2001 - A Space Odessey
Fra : Søren Schimkat

Dato : 27-07-03 21:05

Hej allesammen

Jeg har nu set denne film for noget der ligner 10. gang.. og jeg fatter
stadig ikke slutningen.

... altså... Dave når frem til Jupiter, hvor han finder en monolith af ..
skal vi sige... en ret stor størrelse. Denne tager ham på en rejse til
verdens ende / verdens begyndelse / nirvana / hvad ved jeg. Her får han
opfyldt sine hedeste drømme om sin egen spartansk møblerede 2 værelses
lejlighed - der dog kommer med en ret dårlig akustik.. og tilsyneladelig
indeholder visse elementer fra en tidsmaskine.. samt muligheden for at ende
som barn igen.

Hvad tanken er med dette har jeg ikke helt forstået... ... har du?

mvh Søren

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 27-07-03 22:22

Søren Schimkat <schimkat@KILL-THE-SPAMMERS-schimkat.dk> skrev:

> [...]
> muligheden for at ende som barn igen.
>
> Hvad tanken er med dette har jeg ikke helt forstået... ... har du?

De fremmede intelligensvæsner der har anbragt monolitterne har snarere
indlogeret ham i omgivelser, der skal forestille at være hjemlige, men er en
anelse syntetiske. Formodentlig for at studere ham nærmere. Senere bliver
han noget andet end David Bowman. Hvad, er ikke til at sige. En del af
universet måske. Tilstede i universet, men ikke fysisk. Svært at sige.

Hovedsagen er, at han er tilstede. Også senere og stadig har en smule
indflydelse på begivenhederne på nogle vigtige tidspunkter i fremtiden.

Mark

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-03 22:30

Spoiler i overnstående poster...

Ældre film, men alligevel. God etik i gruppen.

--
/Jesper
http://jespersunivers.dk

Fra : ML-78

Dato : 27-07-03 22:44

SPOILER i det følgende.

> Senere bliver
> han noget andet end David Bowman. Hvad, er ikke til at sige. En del af
> universet måske. Tilstede i universet, men ikke fysisk. Svært at sige.

Hvad han bliver til får vi ikke noget at vide om - det skal man sikkert
fantasere sig til. Vi får kun at vide, at der sker en forandring, og at den
"genfødte" Dave er starten på et nyt stade. Monolitten ser han kort forinden, og
den har vi tidligere set hver gang der sker noget afgørende i menneskets
udvikling. Efter dette nye trin i udviklingen er han måske på niveau med, eller
en tand nærmere, de intelligensvæsner der står bag monolitterne.

ML-78

Fra : -V-

Dato : 27-07-03 23:13

Mark Thomas Gazel wrote:
> De fremmede intelligensvæsner der har anbragt monolitterne har snarere
> indlogeret ham i omgivelser, der skal forestille at være hjemlige,
> men er en anelse syntetiske.

....hvilket fremgår meget tydeligt af romanforlægget. I dét er det meget
klart, at han er en form for forsøgsobjekt, som ikke selv fatter hvorfor.
Læs bogen, den er det værd.

> Hovedsagen er, at han er tilstede. Også senere og stadig har en smule
> indflydelse på begivenhederne på nogle vigtige tidspunkter i
> fremtiden.

Glimrende formuleret.

-V-

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 28-07-03 13:44

"Søren Schimkat" <schimkat@KILL-THE-SPAMMERS-schimkat.dk> wrote in message
> [...]
ende
> som barn igen.
>
> Hvad tanken er med dette har jeg ikke helt forstået... ... har du?

Hej Søren.

Så vidt jeg har forstået bøgerne - og diverse interviews med Arthur C.
Clarke - så drejer det sig om udvikling.
Naturen udvikler sig jo hele tiden, og ligeledes mennesket - vi er jo natur,
uanset hvor mærkelige og fremmede miljøer vi færdes i, takket være vores
egne opfindelser.

Så: Sådan som jeg ser det, videreudvikler Dave sig til et slags
overmenneske, altså en videreudvikling af mennesket som sådan, til et
intergalaktisk, eller interstellart væsen. Skaberne af monolitterne hjælper
så menneskene videre, ligesom de ifølge bøgerne og filmene gjorde i
begyndelsen, da de sparkede intelligensen i gang her på planeten.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Mark Høserich

Dato : 28-07-03 22:28

> [...]
> hjælper så menneskene videre, ligesom de ifølge bøgerne og filmene
> gjorde i begyndelsen, da de sparkede intelligensen i gang her på

Præcis.

M<a>RK

Fra : Poul

Dato : 29-07-03 13:53

On Mon, 28 Jul 2003 23:28:06 +0200, "Mark Høserich"
<mfbh21@privat.tdcadsl.dk> wrote:

>Præcis.
>
>M<a>RK

Og vil man vide mere om hvad der sker, og hvad Bowman/Hal udvikler sig
til, og hvorfor, kan man evt. læse 3001, hvor det viser sig at være en
kamp for overlevelse...

Arch...
------------------------------
"We don’t do body counts"
General Tommy Franks, US Central Command

Fra : Michael

Dato : 31-07-03 09:43

Poul wrote:

> Og vil man vide mere om hvad der sker, og hvad Bowman/Hal udvikler sig
> til, og hvorfor, kan man evt. læse 3001, hvor det viser sig at være en
> kamp for overlevelse...

Er den udkommet på dansk ?

Michael

Fra : Peter Lind

Dato : 28-07-03 16:04

> [...]
ende
> som barn igen.
>
> Hvad tanken er med dette har jeg ikke helt forstået... ... har du?

Udover de øvrige forklaringer i tråden, som er ganske fortrinlige, kan man
også vælge at se Daves sidste rejse som en symbolsk graviditet og fødsel.
Monolitten er et æg, og Dave i sin pod er en sædcelle - hele den (meget)
lange rejse igennem de mange lys, farver og mærkelige landskaber, er rejsen
op gennem livmoderen, der kulminerer med mødet med ægget (som vi ikke ser i
filmen).
Dernæst passes og plejes fosteret (Bowman) i moderkagen (Hotelværelset) der
forsyner ham med alle fornødenheder, såsom mad og søvn, men iøvrigt ikke
giver nogen mulighed for at kommunikere.
Når der er gået tilstrækkelig med tid, og fosteret er fuldt udviklet (Bowman
er gammel og kan ikke røre sig) er det tid for fødslen.
Det nye væsen (Starchild) der er klar til at blive født, er kombinationen af
Bowman og monolitten, et nyt led i menneskeslægten, et helt nyt væsen.

Det er måske ikke en 100% 1-1 analogi, men jeg synes dog at symbolikken
låner rigtig meget til den fortolkning.
Det med et nyt trin i menneskets udvikling er iøvrigt noget Clarke går en
hel del op i, i hans øvrige værker.

Mvh
Peter Lind