Fundet en Båd
Fra : Kent Sune Mikkelsen

Dato : 28-07-03 12:38

Hej NG
Vi har fundet en sejlbåd som driv i flensborg fjor nu vil vi godt vide hvad
der skal ske
1 vi har snakket med politiet
2 den var ikke uden for 12mil grænsen
3 den var i dansk farvand
nu er det over 2 månder siden og vi har ikke hørt noget i nu
Er der nogle der ved hvad der skal ske
Båden er tysk
MVH
Kent

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-07-03 20:37

Kent Sune Mikkelsen wrote:
> [...]
> 2 den var ikke uden for 12mil grænsen
> 3 den var i dansk farvand
> nu er det over 2 månder siden og vi har ikke hørt noget i nu

Ifølge retsinfo:

Bekendtgørelse af strandingsloven

Herved bekendtgøres lov nr. 103 af 10. april 1895, strandingslov, med de
ændringer, der følger af lov nr. 85 af 30. april 1909, lov nr. 153 af 31.
marts 1928, lov nr. 213 af 4. juni 1965 og lov nr. 175 af 30. april 1969.

§ 14. Bjærges forulykket skib eller gods i åben sø, uden at der medfølger
nogen, som lovligt repræsenterer ejeren, skal bjærgeren, så snart han har
bragt det bjærgede i land eller i havn her i riget, straks gøre anmeldelse
derom til nærmeste toldfunktionær såvel som til politiet og overgive godset
til dette eller, for så vidt det er enkeltvis bjærgede stykker vraggods, til
strandfogden, hvorefter der forholdes overensstemmende med de ovenfor i
dette afsnit foreskrevne regler, således at det bjærgede med fradrag af
omkostninger og bjærgeløn, hvis ingen ejer efter behørig indkaldelse melder
sig, tilfalder statskassen. Den i § 13, stykke 1, omhandlede stævning bliver
at rette mod amtmanden i det amt, til hvilket det bjærgede er indbragt.

Stk. 2. Vraggods, drivtømmer og andet drivgods, der bjærges i åben sø,
tilfalder bjærgeren, når det af politimesteren efter de foreliggende
omstændigheder skønnes at være bjærget i en afstand fra strandbredden,
udenfor Skagen af mindst 1.000 meter og indenfor Skagen af mindst 500 meter,
og ingen ejer melder sig inden 2 måneder, efter at anmeldelse er gjort for
politimesteren om den stedfundne bjærgning. Skønner politimesteren, at
genstandene har en værdi af over 100 kr., skal der dog ske bekendtgørelse om
fundet på samme måde som i § 3, 2. stykke, 1. punktum, bestemt, og
genstandene bliver da først bjærgernes ejendom, hvis ingen ejer har meldt
sig inden 2 måneder efter sidste bekendtgørelse, mod erlæggelse af de
påløbne omkostninger.

Stk. 3. Melder ejeren sig, forholdes der med udleveringen til ham og
afholdelse af omkostningerne og bjærgeløn ligeledes som i § 3, 2. stykke,
bestemt.

Så du har krav på bjærgeløn, der fastsættes iht sølovens kap.16 (§446++ samt
dækning af omkostninger SVJKS

/carsten

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 29-07-03 06:46

> Så du har krav på bjærgeløn, der fastsættes iht sølovens kap.16 (§446++
samt
> dækning af omkostninger SVJKS

HMM - som jeg læser det så er det kun ang. bjerget gods/skibe på ÅBENT
FARVAND - (min. 500 fra land)
Men om det er samme regler inden for 500 m. ved jeg ikke.

/HHA

Fra : dk.fritid.sejlads

Dato : 29-07-03 07:34

Af ren nysgerrighed. Hvad er det for en sejlbåd og hvad hedder den. Har den
ikke nogen hjemhavn?
Desuden kan bjergeløn ofte komme op i et meget pænt beløb. Der står også en
lille beskrivele af disse situationer i materialet til yachtskipper hvis du
har dette.

tnj