Krystaldyrkning
Fra : Carlsen

Dato : 28-07-03 09:12

Hej NG...

Jeg har prøvet at dyrke NaCl-krystaller med min datter:
1. Vi lavede en mættet opløsning NaCl(aq)
2. Vi lod vandet fordampe.
3. Ny mættet opløsning
4. Bandt en snor i en krystal og sænkede den ned i opløsningen.

Den har nu stået i 5 dage og krystallen er ikke blevet mærkbart større
(lidt), men der er en masse NaCl i bunden af glsset - noget vi har gjort
forkert?

Kan man fx. putte noget frugtfarve i og lave farvede krystaller - eller??

Er der iøvrigt nogen som har ideer til dyrkning af andre krystaller med
stoffer som umiddelbart er til at få fat på? (Vi har lånt (læs
stjålet/taget) lidt CuSo4 fra mit arbejde og skal til at prøve med det.

-LC (Lars Carlsen)

Fra : Peter Lind

Dato : 28-07-03 10:43

"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> Den har nu stået i 5 dage og krystallen er ikke blevet mærkbart større
> (lidt), men der er en masse NaCl i bunden af glsset - noget vi har gjort

Jeg havde stort set samme oplevelse, da jeg prøvede at lave krystaller for
mange år siden. Af en eller anden grund ville saltet ikke binde sig, men
dannede istedet en masse løsrevne krystaller. Mit gæt er at opløsningen nok
ikke har været tilstrækkelig mættet.

> Er der iøvrigt nogen som har ideer til dyrkning af andre krystaller med
> stoffer som umiddelbart er til at få fat på?

Sukker er godt og nemt at have med at gøre - og så kan man spise
krystallerne bagefter, eller bruge dem i kaffen. Sukkeret skal varmes op og
smeltes sammen med vand.
Det kan iøvrigt sagtens blandes med frugtfarve.

Alun har jeg selv haft stor succes med - jeg går ud fra at man stadig kan
købe det i pulverform på apoteket eller hos materialisten. Det danner nogle
pæne hvide halvstore krystaller på 1-2 cm i diameter. Og så kan de bruges
bagefter til at lukke sår, når man barberer sig (ikke at jeg tror din datter
vil være specielt interesseret i det).

Mvh
Peter Lind

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-07-03 14:30

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:bg2rdg$j7b$1@news.cybercity.dk...

> Sukker er godt og nemt at have med at gøre - og så kan man spise
> krystallerne bagefter, eller bruge dem i kaffen. Sukkeret skal varmes op og
> smeltes sammen med vand.

Det kan vel kun gøres under meget højt tryk?

Mvh
Martin

Fra : Peter Lind

Dato : 28-07-03 19:04

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan vel kun gøres under meget højt tryk?

Næ, det lykkedes fint for mig i en almindelig kasserolle i et køkken her på
landjorden.
Jeg kan dog ikke huske blandingsforholdet, eller hvor meget der skulle til
før sukkeret var opløst, men det var ikke noget problem at lave det dengang
for 12 år siden.

Mvh
Peter Lind

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-03 20:04

> [...]

> Jeg kan dog ikke huske blandingsforholdet, eller hvor meget der skulle til
> før sukkeret var opløst, men det var ikke noget problem at lave det

Jeg prøvede lige her for en uge siden og det lykkedes stadig på landjorden,
nå men jeg strtede med at hælde noget sukker i vand til det ikke kunne tage
mere, så kom det ind i micro ovnen til det kogede, tog det ud og hælde mere
sukker i til det var mættet og så fik det en tur mere i micro ovnen, det
gjorde jeg så en del gange ind til vandet ikke kunne tage mere sukker( der
kunne være 8-10 gange så meget sukker i vandet da det var varm som da det
var koldt), lod det stå og køle af, men fik ikke det store resultat bare
noget snask på kanten og bunden af glasset.(ville ikke smage på det da der
kom lidt klud i det også ved at uheld)

Fra : Kaj

Dato : 28-07-03 21:23

On Mon, 28 Jul 2003 10:12:23 +0200, "Carlsen" <carlsens@webspeed.dk>
wrote:

>Hej NG...
>
>Jeg har prøvet at dyrke NaCl-krystaller med min datter:

"snip"

> [...]
>stoffer som umiddelbart er til at få fat på? (Vi har lånt (læs
>stjålet/taget) lidt CuSo4 fra mit arbejde og skal til at prøve med det.

Fandt en gammel bog på hylden: "Sjove kemiforsøg" af Francois
Cherrier" (dansk udgave v. Mogens Hvid", Lademann, 1980).

Her siges: Først 50 g kobbersufat i 100cm3 meget varmt vand. Hældes i
et rent glas og står to timer uden berøring. Udvælg en af de store
krystaller og bind den på noget snor. Denne hænges så i en opløsning
af 75 g CuSO4 og 150 cm3 vand, dog først når opløsningen er kølet
noget af. Her lader man den stå en dags tid. Og gentager så processen
med sidstnævnte opløsning.

Med sukker opløser man så meget sukker man kan i varmt vand. Lad det
ikke koge for længe og hæld opløsningen i glasset.
Lad en bomuldstråd hænge ned i glasset tynget af feks en papirclips.
Her skal den så hænge flere dage, da det er fordampningen af vandet
der giver udkrystaliseringen på tråden.

Det er mange år siden jeg selv prøvede dette, men dengang syntes jeg
det var sjovt, måske lidt udfordrene for tålmodigheden. Men det har
børn sikkert godt af idag ( og de sidste tre linier skulle
sikkert futtes til dk.familie.barn)

Vh Kaj

Fra : xperhansen@get2net.d~

Dato : 29-07-03 22:11

"Carlsen" <carlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den har nu stået i 5 dage og krystallen er ikke blevet mærkbart større
> (lidt), men der er en masse NaCl i bunden af glsset - noget vi har gjort

Nej.
Når det ikke virker skyldes det ganske enkelt, at der
ikke er ret stor forskel på, hvad der opløses i kold og
varmt vand.
Man får de bedste resultater, hvor der er stor forskel
på opløst stof, når man varmer vandet op.

Mvh
Per A. Hansen