High Speed Data kontra GRPS
Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 27-07-03 16:54

Kære NG

Jeg mener at have set herinde at der var en der nævnte noget med at han
faktisk havde opnået en højere hastighed på en High Speed Data mobil
internetforbindelse end hvad GRPS har kunne præsterer.

Men hvilke hastigheder kan man i praksis forvente at opnå på
henhenholdsvis

En High Speed Data internet forbindelse

En GRPS internetforbindelse

Jeg er interesseret i faktisk værdier som folk har opnået da en
teoretisk værdi ikke helt duer ordentlitgt.

Gruden til at jeg spørger om dette er at jeg er ved at forsøge at lave
en kalkule over om GRPS egt overhovedet kan svare sig kontra High Speed
data.

Jeg vil selvfølgelig prøve at indregne eventueller oprettelsesomk, Mb
udgift, udgifter til opkald ved High Speed data, samt andre udgifter.

På forhånd tak for hjælpen.
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 27-07-03 19:03

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg vil selvfølgelig prøve at indregne eventueller oprettelsesomk, Mb
> udgift, udgifter til opkald ved High Speed data, samt andre udgifter.

Husk lige at medregne at GPRS er always on.

\MK

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 27-07-03 19:21

On Sun, 27 Jul 2003 20:02:46 +0200, "Morten Klostergaard"
<mgk@teraDOTdk> wrote:

>"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote in message

>Husk lige at medregne at GPRS er always on.

Har jeg skam også tænkt mig, har tænkt mig at prøve og se om GRPS eller
HSCSD er billigst efter 1 time, og hvor mange MB man skal overfører før
at GRPS er billigst/dyrere osv.
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 27-07-03 19:39

> Har jeg skam også tænkt mig, har tænkt mig at prøve og se om GRPS eller
> HSCSD er billigst efter 1 time, og hvor mange MB man skal overfører før
> at GRPS er billigst/dyrere osv.

Husk at der er stor forskel på hvordan det går i forhold til dækningsgrad.

At det er forskelligt hvor lang tid der bruges på opkald og "handshake" fra
gang til gang med HSCSD.

At der tit er udfald på HSCSD

At din "ping tid" med HSCSD er meget stor.

\MK

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 27-07-03 19:54

On Sun, 27 Jul 2003 20:38:38 +0200, "Morten Klostergaard"
<mgk@teraDOTdk> wrote:

> [...]
>gang til gang med HSCSD.
>
>At der tit er udfald på HSCSD
>
>At din "ping tid" med HSCSD er meget stor.

Nu regner jeg så med at regne i rent overførselstid. Hvis at det viser
sig at HSCSD er i stand til at overfører fx 3-4 MB på en time så kan
GRPS slet ikke betale sig.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 27-07-03 20:01

Morten Klostergaard wrote:

> [...]
>
> At det er forskelligt hvor lang tid der bruges på opkald og "handshake" fra

Til GPRS'ens bagdel skal man huske, at GPRS udnytter ledig
kapacitet i netværket.

Dvs....er der ikke flere timeslots tilbage pga der er mange
der ringer, så kører GPRS på max 1 timeslot....uanset om dit
udstyr understøtter 4 timeslots i download.

> At din "ping tid" med HSCSD er meget stor.

Det er den også via GPRS.....det udstyr/netværk jeg har
testet, der kom man sjældent under 500-600ms.

--
//haa

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 27-07-03 20:44

Der er nok ingen tvivl om at HSCSD stadig og i lang tid endnu vil være foran
GPRS fsva. rå hastighed........

Jeg har både herhjemme og i Schweiz og England brugt GPRS, og ikke oplevet
hastigheder over 5 - 7 kbit/sekund.. standard GSM data kører 9,6
kbit/sekund........

Så hvis man skal have overført datafiler i rå mængder vil det (HSCSD/GSM
data) nok være at foretrække...

GPRS vil med tiden komme op i hastighed, og så vil det være et
prisspørgsmål... som operatørerne takserer GPRS i dag, kvæler de interessen
for tjenesten; jeg har endnu ikke haft tid til at lave sammenligning på
tid/volumen/pris mellem GSM data, HSCSD og GPRS, men jeg tror GPRS falder
helt igennem med nuværende prissætning...

