Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
mindste blænde og autofokus på canon 10d
Fra : NPS

Dato : 28-07-03 16:35

ved hvilken mindste blænde kan dette kamera stadig benytte autofokus, er det
f5,6 eller f8,0

MVH

NPS

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-07-03 16:37

"NPS" <nps@esenet.dk> wrote in

> ved hvilken mindste blænde kan dette kamera stadig benytte autofokus, er
> det f5,6 eller f8,0

f/5.6 såvidt jeg har læst, men det gælder naturligvis kun hvis TC'en
rapporterer blænden korrekt..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : John

Dato : 28-07-03 17:18

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> "NPS" <nps@esenet.dk> wrote in

> f/5.6 såvidt jeg har læst, men det gælder naturligvis kun hvis TC'en
> rapporterer blænden korrekt..

Jeg må indrømme, at det er nyt for mig. Hvorfor skulle der være en
begrænsning dér? Jo mindre blænde jo større åbning = mere lys, og alt andet
lige nemmere betingelser for autofokusen?

Der er mig bekendt ingen begrænsninger i dén henseende på Canons analoge
huse. Hvis der er på de digitale er jeg meget interesseret i at høre
hvorfor...
--
MVH
John K Hansen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 28-07-03 17:21

John <hansenj@tdcnopeadsl.dk> wrote:
> [...]
> begrænsning dér? Jo mindre blænde jo større åbning = mere lys, og alt andet
> lige nemmere betingelser for autofokusen?

Jo mindre blænde(åbning), jo større blændetal = mindre lys. Det er nok i
alt fald det der menes i denne forbindelse ;)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : NPS

Dato : 28-07-03 17:57

det jeg mener er, hvis du har et objektiv med en mindste blændetal på f5,6,
så virker autofokus på alle canons kameraer, hvis du har et på f8,0 f.eks.
ved f4,0 med 2 x telekonverter, så virker autofokus ikke på de fleste canon
modeller, den går på eos 3,
det der ikke menes er, hvis du har et objektiv med mindste blændetal på f3,5
og så bruger blænde f11 så virker autofokus selvfølgelig stadigvæk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-07-03 20:59

"NPS" <nps@esenet.dk> wrote in message
> [...]
f3,5
> og så bruger blænde f11 så virker autofokus selvfølgelig stadigvæk

Eos 5 kører da AF ved alle blænder ?! Om nødvendigt med assistance fra den
indbyggede røde lygte.
Eos 500 gør det samme - dog med hvidt lys som AF-fokus assist.
Begge vil selfølgelig om nødvendigt vælge en større blændeåbning - hvis du
kører på auto. Men det er jblændeno reelt et software-valg.De er
programmeret til at turister ikke kan holde et kamera stille under (vistnok)
1/60 sek, derfor blænder de op for at formindske lukkertiden. I de manuelle
programmer kan du da sætte blænden til objektivets mindst mulige - og få
fuld AF.
Har da aldrig hørt om et Eos, der ikke kørte med AF selv ved mindste
blændeåbning.
Og dog - måske; hvis der findes en Eos uden manuelle programmer ( AE, P osv)
vil det selvølgelig følge ovenstående "regel" og derfor vælge bl 5,6~1/60
frem for bl 8~1/30 - især hvis du bruger et objektiv over 50 mm !
Brændvidden har også direkte indflydelse på kameraets program - nogle af
kontakt-punkterne på objektivet fortæller kameraet hvilken brændvidde,
objektiver har. Derfor vil kameraet uden videre genkende et 28 mm - og med
zoom får kameraet faktisk besked om den øjeblikkelige brændvidde ~ når du
zoomer ind/ud ændres oplysningen til kameraet.
Det samme gælder faktisk for oplysninger om objektivet min/max blænde.
Canon's T50 var f.eks. fuldautomatisk (min far havde et). Men du kunne snyde
det lidt - kør blænden manuelt og du havde faktisk et ½ AE-program til
rådighed.
Men det var jo ikke bedre end alle forgængernes udgave af samme ide - du ku'
ikke stille på lukkertiden og presse filmen på den måde.

