Printervenlig tabel
Fra : Is

Dato : 27-07-03 20:53

Hej,
jeg ved ikke om dette er den rigtige gr.

men jeg forsøger at lave nogle printervenlige sider, men når jeg laver en
tabel synes jeg det bliver nogle meget karftige rammer også ved
" border="1" "

er der et sted jeg kan se hvordan jeg kan lave en tabel evt hvor rammen er
prikker ?? eller er der en der har en eksempel ved hånden ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Stig Nygaard

Dato : 27-07-03 21:22

Hej

Is wrote:
> [...]

> er der et sted jeg kan se hvordan jeg kan lave en tabel evt hvor rammen er
> prikker ?? eller er der en der har en eksempel ved hånden ??

Svaret er stylesheets i begge tilfælde. Du behøver ikke lave en speciel
printervenlig side, men kan lave et stylesheet specielt til print. I det
kan du angive en border-tykkelse i points (pt). Angiv gerne brøkdele af
et point, 72 points = 1 inch. Prikket border kan du lave med
border-style som du f.eks. kan sætte til dotted.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Is

Dato : 27-07-03 22:53

> [...]
> et point, 72 points = 1 inch. Prikket border kan du lave med
> border-style som du f.eks. kan sætte til dotted.
---
Tak for svar,

Jeg har så forsøgt lidt (stylesheets har jeg ikke prøvet før, men dette er
så anledningen til at jeg prøver det):

..tabel { border: #000000; border-style: dotted; border-top-width: 1pt;
osv...

du skriver noget om brøkdele ? hvordan skriver jeg det, og hvad er det
mindste jeg kan skrive ??

Jeg kan jo så gør dem mindre synlige ved at ændre på farven , måske til en
grå ?
Hvilken farve bliver grå i en ikke farve printer ??
vil den også der være mindre synlig end sort ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Stig Nygaard

Dato : 28-07-03 19:27

Hej Erik

Is wrote:
> Jeg har så forsøgt lidt (stylesheets har jeg ikke prøvet før, men dette er
> så anledningen til at jeg prøver det):

Hvis de styles du laver kun skal gælde for print og ikke på skærmen, så
skal du sætte media-attributten til "print". Feks. kan du linke til et
eksternt stylesheet med:

<link rel="stylesheet"type="text/css" href="styles.css" media="print>

Typisk vil man så placere det efter det normale stylesheet så det
"overstyrer" på de områder der ikke ønskes den samme style på print som
på skærmen.

> .tabel { border: #000000; border-style: dotted; border-top-width: 1pt;
> osv...
> du skriver noget om brøkdele ? hvordan skriver jeg det, og hvad er det
> mindste jeg kan skrive ??

Du kan skrive 0.5pt f.eks hvis du ønsker 1/2 points tykkelse. Du kan
faktisk også bruge metersystemet hvis du foretrækker, og angive dine
tykkelser i mm eller cm.

Printere har det bedst med at få værdier angivet efter målestokke som
points (pt) (=1/72 inch), centimeter (cm) og lignende. Når du angiver
skærmstørrelser er det bedre at bruge pixels (px) eller relative
størrelser (em,%,ex).

> Hvilken farve bliver grå i en ikke farve printer ??

Alle farver bliver grå på en ikke-farve printer Mener du hvilke der
bliver grå på en farveprinter? Det gør #rrggbb farvekoder hvor rr, gg,
og bb har samme værdi. Her er rr, gg og bb hexadecimale værdier. Er du
ikke kendt med hexadicimale værdier kan du også angive farverne på
decimal vis (det almindelige ti-tals system) på formen rgb(rrr,ggg,bbb)
hvor hver af de tre værdier skal ligge imellem 0 og 255.

Håber det hjalp dig lidt på vej.

Fra : Is

Dato : 28-07-03 22:18

> [...]
>
> Typisk vil man så placere det efter det normale stylesheet så det
> "overstyrer" på de områder der ikke ønskes den samme style på print som
---

nej - det er en medlemsliste til en klub jeg forsøger mig lidt med, meningen
er at man ud fra nogle valg på en siden, kan få printet resultatet, hvilket
vil være en bestemt gruppe af medlemmerne, når valgene er foretaget havde
jeg tænkt mig en knap som vel svare til "vis udskrift" så kan man hvis man
er tilfreds med det valgte vælge print

---

> [...]
> points (pt) (=1/72 inch), centimeter (cm) og lignende. Når du angiver
> skærmstørrelser er det bedre at bruge pixels (px) eller relative

---
Ja nu jeg kigger lidt efter hvad det var jeg lavede i aftes , så ville jeg
skrive at hvis jeg valgte noget under 1 (0,8) så hvis jeg gik i vis udskrift
så var det ingen streg heller ikke selv om jeg zoom til 200 %,. men jeg
bliver itvivl om jeg valgte pixel eller poients (jeg må prøve lidt mere)

---

> [...]
> decimal vis (det almindelige ti-tals system) på formen rgb(rrr,ggg,bbb)
> hvor hver af de tre værdier skal ligge imellem 0 og 255.

ja jeg kan gådt se det lyder som et lidt dumt spørgamål, men det jeg tænkte
på var , kan man se forskel på en streg,eller en række "dot" om jeg har
valgt at den skal være sort eller grå ??

---

> Håber det hjalp dig lidt på vej.

---
Jo det har det da , jeg tror jeg har fundet et brugbart resultat.

Hvis jeg bruger "dot" 1 pixel, og jeg så fjerner afstanden mellem cellerne i
tabellen, og så sørger for at jeg ikke laver både bund og top ( hvis jeg i
celler over har lavet bund, så skal jeg ikke lave top i den under ) så er
jeg tæt på det ønskede hvad det angår. Så er der lige det med breden af
tabel / celler , men det har jeg startet en anden tråd med.

Tak for hjælpen

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Stig Nygaard

Dato : 28-07-03 22:57

Hej Erik

Is wrote:
> Ja nu jeg kigger lidt efter hvad det var jeg lavede i aftes , så ville jeg
> skrive at hvis jeg valgte noget under 1 (0,8) så hvis jeg gik i vis udskrift

Sørg for at bruge punktum, ikke komma (0.8, ikke 0,8).