At GPRS er "always on" er en behagelighed.. men hvis målet er at koble op og
overføre store filer, kan man sagtens leve med 30 - 50 sekunders
handshake-tid... og det samme gør sig gældende fsva. surfing..... hvis man
ved hvad man skal, kan man koble op, gøre det man skal og koble ned igen...

Det er da smart at man med GPRS kan være på hele tiden og gøre hvad man vil
når det passer en.... men hvis prisen er skyhøj kan det være ligemeget...

Jeg synes det er meget interessant at se sammenligninger fsva.
pris/hastighed her i gruppen og vil poste mine observationer når jeg får
lavet sammenligningen....

/Keld

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 27-07-03 21:12

On Sun, 27 Jul 2003 21:43:57 +0200, "Keld Rosenberg"
<keld.rosenberg@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg synes det er meget interessant at se sammenligninger fsva.
>pris/hastighed her i gruppen og vil poste mine observationer når jeg får

Jeg tror at jeg på et tidspunkt lavede en overfladisk beregning på
forskellen mellem GRPS og HSCSD, og der mener jeg at prisen for at være
"konstant" online faktisk lå ud til fordel for HSCSD.
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 27-07-03 21:26

>Jeg tror at jeg på et tidspunkt lavede en overfladisk beregning på
>forskellen mellem GRPS og HSCSD, og der mener jeg at prisen for at være
>"konstant" online faktisk lå ud til fordel for HSCSD.

Fik fundet den beregning jeg fik lavet.

[Klip]
Ved almindelige CSD internet opkald ville jeg ligge mellem 48-60 kr pr
time (den billige pris er hos Orange og de 60 hos Telmore)

Ved Orange kan jeg ca overfører 4,21 Mb pr time, overført til GRPS ville
det blive 72 kr, ergo i denne situation er GRPS for dyrt såfremt at man
maks benytter sin forbindelse.

Ved Telmore med High Speed Data ville jeg ca kunne hente 13,18 Mb på den
samme time og skulle ligge 60 kr for det. Skulle jeg have hentet det
samme via GRPS havde prisen været 364.
[/Klip]

Det skal lige siges at tallene kun er aktuelle såfremt at man udnytter
forbindelsen 100% hele tiden. Man kan sige at jo længere at forbindelsen
står åben men ubenyttet at jo mere skifter fordelen til GRPS.

Situationen kan isoleres til 2 forskellige løsningmodeller.

1: Du skal hente og sende meget trafik fra din bærbare i felten

2: Du har behov for at være online hele tiden og så have moderat/lille
trafik

I situation nr 1 der ville HSCSD være det oplagte valg da det afgjort er
det billigste på time basis. I situation nummer 2 der ville det oblagte
valg afhænge af mængden af trafik. hvis at der er utroligt meget trafik
så ville HSCSD være det oplagte valg, men hvis at der kun er begrænset
trafik så er det GRPS som bedst kan betale sig.
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 27-07-03 21:42

> Ved Orange kan jeg ca overfører 4,21 Mb pr time, overført til GRPS ville
> det blive 72 kr, ergo i denne situation er GRPS for dyrt såfremt at man
> maks benytter sin forbindelse.

4,21 er MEGET tæt på teoretisk max.

> Ved Telmore med High Speed Data ville jeg ca kunne hente 13,18 Mb på den
> samme time og skulle ligge 60 kr for det. Skulle jeg have hentet det
> samme via GRPS havde prisen været 364.

????

13,18 på en time kræver 3 slots (måske fire, har ikke lige en lommeregner),
koster det så ikke tredobbelt takst?

\MK

Fra : JMo.

Dato : 27-07-03 21:46

"Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> wrote in

> ????
>
> 13,18 på en time kræver 3 slots (måske fire, har ikke lige en
> lommeregner), koster det så ikke tredobbelt takst?

Nej, det kræver kun engangsudgiften til oprettelse af HSCSD. Men du er ikke
garanteret flere slots, de bliver kun tildelt når der er kapacitet.

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 27-07-03 22:07

"JMo." <ns_sf010@mohr.cx> wrote in message
> [...]
ikke
> garanteret flere slots, de bliver kun tildelt når der er kapacitet.

Fungere HSCSD ikke således at man kan køre i to modes. En hvor man bruger
den tilgængelige båndbredde og en hvor man tvinger den til at bruge en hvis
mængde?

Hvis regnestykke skal passe, bør man regne med tvunge båndbredde og der
betaler man vel pr. slot.