Men at der sku' være en Eos-model, der er/var så primitiv som T50'eren ??
Jeg kan i det mindste ikke lige huske det.
Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Jeppesen

Dato : 28-07-03 21:56

"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
> Har da aldrig hørt om et Eos, der ikke kørte med AF selv ved mindste
> blændeåbning.

Et SLR blænder jo først ned under eksponeringen - selve AF kører jo på
størst tilgændelige blænde. Det afgørende er altså det blændetal der står på
objektivet - f.eks. 4 el. 5,6 - og så er det ligegyldigt om man tager et
billede på blænde 36.

Mvh Kim

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-07-03 22:36

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

> "NPS" <nps@esenet.dk> wrote in

> f/5.6 såvidt jeg har læst, men det gælder naturligvis kun hvis TC'en
> rapporterer blænden korrekt..

....dvs. hvis du bruger et f/4 objektiv med en 2x TC som ikke rapporterer
blænden korrekt, så tror 10D'en (og alle andre EOS for den sags skyld) at det
er et f/4 objektiv og autofokus virker (mere eller mindre godt pga. den lave
lysmængde der slipper gennem..)

Fra : John

Dato : 29-07-03 11:09

> [...]
det
> er et f/4 objektiv og autofokus virker (mere eller mindre godt pga. den

Som det blev nævnt så ganske rigtig tidligere, så er autofokusen ligeglad
med den valgte blænde. Der fokuseres ved største blændeåbning, og først når
spejlet vippes op, blændes der ned.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 29-07-03 11:27

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> wrote in news:3f2647b2$0$13243
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> [...]
> med den valgte blænde. Der fokuseres ved største blændeåbning, og først når

Ja det er ganske korrekt, det er dog ikke min pointe. Som jeg skriver ovenover
- hvis største blændeåbning på objektivet eller objektivet inkl. TC er mindre
end f/5.6 (f/8, f/11 etc) på et 10D så vil det ikke fokusere, med mindre man
benytter en teleconverter der ikke rapporterer den faktiske største
blændeåbning men rapporterer objektivets største blændeåbning (..og dermed
ikke "regner" lystabet fra TC'en med)

Canon's TC'er (som vist kun kan benyttes sammen med visse L optikker?)
rapporterer den samlede største blændeåbning, hvorfor man ikke kan "snyde"
kameraet til at autofokusere, hvis man kommer over f/5.6 på et 10D. Med
tredieparts TC, fx Sigma og Kenko, rapporteres objektivets største
blændeåbning direkte igennem til kameraet uden at lystabet fra TC regnes med
og derfor kan 10D (mere eller mindre godt på grund af den lave lysmænge) godt
fokusere selvom den største samlede blændeåbning er fx f/8.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 28-07-03 16:43

NPS <nps@esenet.dk> wrote:
> ved hvilken mindste blænde kan dette kamera stadig benytte autofokus, er det
> f5,6 eller f8,0

Jeg kunne forestille mig det kommer meget an på de omgivende lysforhold,
med mindre Canon har valgt slet ikke at lade kameraet prøve ved små
blændeåbninger...

Fra : Altum

Dato : 28-07-03 21:41

"NPS" <nps@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> ved hvilken mindste blænde kan dette kamera stadig benytte autofokus, er
det
> f5,6 eller f8,0

Det er optikken der afgør både største og mindste blændeåbning på 10D.

Altum

Fra : Altum

Dato : 28-07-03 21:43

"Altum" <altum@FJERNDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse
> det
>
> Det er optikken der afgør både største og mindste blændeåbning på 10D.
Og jeg kan ikke forestille mig at autofokus ikke skulle fungere i hele
blændeområdet.

Altum

Fra : NPS

Dato : 28-07-03 20:53

det ved jeg godt, men hvis den har en største blændeåbning på mere end f5,6
på en canon eos 300 virker autofokus ikke, på en eos 3 er det ved blænde
f8,0

Fra : Ivan

Dato : 29-07-03 13:23

klip..

