Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med Fuji 602 med ekstren flash ~
Fra : Ukendt

Dato : 27-07-03 17:45

Jeg kunne godt tænke mig at forsøge mig med et Fuji 602. Nu er der bare det
at jeg, for tiden, er fuldstændig pjattet med at have en SB15 på mit Nikon
F80 og bruge den på de fleste billeder, både ude og inde, med objekter i
nærområdet (personer). Jeg har sat medpapir foran flashen og det virker
ganske godt.

Spørgsmål:
Hvordan virker 602'erens hotshoe med ekstern flash. Fyrer den bare alt lyset
af, eller kan det modereres?
Skal jeg til at benytte flashens autoindstillinger og kører uden TTL?
Er det bedre at købe en Nikon SU-4 slaveunit til min SB15?

Sommerhilsen
Karsten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-07-03 07:18

<KHS> skrev...
> [...]
> F80 og bruge den på de fleste billeder, både ude og inde, med objekter i
> nærområdet (personer). Jeg har sat medpapir foran flashen og det virker

Gør madpapir ikke lyset gulligt?
Og hvorfor sætte noget foran blitzen i det hele taget? Hvis det
er for at dæmpe lyset korrigerer kameraer jo bare. Hvis
det er for at gøre lyste blødere, er det kun størrelsen
på reflektoren der har indflydelse.

> [...]
> Skal jeg til at benytte flashens autoindstillinger og kører uden TTL?
> Er det bedre at købe en Nikon SU-4 slaveunit til min SB15?

602' eren har ingen automatik i skoen. Evt. indstillinger
skal altså foregå på selve blitzen. I den forbindelse
vil det være mest smart at bruge kameraet med
blændeprioritering.
Det gør ingen forskel om du bruger en slaveunit.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-03 08:57

Tak for svaret Peter.

Papiret er hvidt, så farven er OK. Jeg folder det så det giver en dejlig
stor overflade. Det opbløder ganske glimrende. Det er en meget tydelige
effekt.

SU-4 skulle kunne dosere ved at "kigge" på flashen på kameraet og lukke igen
når denne slukker. Det skulle give TTL på begge flashunits samtiddtig.
Alternativet er, som du skriver, at styre blænden. Så ryger der bare noget
"point-and-shoot" når konen tager billeder med ekstern flash.

Er der overhovedet nogen 602 agtige kameraer, i den prisklasse, der giver
TTL med ekstern flash?

Venlig hilsen
Karsten Hartmann