Wireless med WPA
Fra : Carsten Keller

Dato : 28-07-03 09:31

Hej gruppe.
Er der nogen der tilbyder almindelige Access Points med WPA-understøttelse?
Med alm. mener jeg et "rent" AP uden router/switch/firewall eller andet
gejl. Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan finde nogen der kan tilbyde et AP
der kan det fra dag 1, kun nogle vage udmeldinger om at en opdateret
firmware kan downloades snart...
Det skal helst være 802.11g-standarden.
Takker
Carsten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-07-03 09:59

On Mon, 28 Jul 2003 10:30:59 +0200, "Carsten Keller"
<CK@ADM.iha.dk> wrote:

> Er der nogen der tilbyder almindelige Access Points med WPA-
> understøttelse?

Ifølge WiFi Alliance er der pt. ingen AP-leverandører, der har
produkter, der både er WiFi-certificeret under 802.11g og WPA.

De store OEM-leverandører (som fx Broadcom og Intersil) har dog
referencedesign klar, så boxene burde snart shippe i store
mængder fra alle de billige mærker. For nogle mærkers vil det
kunne ske som en software-upgrade, men for mange eksisterende
boxe derude, er det et forklift upgrade.

> Det skal helst være 802.11g-standarden.

Hvis du kan nøjes med 802.11b, er der et par stykker, der er
certificeret under WPA. Cisco er en af dem. Linksys er en anden.

-A

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-07-03 10:29

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> Ifølge WiFi Alliance er der pt. ingen AP-leverandører, der har
> produkter, der både er WiFi-certificeret under 802.11g og WPA.

DLink har denne pressemeddelelse:
http://www.dlink.dk/press/multimode.asp

Men det lader ikke til at DWL-7000AP er til salg i DK endnu. Og på deres
engelske site lover de bare at der kommer firmware til den Q2-Q3.
Jeg skulle gerne have testet noget 802.11g-udstyr inden for nær fremtid, og
det ville jo være rart samtidig at kunne prøve WPA af...

> [...]
> kunne ske som en software-upgrade, men for mange eksisterende
> boxe derude, er det et forklift upgrade.

Det er derfor jeg helst vil købe noget der kan her og nu, for jeg har
dårlige erfaringer med de produkter der "bare lige" skal firmwareupgrades
med nogle filer der er "lige på trapperne".

> Hvis du kan nøjes med 802.11b, er der et par stykker, der er
> certificeret under WPA. Cisco er en af dem. Linksys er en anden.

Det kunne jo så være en mulighed, men hvor ville jeg dog gerne have noget
g-udstyr...
Carsten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-07-03 10:57

On Mon, 28 Jul 2003 11:29:03 +0200, "Carsten Keller"
<CK@ADM.iha.dk> wrote:

> DLink har denne pressemeddelelse:

Jeg skrev ikke, der ikke var nogen produkter der kan det, blot at
der ikke var nogen, der er certificeret af WiFi Alliance til at
kunne det.

Jeg tror, Linksys Wireless-G kan det i dag, også med produkter,
der kan fås herhjemme.

> Det er derfor jeg helst vil købe noget der kan her og nu, for
> jeg har dårlige erfaringer med de produkter der "bare lige" skal
> firmwareupgrades med nogle filer der er "lige på trapperne".

Tja, der er altså ikke nogen, der er certificerede til både
802.11g og WPA endnu. Så det undgår du ikke lige i øjeblikket.

> Det kunne jo så være en mulighed, men hvor ville jeg dog gerne
> have noget g-udstyr...

Som sagt.

-A

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-07-03 11:57

> Jeg skrev ikke, der ikke var nogen produkter der kan det, blot at
> der ikke var nogen, der er certificeret af WiFi Alliance til at
> kunne det.

Det er jeg med på. Min pointe var også bare at der bliver reklameret med en
feature jeg ikke kan få bekræftet er implementeret hos deres kolleger i
udlandet.

> Jeg tror, Linksys Wireless-G kan det i dag, også med produkter,
> der kan fås herhjemme.

Korrekt, men det er desværre kun i deres AP med indbygget router. Jeg vil
helst have et clean AP, da jeg ikke skal bruge routerfunktionaliteten til
noget som helst.. Hvorfor i alverden implementerer de ikke WPA i AP samtidig
med de opdaterer deres router-AP firmware

> Tja, der er altså ikke nogen, der er certificerede til både
> 802.11g og WPA endnu. Så det undgår du ikke lige i øjeblikket.

Eftersom det kun er til test kan jeg godt leve med en
ikke-helt-certificeret-endnu løsning. Men det lader ikke til at jeg kan få
lov til det med g-udstyr

Carsten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-07-03 13:08

On Mon, 28 Jul 2003 12:57:25 +0200, "Carsten Keller"
<CK@ADM.iha.dk> wrote:

> Korrekt, men det er desværre kun i deres AP med indbygget router.

Det er vel ligegyldigt? Du kan bare lade være med at bruge den
del? Men i øvrigt skulle WAP54G være uden indbygget router. Det
er så vidt jeg kan se kun WRT54G, der er et.

