Soltek SL-75FRN2-RL + XP2000....HELP.....!~
Fra : Bevidst

Dato : 26-07-03 23:45

Hejsa

Jeg har et mørirriterende problem her...;-((

Jeg har lige købt subj. og det tilter det board, det kan blive ved med at
reboote, og jeg er nødt til at resette det med jumperen for at få det til at
holde op, og boote normalt op igen...:o/

Hvad sker der....??

Jeg har en XP 2000 1,6G i boardet

Det virker som om at det kunne ha' noget med mine HD'er at gøre, eller det
ved jeg ikke, det var bare under en opdatering af en liste, hvor den
scannede HD'erne den gik i kuk...

Men ved ikke om det har noget med det at gøre, nogen der har noget kendskab
til dette board...??

Har aldrig selv kørt Soltek, altid(næsten) ASUS..

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Bevidst

Dato : 27-07-03 00:23

Hejsa igen

Har lige været forbi Soltek's hjemmeside...

Der er en bios-upgrade, hvor der står...

1. Fixed the bug that some motherboards is unable to resume from S1.
2. Added a warning message when you save and exit CMOS setup.

Kan det ha' noget med det at gøre...??

Og hvad menes der med S1...??

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : JK

Dato : 27-07-03 09:40

On Sun, 27 Jul 2003 01:22:32 +0200, "Bevidst" <bevidst@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>
>1. Fixed the bug that some motherboards is unable to resume from S1.
>2. Added a warning message when you save and exit CMOS setup.

S1 er power setting, S1 (S3 er suspend to ram). Så bios skulle
forbedre at starte fra satndby

Hvis du flasher bios, så brug flasheprogrammet der er i zip pakken, og
gør nøjagtigt med alle de slashes der står man skal skrive. Ellers får
du et dødt bundkort.

Tja, hvad kan det ellers være ?

Kortet er lidt kræsent med ram. Hvad med at prøve at få det til at
køre fsb100, istedetfor fsb133 (2x133=266). Så kører din cpu
langsommere, men bare for at se om det hjælper.

Har du installeret alle nvidia driverne ? også for IDE.

Er det en frisk windows installation eller hvad ?

hilsen

John

Fra : Bevidst

Dato : 27-07-03 09:51

Hej JK

"JK" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message
> On Sun, 27 Jul 2003 01:22:32 +0200, "Bevidst" <bevidst@tdcadsl.dk>
> wrote:
>

> S1 er power setting, S1 (S3 er suspend to ram). Så bios skulle
> forbedre at starte fra satndby

Okay, det vil sige at det har noget at gøre med at der kan være problemer
med at starte igen, fra standby mode..

> Hvis du flasher bios, så brug flasheprogrammet der er i zip pakken, og
> gør nøjagtigt med alle de slashes der står man skal skrive. Ellers får
> du et dødt bundkort.

Oki, det vil jeg huske, har hentet updaten, og læst tekst filen, hvor der
står noget med nogle options der skal slashes på..

> Tja, hvad kan det ellers være ?
>
> Kortet er lidt kræsent med ram. Hvad med at prøve at få det til at
> køre fsb100, istedetfor fsb133 (2x133=266). Så kører din cpu
> langsommere, men bare for at se om det hjælper.

Det kører faktisk fsb 100 lige nu, så det har ikke så meget med det at gøre
tror jeg, det er også når jeg har været inde i bios og hopper ud igen og den
skal boote igen, der bliver den også hængende i selvsving....

> Har du installeret alle nvidia driverne ? også for IDE.

Jeg har bare smidt den cd-rom i der følger med og bedt den installere alle
driverene, så det går jeg stærkt ud fra er på plads...

> Er det en frisk windows installation eller hvad ?

Ja, det er en helt frisk installation, jeg prøvede for sjov at se om den
kunne boote efter jeg havde skiftet bundkort, regnede dog ike med det, og
det kunne den heller ikke, blev ved med at reboote når den nåede et stykke
ind i windows opstarten....

> hilsen
>
> John

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Bevidst

Dato : 29-07-03 17:42

Hmm, var der ikke nogen der havde en løsning alligevel...?

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 27-07-03 06:32

Bevidst wrote:

> Jeg har lige købt subj. og det tilter det board, det kan blive ved med at
> reboote, og jeg er nødt til at resette det med jumperen for at få det til at
> holde op, og boote normalt op igen...:o/

Hvilken strømforsyning/PSU (mærke/model/Watt)?

Fra : Bevidst

Dato : 27-07-03 09:41

Hejsa Jens

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message

> Hvilken strømforsyning/PSU (mærke/model/Watt)?

Det er en Chieftec HPC360-202, som jeg lige har smidt i også, da Soltek
boardet jo kræver en 12V spændings forsyning også..

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Bevidst

Dato : 29-07-03 17:42

Hmm, var der ikke ngeon der havde en løsning alligevel...??

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 29-07-03 18:34

Bevidst wrote:

> Det er en Chieftec HPC360-202, som jeg lige har smidt i også, da Soltek
> boardet jo kræver en 12V spændings forsyning også..

Hvordan ligger spændingsniveauerne? (+3.3V +5V +12V)
Hvad er der ellers af hardware i?
Hvad ligger processor-temperaturen på?

Fra : Bevidst

Dato : 01-08-03 19:43

Hej Jens

Nu har jeg sådan lige studeret tingene lidt....

Jeg tror jeg har fundet mit problem...

Men her kommer efterspurgte data...

CPU core 1.76V
AUX 4.08V
3,3V 3.4V
5V 5.13V
12V 12.16V
-12V -11.79V
-5V -5.15V

Den køre i øjeblikket kun 1.25Ghz, så det er ikke overclocking der er galt

CPU Temp 47 - 53 grader......!!!!!!

Her er det mærkelige, synes jeg, hvorfor hulen svinger den så meget, er det
mig bundkort som ikke fatter et klap, for det sker inden for nogle få min.
at den gør det..??

Og det der så går galt, det er det AntiBurnSystem ABS II, der var sat til 85
grader, lige lavt nok til at den kunne nå op og klap til den, så systemet
blev lukket ned, så den står altså også og svinger de der 5 - 6 grader, fra
ca. 79 - 85 grader...!!!

Selve system temp. målt et eller andet sted på bundkortet er svinger fra ca.
34 - 39 grader...!!!

Så det synes jeg jo også må vise at det er bundkortet der ikke fatter en dyt
af det hele, og slet ikke har styr på de målinger...

Jeg kører med en Silent Twin blæser, og den er ikke problemet, for den kom
til på den andet, ECS bundkortet, og den holder også den samme temp som den
støjende jet-motor der fulgte med min gamle CPU...

Ellers er der 512MB DDR PC 2700 i, men det har nok heller ikke så meget at
sige...

Nu ved jeg så ikke hvor meget alt det her siger dig..

Men håber du har et bud, og forresten, hvad må temp nå op på, de forskellige
steder den måles...??

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 02-08-03 11:02

Bevidst wrote:

> Men her kommer efterspurgte data...
>
> CPU core 1.76V
> AUX 4.08V
> 3,3V 3.4V
> 5V 5.13V
> 12V 12.16V
> -12V -11.79V
> -5V -5.15V

De ser fine ud.

> [...]
> mig bundkort som ikke fatter et klap, for det sker inden for nogle få min.

Det tyder på at der ikke er ordentlig kontakt til køleprofilen.

> [...]
> blev lukket ned, så den står altså også og svinger de der 5 - 6 grader, fra

Som sagt, dårlig kontakt til køleprofilen kan godt give de udsving.
Måske er kølepastaen tørret ind.
(jeg begynder så småt at se idéen i de "thermal pads" som der tit er
klistret under køleprofilerne).
Husk der kun skal et ultratyndt lag på, når/hvis du smører noget nyt på.
Et kreditkort er fint til at smøre på med.

> Selve system temp. målt et eller andet sted på bundkortet er svinger fra ca.
> 34 - 39 grader...!!!

Er der en passiv eller aktiv køler på bundkortet?
Det hænder desuden at producenten glemmer at smøre kølepasta under
køleren på Northbridgen. Check det.

> [...]
> støjende jet-motor der fulgte med min gamle CPU...

> Men håber du har et bud, og forresten, hvad må temp nå op på, de forskellige

Så lave som muligt, 50°C er ganske typisk for processor.
30-35°C er almindeligt for bundkort/system-temperatur.

Tag lige et kig her;

Især punkterne "Nedenunder" + "Ovenover".

Fra : Bevidst

Dato : 07-08-03 17:51

Hej Jens

> Det tyder på at der ikke er ordentlig kontakt til køleprofilen.

Har nu haft tid at rode noget mere med skidtet..

Ganske rigtigt, du har ret, det er kontakten mellem CPU og køler der er
gal.....

Jeg kunne trykke ned på profilen, og kunne da holde en konstant temp på 79
grader, men ved 1.25Ghz...;-(

Ved 1.67Ghz var balladen der igen....

Jeg prøvede så at vende profilen, og den kunne da sidde mere stabilt og
jævnt, og vupti, temp på 54 grader ved 1.25Ghz, 63 grader ved 1.67Ghz...

Men synes dog at det er en anelse højt alligevel...

Der sidder nogle kondensatorer, som nok er en smule i vejen for min
køleprofil, for burde den ikke kunne få temp længere ned..?

> Er der en passiv eller aktiv køler på bundkortet?
> Det hænder desuden at producenten glemmer at smøre kølepasta under
> køleren på Northbridgen. Check det.

Der er en aktiv køler med blæser og hele svineriet på, har dog ikke lige
fået tjekket den, men vil jeg gøre snarest

> Så lave som muligt, 50°C er ganske typisk for processor.

Den er på ca. 47 grader nu, den anden temp som systemet lukker ned efter
måles mellem CPU og MB, ved ikke helt hvad det gør godt for, man kan vel
lige så godt bruge CPU temp at lukke ned efter...eller...??

> 30-35°C er almindeligt for bundkort/system-temperatur.

Den ligger på ca. 40 grader...

Mvh

Carsten, Esbjerg