(Om det er muligt at køre med tvungen båndbredde i DK ved jeg ikke)

\MK
(Der glæder sig til UMTS (eller for den sags skyld edge))

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 27-07-03 22:38

<SNIP<
> [...]
>
> \MK
> (Der glæder sig til UMTS (eller for den sags skyld edge))

HSCSD består egentlig af to mekanismer... En forbedret komprimering der
hæver throughput fra 9,6 til 14,4 på een timeslot; dertil kommer så
muligheden for at bruge flere timeslots. Denne sidste funktionalitet
håndteres forskelligt af de danske operatører... såvidt jeg ved tillader TDC
kun 2 timeslots; til gengæld koster det ikke ekstra fsva minuttaksten... men
til gengæld skal man så have et HSCSD abonnement. Sonofon tillader såvidt
jeg ved op til 4 timeslots.. til gengæld ved jeg ikke hvordan de takserer...

Jeg tvivler dog på at der er nogen af de danske operatører, der prismæssigt
kalkulerer på baggrund af antal anvendte timeslots... jeg gætter på at der
højest bliver tale om en forhøjet minutpris hvis HSCSD har været anvendt...
uden hensyntagen til hvor mange timeslots der har været anvendt....

Fra : ASC

Dato : 28-07-03 14:05

Keld Rosenberg <keld.rosenberg@mail.dk> wrote in article
<3f2445f2$0$24642$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
anvendt...
> uden hensyntagen til hvor mange timeslots der har været anvendt....

Det er korrekt at man med HSCSD (eller HSD) har en forbedret komprimering
af det oprindelige 9,6 dataprodukt, men herudover er der også den fordel,
at man i HSD kan forbinde flere timeslot (TS) i en og samme
datatransmission.

Ved HSD man komprimere efter en model som hedder CS1-4 (dvs. codingscheme 1
til 4). Jo højere et codingnummer jo højere er komprimeringen og jo mere
data kommer der i gennem pr. TS (CS1= 9,6 Kbit/s og CS2= 14.4 Kbit/s). I
starten af HSD "historien" kørte TDC kun med det, der svarer til CS1 idet
det anvendte Ericsson udstyr ikke tillod højere komprimering. Hvorvidt
dette er ændret nu har jeg ikke kunnet læse mig frem til på deres
hjemmeside. SONOFON har siden startet kørt med CS2, dvs. max. 14.4 Kbit/s
pr. TS.

Så vidt jeg er orienteret kører såvel TDC og SONOFON kun med CS1 og 2, idet
det større throughput ved CS3 og 4 alligevel ville gå tabt i antallet af
retransmissioner.

Antallet af TS, som kan anvendes til en enkelt HSD transmission er såvel
netværks som terminal afhængig. Som udgangspunkt kan et opdateret GSM
netværk, som kan kører HSD, anvende op til 8 TS pr. HSD forbindelse men pt.
findes der kun terminaler som kan kører 4+1. Det vil sige under optimale
omstændigheder kan en HSD kunde med den rigtige terminal, som befinder sig
det rigtige sted (masser af fri kapacitet) sende med 14.4 Kbit/s samt
modtage med 57.6 Kbit/s.

Såvel TDC som SONOFON tillader kunden at bruge alle tilgængelige TS til
samme pris pr. minut, men der sker en automatisk neddrosling i antallet af
tilgængelige TS, når antallet af talekunder stiger. Og antallet af
tilgængelige TS kan stige igen automatisk, hvis antallet af talekunder
falder. Det vil sige den gennemsnitlige throughput rate kan variere meget i
løbet af en HSD datatransmission.

I starten af HSD "historien" hos SONOFON overvejede vi, om der skulle ske
en taksering pr. TS men fravalgte det, da det kommunikations- og
regningsmæssigt ville være svært at fortælle kunderne, hvornår de får ét
eller flere TS.

Aage Schrader

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 27-07-03 22:42

<SNIP>

>4,21 er MEGET tæt på teoretisk max.
>
> ????
>
> 13,18 på en time kræver 3 slots (måske fire, har ikke lige en
> [...]

Definer teoretisk maks.....

Mvh Keld

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 28-07-03 14:52

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mail.dk> wrote in message
> <SNIP>

> Definer teoretisk maks.....

Hvor meget rådata der kan presse igennem en linie, når man tager højde
overhead.

