ en topcom router = 500, 4 netkort a`89 = under
360

Alle routere kan dele netforbindelsen til op til 254 pcèr..... 4 går nok
også.
De fleste routere til 500kr har 4 porte
Men 4 maskiner står sikkert ikke i samme rum, og så kan en switch blive en
fordel, mellem router og et par værelses makiner måske.
Netkabel kan købes for ca 3kr/meter og stik til en femmer stykket, tangen
129kr.

Mvh Jens, som bruger en Surecom router til 495 for tiden med 7 maskiner(+ en
switch)

Fra : S-Gupta

Dato : 01-08-03 08:11

Men forlov, forklar lige fordelen ved at købe 3com-netkortet til 250 kr i
stedet for et til 60 kr.

Fra : jens

Dato : 01-08-03 09:56

"S-Gupta" <ph@p.h> skrev i en meddelelse
> Men forlov, forklar lige fordelen ved at købe 3com-netkortet til 250 kr i
> stedet for et til 60 kr.

Det skal du ikke spørge mig om da, jeg er lige så ufoståenede som du er.

Kvalitets netkort har en berettigelse i netværk som stiller krav til udstyr
og oppetider...., men på hjemmenet er der så lidt trafik at det ingen
betydning har.

Mvh Jens

Fra : Peter Larsen

Dato : 03-08-03 02:45

S-Gupta wrote:

> Men forlov, forklar lige fordelen ved at købe 3com-netkortet til 250
> kr i stedet for et til 60 kr.

CPU belastningen er lavere fordi det har co-processor.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

* This posting handcrafted by Peter Larsen *
* My website is at: http://www.muyiovatki.dk *

Fra : jens

Dato : 01-08-03 01:04

> [...]

> Det er vel bedst med en firewall?
> Hvori består forskellen mellem en router og en switch (altså i forhold til

En router adskiller internet og lokalnet, en switch er som et dobbeltstik,
intet andet.

Trendnet er sikkert udemærket, men valget afhænger mest af hvad der skal
bruges på det lokalnet..... forældrekontrol, www, ftp server eller
andet......

Det kræver lidt mere viden om hvad det forventes at man skal kunne at vælge
det rette udstyr, jeg ville overveje en router med printserver da der
sikkert ikke er 4 printere i huset.
Og en router med en forståelig logfil er nu en rar ting´.
(Begge dele fås i en Level One fbr1403tx til 900 med 4 porte, den kører ret
godt, og er det simpleste jeg endnu har set.)
http://level-one.amis.net/products3.php?sklop=8&id=560143

Mvh Jens