-A

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-07-03 14:44

> Det er vel ligegyldigt? Du kan bare lade være med at bruge den

Det kan der selvfølgelig være noget om. Jeg tænkte bare at det alt andet
lige måtte være bedre at nøjes med det rene AP. Kan man helt slippe for
routerfunktionaliteten, uden performancenedgang og manglende muligheder?

> del? Men i øvrigt skulle WAP54G være uden indbygget router. Det
> er så vidt jeg kan se kun WRT54G, der er et.

Det er den også, men se så hvilke produkter de tilbyder firmware ==> WPA:

http://www.linksys.com/press/press.asp?prid=123

Af en eller anden grund har de ikke frigivet en opdatering til deres "rene"
AP. Det er lidt det der fortæller mig at det ikke kan være helt lige meget
om man vælger den ene eller den anden.

Er der nogen der ved om man uden problemer kan bruge router-versionen som et
alm. AP, uden at man afskærer sig selv fra nogle muligheder? Prisen er den
samme på edbpriser.dk såååå....

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-07-03 15:24

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Hvis du kan nøjes med 802.11b, er der et par stykker, der er
>certificeret under WPA. Cisco er en af dem. Linksys er en anden.

Hedder Linksys stadig Linksys og er der ikke planer om at integrere
det i Ciscos portefølje?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-07-03 15:42

On Mon, 28 Jul 2003 16:24:27 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Hedder Linksys stadig Linksys

Ja.

> og er der ikke planer om at integrere det i Ciscos portefølje?

Nej.

-A

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 29-07-03 21:53

> Ja.

Indtil videre, vil jeg gerne tilføje helt for egen regning.

> Nej.

Men måske omvendt, Cisco navnet skal måske bruges i Linksys portefølje.

I hvert fald har man lånt nogen skabeloner til silketryk, for jeg kan da
fremvise de første 6 produkter, hvor der både står Linksys og Cisco på
boksene...

http://www.linksys.com/press/tiffimage/sr224.tif
http://www.linksys.com/press/tiffimage/sd208.tif

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-07-03 22:48

On Tue, 29 Jul 2003 22:52:42 +0200, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

> Indtil videre, vil jeg gerne tilføje helt for egen regning.

Cisco-folkene har i hvert fald sagt, at de ikke har planer om at
'opsuge' Linksys på samme måde som det har været tilfældet for
alle deres andre opkøb.

Linksys er faktisk et ret stærkt varemærke, i hvert fald i det
segment, de nu engang henvender sig til.

Men det ændrer naturligvis ikke noget ved, at forskellige
divisioner i Cisco sagtens kan låne viden og teknologi af
hinanden, og det bliver vel også tilfældet her.

> Men måske omvendt, Cisco navnet skal måske bruges i Linksys portefølje.

Det er vel trods alt forventeligt, når Linksys (firmaet) i dag
blot er en division i Cisco og "Linksys" (navnet) blot er et
registreret varemærke.

Det er sikkert oven i købet noget jura i det. (Bemærk fx at der
står "Copyright 2003 Cisco Systems" på Linksys' web-sider).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 30-07-03 20:30

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Cisco-folkene har i hvert fald sagt, at de ikke har planer om at
> 'opsuge' Linksys på samme måde som det har været tilfældet for
> alle deres andre opkøb.

Det er der ingen tvivl om.

> Linksys er faktisk et ret stærkt varemærke, i hvert fald i det
> segment, de nu engang henvender sig til.

Ja, over there sælges Linky's endda i seven-eleven, jeg har selv engang
spurgt en ekspedient i L.A. om hvad de blå bokse var til, han svarede "I
havent got an honest clue, but we sell a lot of them."

> Men det ændrer naturligvis ikke noget ved, at forskellige
> divisioner i Cisco sagtens kan låne viden og teknologi af
> hinanden, og det bliver vel også tilfældet her.

Ja, jeg mener dog det nye er at man også låner produktsegmenter, hvorfor
have produkter i det nedre SOHO segment med muligheder for kannon support og
hardware replacement aftaler, hvis man kan have et sidebrand med samme
support som resten af spillerene på markedet.

> Det er vel trods alt forventeligt, når Linksys (firmaet) i dag
> blot er en division i Cisco og "Linksys" (navnet) blot er et
> registreret varemærke.

Tjo, men man var ikke tvunget til at gøre det på den måde, jeg tror
simpelthen Cisco har købt adgangen til et nedre segment som de ikke kan nå
med deres eget navn.

Ikke ensbetydende med at jeg syntes der er noget forkert i det, tvært om er
jeg nok lidt imponeret over hvor smart det har vist sig at være.

> Det er sikkert oven i købet noget jura i det. (Bemærk fx at der
> står "Copyright 2003 Cisco Systems" på Linksys' web-sider).

Sikkert, det har jeg ikke evner til at overskue, heldigvis...

Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl
Mail: fornavn@efternavn.dk (ret selv) - Web: www.efternavn.dk (ret selv)
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-07-03 21:33

On Wed, 30 Jul 2003 21:30:03 +0200, "Ulrik Lunddahl"
> [...]

> hardware replacement aftaler, hvis man kan have et sidebrand med samme
> support som resten af spillerene på markedet.

Jeg mener ikke, der er tale om at 'låne et segment'. Linksys
adresserer et segment (privatbrugeren), som Cisco aldrig har nået
eller forsøgt at nå (andet end via folks SP eller arbejdsgiver).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/