\MK

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 28-07-03 22:09

> Hvor meget rådata der kan presse igennem en linie, når man tager højde
> overhead.
>
> \MK

øøh... ja...

men hvad mener du er faktuel teoretisk maks for en gprs session ? på
salgssiden har der været nævnt 171 kbit/sec.........................

/Keld

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 29-07-03 16:07

> [...]
>
> men hvad mener du er faktuel teoretisk maks for en gprs session ? på
> salgssiden har der været nævnt 171 kbit/sec.........................

Understøttet af dansk operatør eller spec?

(Jeg går ikke udfra at du tænker på edge)

\MK

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 29-07-03 17:06

Morten Klostergaard wrote:
> "Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mail.dk> wrote in message
>
> Understøttet af dansk operatør eller spec?

Ved ideale forhold kunne der transmitteres 21,4 kbit/s per timeslot og der kunne
samles maksimalt otte timeslots (der er ikke mere timeslots i en TRX). => 8 *
21,4 kbit/s = 171,2 kbit/s.

Men det er kun teorien!

--
Rainer Schöbe (Germany)
using o2 (Germany) GPRS

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 30-07-03 16:54

Rainer Schöbe wrote:

> Ved ideale forhold kunne der transmitteres 21,4 kbit/s per timeslot
> og der kunne samles maksimalt otte timeslots (der er ikke mere
> timeslots i en TRX). => 8 * 21,4 kbit/s = 171,2 kbit/s.

det kræver CS4 og at hastigheden på modtageren ikke overstiger en vis fart.
(120 km/t ?)

Ja, det bliver godt med 4G, fx er NTdocomo oppe på 108Mbps i lab med deres
version af 4G. (W-OFDM såvidt jeg visker)

\MK

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 29-07-03 21:59

"Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> skrev i en meddelelse
> "Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mail.dk> wrote in message

> Understøttet af dansk operatør eller spec?
>
> (Jeg går ikke udfra at du tænker på edge)
>
> \MK

Teoretisk salgsgas.... der findes såvidt jeg ved ingen terminaler der kan
håndtere 8 timeslots... jeg ved ikke om nogen dansk operatør på netsiden
tillader at alle timeslots anvendes af en enkelt GPRS session...

Se Rainers bemærkning...

/Keld

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 30-07-03 15:48

"Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> wrote in message
> "Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mail.dk> wrote in message

> Understøttet af dansk operatør eller spec?
>
> (Jeg går ikke udfra at du tænker på edge)
>
> \MK

Nej . . Edge går "kun" op til 384 kbps.... teoretisk...

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 30-07-03 16:27

Keld Rosenberg wrote:

> Nej . . Edge går "kun" op til 384 kbps.... teoretisk...

Nope, det er ikke sandt, edge gprs går optil 473.6 teoretisk.

Realistisk ligger det på 75-150 kbps.

\MK

Fra : Johnny

Dato : 30-07-03 19:56

Morten Klostergaard wrote:

> Nope, det er ikke sandt, edge gprs går optil 473.6 teoretisk.
>
> Realistisk ligger det på 75-150 kbps.
>
> \MK

Og hvad er EDGE? En slags overbygning på GSM nettet ligesom GPRS eller
hva'? Og er det noget vi kommer til at se i Danmark?

--
/ Johnny

I love my Sony-Ericsson T310!

Fra : JMo.

Dato : 30-07-03 19:59

Johnny <johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> wrote in

http://www.ericsson.com/technology/tech_articles/EDGE.shtml

> Og er det noget vi kommer til at se i Danmark?

De var ikke så vanvittigt interesserede for halvandet år siden:

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=13311

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 31-07-03 10:20

> Og hvad er EDGE? En slags overbygning på GSM nettet ligesom GPRS eller
> hva'? Og er det noget vi kommer til at se i Danmark?

> [...]

EDGE er en slags overbygning... Står for Enhanced Data rates for GSM
Evolution..

Er MEGET interessant for operatører der ikke går GPRS og 3G - vejen... men
jeg mener TDC har nævnt at man også overvejer denne funktionalitet.....

/Keld

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 31-07-03 11:15

> Nope, det er ikke sandt, edge gprs går optil 473.6 teoretisk.
>
> Realistisk ligger det på 75-150 kbps.
>
> \MK

Øøh... hvor har du 473 kbps fra ? 384 kbps bliver normalt nævnt i EDGE
beskrivelser, men jeg kan godt se at Siemens skriver at man kan gå højere...
uden dog at nævne hvor højt... (det ligner dem ikke..)

