Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
mit mamiya/sekor er itu
Fra : Anne M

Dato : 26-07-03 23:17

Jeg har netop lånt et gammelt spejlreflekskamera af min far af mærket
mamiya/sekor, 1000TL, men desværre er jeg nybegynder og ved derfor ikke så
meget om kameraet endnu. Jeg ved dog, at den lille tap, der måler lys?
(lysmåleren?), som egentlig skulle give udslag når jeg skal tage billeder,
ikke virker. Jeg har prøvet at skifte batteri, hvilket ikke hjælper. Er der
nogen, der kan henvise mig til en butik i københavn, der kan reperere
kameraet og samtidig vil være behjælpelig med råd og vejledning?
Er der nogen, der kender dette kamera og kan fortælle mig lidt om det? Det
er et alle tiders lån, da der er diverse linser med, så jeg glæder mig meget
til at lære at bruge det.
Mvh. Anne

Fra : Søren Blom

Dato : 28-07-03 01:18

"Anne M" <sej@kanin.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen, der kender dette kamera og kan fortælle mig lidt om det? Det
> er et alle tiders lån, da der er diverse linser med, så jeg glæder mig

Kender desværre ikke kameraet, men er lidt misundelig alligevel

Men hensyn til rep, så kan du prøve at henvende dig til
http://www.photografica.dk/ de ved hvad de snakker om, men forvent at det
kan blive en rigtig omkostelig omgang at få lavet lysmåler, måske er det
langt billigere for dig at købe en lysmåler i løs vægt, for at bruge den i
stedet.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-07-03 07:26

"Anne M" skrev...
> [...]
> (lysmåleren?), som egentlig skulle give udslag når jeg skal tage billeder,
> ikke virker. Jeg har prøvet at skifte batteri, hvilket ikke hjælper.

Har du prøvet at rense kontakterne i kameraet?
Hvis det har stået stille nogle år har der sikkert
dannet sig et lag ir, som forhindrer batteriet i at
få forbindelse. Mange fotohandlere har en lille
glasbørste som kan rense kontakterne effektivt.

Ellers så spring op og ned på lysmåleren. Hvis
du skal tage farvenegativ film, er tolerancerne
efterhånde så store at lysmålingen ikke længere er
så vigtig. Bare følg eksponeringsvejledningen til filmen
som ligger i æsken.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply