Arvesen
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-07-03 12:51

Er der nogen af jer der kender noget til slægten Arvesen? Det var eller er min
halvbrors fars efternavn, og manden blev født sandsynligvis mellem 1910 og
1920. Han var vist nok sømand.

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-07-03 13:34

On Sun, 27 Jul 2003 13:51:02 +0200, "Jørgen Grandt"
<Unstable@ButOnCable.dk> wrote:

>Er der nogen af jer der kender noget til slægten Arvesen? Det var eller er min
>halvbrors fars efternavn, og manden blev født sandsynligvis mellem 1910 og
>1920. Han var vist nok sømand.

Hvor?
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-07-03 19:14

Lars J. Helbo spurgte:

> Hvor?

På havet. Sorry!

Nej, vi ved ikke hvor eller for hvem manden sejlede, men det vel nok på
langfart. Af og til besøgte han vores mor i København i beg. af 50'erne.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-07-03 19:18

On Sun, 27 Jul 2003 20:14:28 +0200, "Jørgen Grandt"
> [...]

>Nej, vi ved ikke hvor eller for hvem manden sejlede, men det vel nok på
>langfart. Af og til besøgte han vores mor i København i beg. af 50'erne.

Jeg tænkte nu også mere på, hvor han var født
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-07-03 22:22

"Lars J. Helbo" skrev i en meddelelse
"Jørgen Grandt"wrote:

> Jeg tænkte nu også mere på, hvor han var født

Morsomt ! ! !

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-07-03 22:19

"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse

> [...]
min
> halvbrors fars efternavn, og manden blev født sandsynligvis mellem 1910 og

Jeg gjorde det som var mest nærliggende. Jeg tog en tlf.bog for Købh. og
omegn. Der fandt jeg 16 numre på familier som hed Arvesen.

Der var adresser som Fenrisgade, Bulgariensgade, Englandsvej, Nattegalevej
og Jægergade for blot at nævne nogle.

Det skal siges at der var mange flere der hed Arvedsen.

Håber du kan bruge det til noget.

Ruth

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-07-03 09:52

Ruth Nielsen skrev bl.a.:

> Jeg gjorde det som var mest nærliggende. Jeg tog en tlf.bog for Købh. og
> omegn. Der fandt jeg 16 numre på familier som hed Arvesen.

Ja, dér har jeg også rådet min bror til at begynde med at kigge - så dit råd må
jo være et godt råd ...

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 29-07-03 13:32

> Ja, dér har jeg også rådet min bror til at begynde med at kigge - så dit
råd må
> jo være et godt råd ...

Man skal i hvert fald ikke forklejne den gavn, man kan have af tlf.bøger i
forb.
med slægtsforskning. Den gamle dame som lærte mig slægtforskning for mere
end 20 år siden fandt selv en ane med navnet Couldthardt nede på Lolland.
Der
stod i kirkebogen at han var skotte.

Vi sad og talte om det sjældne navn, og hun sagde: Ja, jeg har nu aldrig
hørt
om at nogen i familien har det efternavn - måske har han aldrig fået børn.

Helt tilfældigt sagde jeg: Man kunne jo se i tlf.bogen om der er nogen der
hedder
sådan i dag. Vi slog så op og fandt navnet på nogen som boede kun få km
borte.

Nu var vi betænkelige - kunne man tillade sig at ringe helt fremmede
mennesker op+
Det endte med at hun ringede og kom til at tale med en dame der var gift med
en
englænder som hed Couldthardt.

Nåe, så må de undskylde, sagde den gamle dame, vi leder efter nogen som
kunne
nedstamme fra en skotte som kom til Danmark for flere hundrede år siden. Da
fru Couldthardt hørte det begyndte hun at fortælle noget interessant. hendes
mand var
i virkeligheden også af skotsk oprindelse, men i den egn, hvor hans forfædre
boede
blev levevilkårene ringere og ringere, så for ca 225 år siden, fortalte hun,
var en hel
del af en slægt der hed Couldthardt draget ned over den engelske grænse og
havde
bosat sig i et bestemt område i Nordengland. Her kom hendes mand fra.

Der kom en lang og hyggelig tlf.samtale ud af det, hvor vi kom til den
midlertidige
konklusion, at når en skotte var blevet ansat som slotsgartner på Lolland
for mere
end 200 år siden var det da meget sandsynligt at han var een af dem der var
draget
bort fra et sted, hvor de ikke mere syntes de kunne skaffe sig til dagen og
vejen.

Så meget kan der komme ud af at tage tlf. og ringe op.

Ruth

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-07-03 16:54

Ruth Nielsen skrev blandt andet:

> Man skal i hvert fald ikke forklejne den gavn, man kan have af tlf.bøger i
> forb. med slægtsforskning.

Det skal man bestemt ikke. Jeg har selv tidligere brugt den taktik da jeg i sin
tid havde adgang til alle landets telefonbøger.

Tak for hyggelig beretning.