Hilsen Keld

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 31-07-03 14:41

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mailx.dk> wrote in message

> "Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> wrote in message

> Øøh... hvor har du 473 kbps fra ?

Spec'en.

Men da jeg ikke lige kan edge spec. ref's. i hovedet, vil jeg nøjes med at
henvise til et Ericsson whitepaper:
http://www.ericsson.com/products/white_papers_pdf/edge_wp_technical.pdf

> 384 kbps bliver normalt nævnt i EDGE
> beskrivelser, men jeg kan godt se at Siemens skriver at man kan gå
højere...
> uden dog at nævne hvor højt... (det ligner dem ikke..)

Men Edge bliver nok ikke det sidste vi ser til GPRS....

\MK

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 28-07-03 10:31

Hej gruppen!

Thunderbird[7100] wrote:
> Men hvilke hastigheder kan man i praksis forvente at opnå på
> henhenholdsvis
>
> En High Speed Data internet forbindelse

Der er fire aspekter der er interessante:

1)
Hvad kan din mobil? SonyEricsson kan håndtere som regel to (download-)timeslots,
Nokia som regel tre (download-)timeslots. Siemens S40 (en Bosch-mobil) kunne
håndtere fire download-timeslots.

2)
Hvad kan dit net? Jeg går ud fra at alle danske HSCSD-net (TDC, Sonofon, Telia)
kan tilbyde mindst tre (download-)timeslots.

3)
Hvor god er dækningen? Når dækningen bliver dårligere, reserverer nettet mere
"plads" til fejlprotokoller og nedsætter dermed trafik-hastigheden (fra 14,4
kbit/s per timeslot til 9,6 kbit/s per timeslot).

4)
Hvilken protokol anvendes? Der anvendes altid den mindste fælles protokol.
Begrænsnigen kan ske fra nettets eller indvalgets side.

En realistisk teoretisk maksimum er 4 x 14,4 kbit/s = 57,6 kbit/s.

For Nokia-telefoner er den 3 x 14,4 kbit/s = 43,2 kbit/s.

Hos TDC kan der ikke køres med protokollen v.120 (maksimum 56kbit/s), men kun
med v.110 (maksimum 38,4 kbit/s).

> En GRPS internetforbindelse

Her er der næsten de samme aspekter: Hvad kan din mobil? Hvad kan dit net? Hvor
god er dækningen (men timeslothastigheder er hos GPRS 13,4 kbit/s eller 9,05
kbit/s)?

> Jeg er interesseret i faktisk værdier som folk har opnået da en
> teoretisk værdi ikke helt duer ordentlitgt.

På grund af et specialabonnement her i Tyskland kunne jeg bruge HSCSD til meget,
meget billige priser i de sidste 20 måneder, så at mit dagligt HSCSD-forbrug lå
ved ca. 100 minutter.

Jeg havde en Nokia 6210 og en Nokia 6310i til rådighed og var i det tyske net
E-Plus der understøtter v.120.

Jeg nåede næsten altid de maksimalt mulige 5,4 KByte/s med værdier omkring 5
KByte/s.

> Gruden til at jeg spørger om dette er at jeg er ved at forsøge at lave
> en kalkule over om GRPS egt overhovedet kan svare sig kontra High
> Speed data.

GPRS er med de aktuelle priser ikke noget til store downloads, men godt egnet
til news-reading.

Grænsen er afhængig af din mobil, din operatør, HSCSD- og GPRS-priserne og
allermest af din forbrugsmønster.

Fra : Frans Meyer

Dato : 28-07-03 16:25

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse news:hms7ivo3jnm2s227dtogm0192uakk519f4@4ax.com...
> [...]
> faktisk havde opnået en højere hastighed på en High Speed Data mobil
> internetforbindelse end hvad GRPS har kunne præsterer.

Forrige Lørdag kørte jeg i tog fra Vejle til Kbh.

Jeg har TDC GRPS og et Nokia D211 PCCARD.

Jeg var overrasket over, hvor få gange jeg røg af, under 3 gange mellem Middelfart og Kbh. - og hvor god hastighed jeg fik - ofte 40Kbps download, som jo er en dynamisk størrelse, - når jeg ikke hentede data skruede den selv ned.

