hvordan foregår en udstilling ?
Fra : Dullermaren

Dato : 27-07-03 20:08

vi er ejere af verdens dejligste Welshterrier, og vil gerne have hende
med på udstilling i Herning i efteråret, til den tid er hun 13 mdr. men
hvordan foregår det ,- hvad skal hun / vi kunne ? er det som man ser i
blade hvor de sidder i bure ( øv ) ? skal de gå i ring ? øhhhh vi er
helt nybegyndere... er der nogle erfarne der sidder inde med nogle gode
råd ? vi har kigget på Dkk.s side med det er mest point og lign de
skriver om, Findes der evt. nogle gode bøger om emnet ? eller vidio´er ?
vi bor i det mørkeste jylland, og der er ikke meget at komme efter her.
på forhånd tak.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jytte

Dato : 27-07-03 21:25

"Dullermaren" <Dullermaren.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skriver om, Findes der evt. nogle gode bøger om emnet ? eller vidio´er ?
> vi bor i det mørkeste jylland, og der er ikke meget at komme efter her.

Prøv at spørge dem du har købt hunden af, de vil sikkert gerne hjælpe jer.
Det er også en god ide at se en udstilling, I kan jo prøve at tage til DKK's
udstilling i Odense den 17. august.
Det kræver en del træning at udstille godt, det vil være en god ide at gå
til ringtræning. Spørg DKK hvilken kreds I hører til. Der er ringtræning i
de fleste kredse.
Ellers spørg terrierklubben.
Det er svært at vejlede på skrift, det skal helst foregå i praksis. En
welshterrier skal også udstillingstrimmes, igen spørg opdrætteren.
God fornøjelse, det er noget man kan blive grebet af.
Hilsen
Jytte

Fra : Bullmarks

Dato : 27-07-03 22:08

> [...]
>Welshterrier, og vil gerne have hende
>med på udstilling i Herning i
>efteråret, til den tid er hun 13 mdr. men

-- Det er vigtigt at du går til ringtræning med hunden, det er
måden hunden bliver fremført på, der tæller en hel del. Prøv at
købe /låne bogen Min hund skal på Udstilling af Ulla Sørensen.
Der kan du læse hvordan det hele foregår.
Held og lykke med det.
A Pedersen
www.sitecenter.dk/flemse34/

Fra : Eifelvuf

Dato : 28-07-03 20:06

> -- Det er vigtigt at du går til ringtræning med hunden, det er
> måden hunden bliver fremført på, der tæller en hel del.

Ja - i virkeligheden helt grotesk, ikke ! ?

Føreren skal gå til "ringtræning" for at hunden kan vinde på sit
udseende ! ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars

Dato : 28-07-03 20:54

Hejsa

Her er lige et meget hurtigt resume af hvad der foregår på en udstilling
(her en DKK - de andre kender jeg ikke til).

I skal selvfølgelig melde til indenfor tidsfristen.
Kort før udstillingen får I tilsendt et udstillingsnummer mm.
Dette nummer er vigtigt at medbringe
Det er selvfølgelig også vigtigt at frisere, trimme osv. hunden, så den
præsenterer sig bedst muligt.

På udstillingen finder i den ring, hvor I skal udstille og finder ud af,
hvornår I ca. skal "op" med jeres hund.
Når I bliver kaldt i ringen (vha. nummeret) - sandsynligvis sammen med andre
hunde af samme alder og køn, vil I alle blive bedt om at stille hunden op og
I vil blive sendt rundt i ringen med hundene, så dommeren kan se hundene
sammen og danne sig et første skøn.
Derefter bliver I kaldt ind igen til dommeren en af gangen, hvor dommeren så
ser hunden nøjere efter og ser hvordan den løber, står, om tænderne er Ok
osv.
Er I heldige at få en 1. præmie, skal I ind igen til videre bedømmelse for
at den bedste af de hunde I i første omgang var kaldt ind sammen med.
Er I heldige her - dvs. har I en meget flot hund - skal I ind igen senere og
måske igen senere osv. Det kan i realiteten stå på indtil udstillingens
bedste hund er fundet.

En god regel, når man er i ringen med sin hund, er, at hver gang man står
stille, så "stiller man hunden op", så den præsenterer sig bedst muligt for
dommeren - skulle han/hun kigge på hunden.

Omkring bure:
Nogle udstillere bruger bure til deres hunde.
Det kan være godt for nogle hunde - her har de nemlig en sikker og kendt
"hule" at opholde sig I, hvilket får dem til at slappe af.
Andre hunde synes ikke det er sjovt at være i bur.
Det korte og det lange er at det er bekvemt for en udstiller at bruge
bur(e), specielt hvis vedkommende har flere hunde på udstilling samme dag.
MEN - det er helt frivilligt om man vil bruge bur eller ej og det er helt OK
ikke at gøre det.

Jeg ved ikke om der findes bøger om det eller videoer, men jeg kan varmt
tilråde, at I melder jer til ringtræning.
Mest fordi det vænner jer - og ikke mindst vovsen - til det forskellige der
foregår sådan en dag og det er vigtigt, så den ikke går helt i "spåner" over
alt det nye den bliver udsat for sådan en dag.
Det er også vigtigt for dét, at "præsentere" hunden på en flot måde
Der kan I selvfølgelig også spørge om løst og fast.
Kig i DKK bladet "hunden" om ikke der skulle være ringtræning i nærheden af
jer.

Håber du kan bruge dette.

Hilsen Lars

PS. Er I Newf-interesseret, så kig på www.tavestpaa.dk