hund fra Kosovo
Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 27-07-03 20:51

Hejsa

Nu kender jeg nogen som skal have hunde med fra Kosovo til DK, hvad regler
er der om vaccinationer/karentæner osv ? evt. et link til hvor man kan læse
om det ville være ønskeligt

MVH
Gitte

Fra : modersvilje

Dato : 28-07-03 11:16

Hej, jeg har fået en Sarplaninac fra exYogoslavien, ud over hundens pris
er der udgifter så som: told- dyrlægeregninger - og da jeg fik min sendt
med flyver - shippingpapirer. At hente hunden selv er okay, hvis du har
fået en EU-tilladelse om import af dyr(hund) fra tredjeland (uden for
EU) mange har "smuglet" dyr til Skandinavien, hvilket har medført at et
større antal dyresygdomme end godt er.
For en hvalp under 13-uger er der en karantænetid på 30 dage, som du kan
få lov til at give hunden i dit ejet hus, det er noget statsdyrlægen
bevilger, for en voksen hund er der andre regler, og husk at det er et
tungt system, lad dig ikke hidse op, for "sylteprocesser" er set og i
sidste ende går det ud over hunden.
Jeg hentede min hvalp i Kastrup lufthavn, det er en omstændig proces,
det tog 8 timer at få skrevet papirer, og toldvæsenet har åbentbart et
retrætejob for gamle tolderer for en time for at finde "on-offknappen"
på pc-eren syntes jeg er lige lang tid nok og at to toldere på
retrætejob skal vuderer min hunds værdi er uholdbart, men sådan var det
dengang for 2 år siden, og tro mig dette har nok ikke ændret sig.
Hvis du glemmer at fortælle at du har fået hund fra Yogoslavien/kosovo
og det bliver opdaget er du mildest talt "på r...." det koster, og der
er stor sansynlighed for aflivning af dyret, ikke nok med det -- alle
udgifter vedrørende sagen er du pligtig til at betale, og det bliver
dyrt, forestil dig bøde, dyrlæge(statens), ophold på internat,
hvis der er hundesygdomme i nabolaget får du skylden, og flere
regninger.
Hvis jeg skal have en ny hund fra Yogoslavien ville jeg tale med
myndighederne først
og det bliver lidt billigere hvis hunden ikke er raceren.

http://www.kandu.dk/