> det ved jeg godt, men hvis den har en største blændeåbning på mere end
f5,6
> på en canon eos 300 virker autofokus ikke, på en eos 3 er det ved blænde
> f8,0

Er det af egen erfaring eller set ved test? det er naturligt at autofokus
bliver langsom/ikke virker ved for lidt lys, dvs et objektiv med max blænde
5.6/8 (dog en glidende overgang mellem laaangsom og "virker ikke", også
afhængigt af lysforhold). Ligeledes er det logisk at EOS3 "giver op" senere
end eos 300. Det giver dog ingen mening at der skulle være et fast blænde
ved hvilken softwaren fortæller kameraet at det skal give op - det skal vel
bare kæmpe videre til sidste blodsdråbe - og blænde 8 i solskin med en zebra
som motiv skulle vel fungere bedre end blænde 4 i tusmørke med et
kontrastløst motiv...

Er det ikke sammenligninger ved tests du refererer til - ellers synes jeg
det virker mystisk.

Mvh Ivan

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 29-07-03 16:00

"Ivan" <ivansv@*remove*phys.au.dk> wrote in

<klip>

> Det giver dog ingen mening at der skulle være et fast
> blænde ved hvilken softwaren fortæller kameraet at det skal give op - det

...ikke desto mindre er dette tilfældet

> Er det ikke sammenligninger ved tests du refererer til - ellers synes jeg
> det virker mystisk.

Jeg læste det første gang for et par år siden - det er beskrevet mange steder.
Hvis du kører nedenstående søgning i Google får du en række links op der
beskriver "begrænsningen":

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8
&q=canon+maximum+autofocus+aperture

Jeg ved ikke hvad denne "feature"/begræsning hedder på engelsk og har aldrig
læst Canons kamerabrochurer, så derfor ved jeg ikke om det står opgivet i
disse brochurer...

Fra : Ivan

Dato : 07-08-03 18:39

Hej
Havde glemt denne tråd. Hvis du ser det kan du så ikke give mig en mere
specifik reference. Jeg finder ike nogen beviser på google-søgningen
(tværtimod er autofokus range givet i EV ved iso 100, hvilket så vidt jeg
kan se er en absolut måling lysintensitet)

Ivan Vogelius
Dept. of Physics and Astronomy
Office: 520-621
University of Aarhus
Ny Munkegade
8000 Aarhus C
Denmark

Phone: (+45) 89423667
Cellular: (+45) 51538834

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 07-08-03 20:07

Ivan <Ihatespam@replytogroup.com> skrev:
>Hej
> [...]

Hej Ivan

EV værdien er fast standart for en specifik defineret lysmængde.

Formlen ser sådan ud:
Eksempel 1:
EV1= F1,4 - 1 sek. - 100 iso
EV1= F1,0 - 0,5 sek. - 100 iso
EV1= F4,0 - 2 sek. - 400 iso

Eksempel 2:
EV2= F1,4 - 2 sek. - 100 iso
EV2= F1,4 - 1 sek. - 200 iso

Som du kan se er lysmængden den samme i Eksempel 1 men man kan
juster Blænden - Tiden - og følsomheden i forhold til hinanden.
Eksempel 2 er så når der kommer dobbelt så meget lys.

Hvis du kan forstå formlen. Så kan du også regne ud hvad EV3 -
EV20 eller EV-5 er.

Når de skriver at kameraets lysmåler kan funger ned til EV3 kan
man altså regne ud hvor meget/list lys som kameraet kan fokuser i.
Altså.. hvor god er kameraets lysmåler?

Men man kan faktisk også regne ud hvor stort et spillerum kammerat
har fra yderpunkt til yderpunkt. Men det er en helt anden snak

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : kim-antispam@kamerah~

Dato : 07-08-03 20:50

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 09-08-03 18:04

"Ivan" <Ihatespam@replytogroup.com> wrote in news:bgu2nf$7pb$1@news.net.uni-
c.dk:

> [...]
> (tværtimod er autofokus range givet i EV ved iso 100, hvilket så vidt jeg
> kan se er en absolut måling lysintensitet)

Skal prøve at finde en Canon reference i løbet af den kommende uge. Indtil
videre - her er andre kilder:

http://www.photozone.de/bindex2.html (Se "AF Aperture Limit")

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=002SNq