Overtage hvalp på 6 måneder
Fra : JMN

Dato : 28-07-03 07:28

Hej alle !

Jeg har tidligere skrevet i gruppen og fået fine svar. Vi er en familie på 4
der gennem det sidste ½ år har gået med seriøse tanker om en hund. Valget er
faldet på en schæfer. Det skal siges vi ikke før har haft hund nogen af os.

Planen har hele tiden været at vente på den rigtige lille nye. Nu har vi
imidlertidig fået tilbudt en hvalp på 6 måneder. Den har meget fine forældre
og er meget flot m.m.

Hvordan er det med at overtage en hvalp på 6 måneder ? De fordele jeg kan se
er at den allerede er renlig, bider ikke i ting m.m. Måske der er flere.

Hvilke ulemper ser i ?

Hvad ville i have gjort ?

JMN

Fra : Bo Christensen

Dato : 28-07-03 07:45

1 spørgsmål må da straks rejse sig,
hvem, og især hvorfor vil man af med sin lille øjesten på 6 måneder ?
/bo

Fra : Jytte

Dato : 28-07-03 07:48

> [...]
se
> er at den allerede er renlig, bider ikke i ting m.m. Måske der er flere.

En schæferhund er en meget nem hund at have. Der er ingen problemer i at få
en hund på 6 mdr. hvis den har lært at færdes i line og er tilvænnet trafik.
Men selvom den ikke har lært det, kan den sagtens lære det nu. Den må bare
ikke være sky eller nervøs, og den skal være af god afstamning.
Men en schæferhund er en brugshund og det vil være synd og skam ikke at
udnytte den evner, så I skal være indstillet på at gå til træning. Med en
DKK stambogsført hund kan I træne i alle klubber. Så det er op til jer hvad
I ønsker for hunden.
Det er en god ide at kontakte schæferklubben, de vil helt sikkert vejlede
jer.
I skal også være opmærksomme på at ikke alle schæferhunde bryder sig om
hunde de ikke kender, de kan også være reserverede for fremmede mennesker.
Det er fordi dens ejer er verdens midtpunkt for en schæferhund.
Det er ikke tilfældigt at schæferhunden er verdens mest udbredte hunderace,
det er en pragtfuld hund. Jeg har selv haft schæferhunde i 20år.
Nu magter jeg ikke mere brugshundeprogrammerne, så jeg har nu valgt en
collie der ikke kræver så meget.
Held og lykke og god fornøjelse med jeres nye familiemedlem.
Hilsen
Jytte

Fra : Leyna

Dato : 28-07-03 09:55

On Mon, 28 Jul 2003 08:28:18 +0200, "JMN" <jmn@kmd.dk> wrote:

>Hvordan er det med at overtage en hvalp på 6 måneder ? De fordele jeg kan se
>er at den allerede er renlig, bider ikke i ting m.m. Måske der er flere.

Jeg ville nu ikke satse på, at en 6 mdr. gammel hvalp 100% renlig og
da slet ikke når den pludselig skal ud i helt nye omgivelser. Her skal
den jo også lige lære hvor wc'et er.
Og det med ikke at bide i ting ville jeg da heller ikke satse min
sidste 5-er på. Min er over et år nu og han bider da stadig i ting...
hvis du mener fuldstændig at splitte noget ad, så er det kan hans eget
legetøj han gør det med nu, men vi har mistet en del briller og sko
her i huset, mens Vaks var yngre.

Men fordelene ved at få en hvalp på 6 mdr. kan jeg ikke umiddelbart få
øje på. Okay, hunden har forhåbentligt på dette tidspunkt lidt styr
over sine kropsfunktioner, så man kan være heldig at det er en 100%
renlig hund.
Den kan være trænet, så den kender nogle kommandoer, som man så kan få
glæde af. Dæk eller På plads er rigtige gode at have i baghånden når
man ikke ved hvordan hunden har det med børn, andre dyr, trafik osv.

>Hvilke ulemper ser i ?

