Vaccination - embedslæge
Fra : Gitte Frydendall

Dato : 28-07-03 16:58

Hej !

Vaccinationsdatoen kan ind i mellem bruges til identifikation af den rette
Hans Hansen, men kan man bruge den til lidt mere ? Findes der et register
over hvilke læger der "opererede" i hvilke områder i hvilke perioder ? I så
fald ville man måske kunne bruge det til at finde en person, hvor man kender
vaccinationsdato og læge, men mangler fødestedet til at kunne komme videre.
Ofte synes jeg man ser at de fleste i en given periode er vaccineret af
samme læge på tværs af flere sogne, men ind i mellem er der nogle der
skiller sig ud og tydeligvis kommer et andet sted fra.

Nu jeg er ved vaccination, er der så nogle der kender praktikken på dette
område ? Altså historisk. Umiddelbart ser det for mig ud til at det er noget
man fik gjort når børnene var forholdsvis små, men så ser jeg alligevel
eksempler på at børnene alligevel nogle gange først bliver vaccineret i
13-14 års alderen. Var der nogle regler / krav på dette område ? Blev der
ført lister over de vaccinerede ?

Mvh
Gitte

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-07-03 19:33

Det er også set at præsten vaccinerede børnene. Ja, selv smeden. Min mands
ane, der var smed i Tanderup sogn på Fyn vaccinerede i 1805 og 1806 børnene
i Tanderup sogn. Dog ikke sine egne 2. Det kunne han åbenbart ikke.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Arne Christiansen

Dato : 29-07-03 17:02

On Mon, 28 Jul 2003 17:58:05 +0200, "Gitte Frydendall" <gifrSLETDETTE@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>samme læge på tværs af flere sogne, men ind i mellem er der nogle der
>skiller sig ud og tydeligvis kommer et andet sted fra.

Jeg har selv haft en ane Johanne Marie Johansen Pryds
http://www.ejlby.dk/genealogy/ac-11-2002.web/per00661.htm#0
som jeg ikke kunne finde ud af fødestedet på.
På tilgangslisten til Taarnborg sogn1854, 9. mai nr. 45, side 464 står hun Johanne
Marie Hansen Pryds, 29 år, tjenestepige, fra Rodstrup-Stenstrup, vaccineret 1826
af Gelhandt.
Nu er det rimeligt enkelt ved hjælp af en gammel lægestat at finde ud af at lægen
havde praksis i Rudkøbing. Herefter blev vaccinationsprotokollen bestilt på LAO. I
denne stod hun ganske rigtigt som vaccineret i 1826 ligesom forældrenes navne og
bopæl var oplyst. Det viste sig at være på nordlangeland.

Sådan løses et tilsyneladende umuligt problem sig via en omvej.

Mvh Arne Chr
Arne Christiansen
Langelinie 34 C
5230 Odense M
Tlf.: 6613 3134

Jeg forsker bl.a. i navne Gommesen og Meyer
Homepage : http//home1.inet.tele.dk/arne_chr

Fra : Arne Christiansen

Dato : 29-07-03 17:08

Fra : Arne Christiansen

Dato : 29-07-03 17:09