Jeg bruger det primært til web og web mail.

Det virkede stabilt og selv under storebælt gik det perfekt.

Ugen før, havde jeg været i Rom - og på Vodafons net fungere det også godt, der var jeg dog ikke i fart, under brugen - men befandt mig eet og samme sted.

vh
Frans

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 28-07-03 22:13

"Frans Meyer" <frans@_pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

der var jeg dog ikke i fart, under brugen - men befandt mig eet og samme

Hej !

Jeg har også et d211-kort, og har godt set at den medfølgende software
rapporterer hastigheder på omkring 40 kbps.... men det er ikke den reelle
hastighed; du skal prøve at kontrollere med f.eks. netpeek..... eller f.eks.
tdc's ftp testdownload... min pc er iøvrigt også så venlig at fortælle at
jeg kører 115 kbps når min gprs session er oppe at køre, men det er nok
fordi windows læser en konfigurationsfil i stedet for at beregne selv....

/Keld

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 28-07-03 22:57

>Det virkede stabilt og selv under storebælt gik det perfekt.

Det er snyd , mit fon smider nettet når at jeg ryger under storebælt,
men ok jeg er så heller ikke kunde hos en af de 2 store (TDC/Sonofon)
Flemming Jacobsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-07-03 23:01

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:kv6bivkf7akdmvt8ihj6em3i0vu1fueqvd@4ax.com...

KLIP

> Det er snyd , mit fon smider nettet når at jeg ryger under storebælt,
> men ok jeg er så heller ikke kunde hos en af de 2 store (TDC/Sonofon)

Burde det egentlig ikke virke, hvis du rejser på en orange billet..?...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 28-07-03 23:45

On Tue, 29 Jul 2003 00:01:16 +0200, "Bjørn Jørvad"
<hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote:

> [...]
>
>KLIP

>Burde det egentlig ikke virke, hvis du rejser på en orange billet..?...

Tjo, burde det nok. Men min Orange telefon smed nettet sidste gang jeg
var under storebælt. Lidt trælst men ikke så meget af gøre ved det.
Flemming Jacobsen

Fra : Frans Meyer

Dato : 29-07-03 11:51

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3f259d35$0$48892$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Burde det egentlig ikke virke, hvis du rejser på en orange billet..?...

Jeg glemte at sige at jeg rejste på Bussines klasse - så der ligger vel
grunden til at det var så stabilt, - det er jo kun rimeligt når billetprisen
er højre...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-07-03 12:11

> [...]

> Jeg glemte at sige at jeg rejste på Bussines klasse - så der ligger vel
> grunden til at det var så stabilt, - det er jo kun rimeligt når

Det vil jeg bestemt også mene.....LOL ..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Frans Meyer

Dato : 29-07-03 11:48

> [...]
f.eks.
> tdc's ftp testdownload... min pc er iøvrigt også så venlig at fortælle at

Av.. ja, jeg indrømmer at jeg troede at Nokia's prog. gav korrekte
oplysninger - det må jeg tjekke.....
Men jeg forventer ikke konstant 40Kbps.... kun som "peaks"..... Jeg vil
gerne tro at den ved et længere konstant belastning - skruer ned....
Hvad der din erfaring?

> jeg kører 115 kbps når min gprs session er oppe at køre, men det er nok
> fordi windows læser en konfigurationsfil i stedet for at beregne selv....

Ja - den læser vel speeden mellem PCen og PCCARD'et ?

vh
Frans

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 29-07-03 14:09

"Frans Meyer" <frans@_pc.dk> wrote in message

> [...]
> Hvad der din erfaring?

> Ja - den læser vel speeden mellem PCen og PCCARD'et ?

Jeps... 40 kbps er peak.. den falder ned af og til..... og mønsteret er det
samme også i England og Schweiz (så roamere behandles nok ligesom egne GPRS
kunder..)..

Vh Keld

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 29-07-03 17:02

Keld Rosenberg wrote:
> Jeps... 40 kbps er peak.. den falder ned af og til..... og mønsteret
> er det samme også i England og Schweiz (så roamere behandles nok
> ligesom egne GPRS kunder..)..

Med Nokia D211 kan der maksimalt opnås 3 x 13,4 kbit/s = 40,2 kbit/s.

Så du får det optimale ud af det.