Den første tanke jeg gjorde mig her, var hvorfor man skille sig af med
en 6. mdr. gammel hvalp... Hvilke problemer er det der har ledt til at
hvalpen skal afsættes? Det er ret vigtigt, at man lige får det med i
sine overvejelser.
Hvalpen kan have lært en (for jer) uønsket adfærd, og det kan være
temmelig svært at komme til livs igen. Er der f.eks andre dyr i
hjemmet, så kan det være rigtig svært at få hunden til at forstå at
katten, kanariefuglen eller guldfisken _IKKE_ er dens legetøj, men et
medlem af familien, som skal behandles med respekt. Her taler jeg lidt
af erfaring, da jeg lige har overtaget en hund på 11 mdr. som aldrig
før i sit liv har set en kat, og dem er der altså to af, her i huset.
De er ikke ret gode venner endnu, men der har så gudskelov heller ikke
været nogen særlig ballade imellem dem, men man skal have et øje på
hver finger.

>Hvad ville i have gjort ?

Personligt tror jeg, at jeg ville have valgt en voksen hund. For mit
eget vedkommende ville det være vigtigt, at den var vant til andre
hunde, katte og børn. Der skulle lægges vægt på, hvordan dens
temperament var. Den skulle gerne komme hen og hilse uden frygt, ikke
krybe når man løfter hånden forat klappe den, og iøvrigt være glad og
velfungerende.
Jeg har været ude at se på et par stykker selv, da vi skulle have en
kammerat til vores egen hund, og den første vi mødte var kærlig, kælen
og legesyg lige indtil den skulle møde vores hund. Så forvandlede den
sig til et lille frådende monster, og vores store hvalp blev ganske
rædselsslagen for den lille fyr, selvom vores var ca. dobbelt så stor
og sagtens kunne have klaret sig.
Men find ud af hvorfor hunden skal afhændes, og tag hele familien med
ud at kigge på den (jeg kan forstå at der er børn i familien), for det
er vigtigt at alle er enige om det netop skal være denne hund I vil
have. Det er også vigtigt, at I ikke bare anskaffer jer denne hund
bare fordi den er smuk. En smuk hund kan sagtens være en problemhund,
og skønheden fotæller intet om hvordan den kommer til at fungere i
jeres familie.
Til sidst vil jeg bare sige, at hvis du tror på, at det er denne hund
der skal være jeres nye familiemedlem, så kør løs. Du skal under alle
omstændigheder lære den husreglerne og jeres sprog, og det gælder
uanset hvad alder hunden har. Dér er det dog lettest med hvalpe, men
en hund på ½år vil jeg nu også stadig betragte som en hvalp, så...
Held og lykke med jeres (måske) nye hund!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Stampemus

Dato : 28-07-03 14:51

Hej JMN,

Jeg fik selv min schæfertæve da hun var 6 måneder - grunden til at kennelen
først ville af med hende på dette sene tidspunkt var at hun var taget fra
som førstevalg til avlstæve - meeeen hendes pels så mistænkelig lang ud...

Jeg kan sige at hun i det store og hele var renlig - hun har dog "hærget"
hjemmet. Vi løste dette "problem" med en løbegård - der mindede meget om den
hun var vant til fra kennelen - og der stortrives hun når hun var alene
hjemme i dag er hun dog blevet næsten voksen og kan sagtens være indenfor
uden at ødelægge noget...

Jeg vil sige at hun er meget glad for andre hunde, børn og mennesker i det
hele taget....

Hvis jeg var jer ville jeg snakke med en af konsulenterne i DKK (forudsat i
er medlem) og få nogle gode råd og vejledning, dette taget i betragtning af
at i er 1.gangs hundeejere. EVt. spørge til muligheden om at de vil hjælpe
med at se på vufferen...og vurdere om det er noget for jer

Rigtig god fornøjelse
Pia

ps. og ja det er helt sikkert en rigtig god ide at gå til træning med sin
hund og det uanset hvad race det er

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-07-03 18:15

> [...]
se
> er at den allerede er renlig, bider ikke i ting m.m. Måske der er flere.

Hej JMN

Hvis det er personlige og uforudsete begivenheder, der har tvunget nuværende
ejer i at skille sig af med hunden, så ser jeg ikke umiddelbart noget
problem i at overtage den. Men er det problemer som skyldes hundens adfærd,
ville jeg nok tænke mig om, dybt og længe. Specielt når i, som du skriver,
ikke tidligere har haft hund, og derfor ikke har nogle erfaringer med hensyn
til problemløsninger. Men at den er 6 mdr, er ikke i sig selv noget
problem.

M.V.H.....Benny..