Problemer med Alge
Fra : Anders C. Pedersen

Dato : 26-07-03 23:08

Hej NG,

Jeg startede mit akvarie op for 16 dage siden, der er kommet 10 planter i
akvariet, og en stor rod, jeg har tilføjet 25 ml MasterGrow samme dag som
jeg startede op!

Jeg har et problem med alger i mit 230 L Juwel akvarium. Jeg har 3 planter
som er ramt af en grøn alge:
- Echinodorus Schlueteri - Tropica Nummer 073B
- Echinodorus "Rosé" - Tropica Nummer 072B
- Echinodorus Bleheri - Tropica Nummer 071

Lidt info:

1: Jeg overfoder ikke.
2: NO2 (Nitrit) værdi = 0,3 MG/L
3: NO3 (Nitrat) værdi = 10-20 MG/L
4: PH Værdi = 8

Er min PH Værdi for høj, og kan det skylde problemerne med algerne?

Algen viser sig som små runde prikker som på bladende, den er mørkegrøn. Den
er også begyndt at sætte sige på frontruden af akvariet. Nogle der har en
ide hvordan man får renset akvariet for denne alge?

Jeg har haft mange problemer med en brun alge, men denne er forsvundet efter
at mine amano rejer er begyndt at "støvsuge" akvariet, kan rejerne også
fjerne denne alge?

Jeg har fået af vide at jeg ikke må skifte vandet, pga. så dyrker man
algerne, kan det passe?

Skal jeg skifte vandet? Jeg har ikke skiftet vandet siden jeg startede
akvariet op for 16 dage siden. jeg skiftede omkring 20 % efter 7 dage, da
jeg satte fisk i.

Er der nogle der har gode ider og erfaringer med hvordan man forbygger at
der ikke kommer alger? Jeg vil meget gerne have Discus Fisk i løbet at nogle
månder, derfor vil jeg gerne have komme af med alle problemerne nu....

Jeg har følgende fisk i akvariet:

30 x "Rød Neon"
5 x "Baby Scarlere"
2 x "L183 Sugemaller"
5 x "L102 Sugemaller"
30 x "Amano Rejer"

Hilsen ACP

Fra : Anders C. Pedersen

Dato : 26-07-03 23:14

Glemte lige at sige at vandet i akvariet er 27 grader varmt.

> [...]

> - Echinodorus Schlueteri - Tropica Nummer 073B
> - Echinodorus "Rosé" - Tropica Nummer 072B
> - Echinodorus Bleheri - Tropica Nummer 071

5: Temperatur = 27 Grader (C)

Fra : Jesper Buch

Dato : 27-07-03 08:49

"Anders C. Pedersen" <NO-SPAMacp@dqd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> akvariet, og en stor rod, jeg har tilføjet 25 ml MasterGrow samme dag som

Kan godt være at master grov giver næring til alger ind til planterne kommer
ignag.

> [...]
> - Echinodorus Schlueteri - Tropica Nummer 073B
> - Echinodorus "Rosé" - Tropica Nummer 072B
> - Echinodorus Bleheri - Tropica Nummer 071

crossocheilous siamensis også kalde siamesis algeæder er noken af debste
algeæder jeg kender til. Dværg sugemallen er og ok.

> [...]
efter
> at mine amano rejer er begyndt at "støvsuge" akvariet, kan rejerne også

Brun alger er ofte på grund af for lidt lys. Får dine planter lys nok ?
30 rejer er jo en del og de spiser alger.

> Jeg har fået af vide at jeg ikke må skifte vandet, pga. så dyrker man
> algerne, kan det passe?

Det er en ballancegang. Du kan f.eks.ikke bare lade være med at skifte vand
i 1 år og så tro at algerne forsvinder af den grund så det er ikke helt
korrekt.

> Skal jeg skifte vandet? Jeg har ikke skiftet vandet siden jeg startede
> akvariet op for 16 dage siden. jeg skiftede omkring 20 % efter 7 dage, da
> jeg satte fisk i.

Ja skift bare vand det skader jo ikke. vandskifte er nødvendigt af mange
andre årsager. Ved godt at nogle sværger til at man ikke skifter vand når
man har alger men så er der godt nok mange, som aldrig skal skifte vand.

> [...]
nogle
> månder, derfor vil jeg gerne have komme af med alle problemerne nu....

CO2 anlæg og flerer planter.

> Jeg har følgende fisk i akvariet:
>
> 30 x "Rød Neon"
> 5 x "Baby Scarlere"
> 2 x "L183 Sugemaller"
> 5 x "L102 Sugemaller"
> 30 x "Amano Rejer"

Måske har du lidt for mange fisk. Der er hvertfald nok ikke plads til
Discus oven i.

Spiser rejerne af algerne ?

Fra : Dan Mortensen

Dato : 27-07-03 10:07

Anders C. Pedersen wrote:
> Hej NG,

Hej Anders

> Jeg startede mit akvarie op for 16 dage siden, der er kommet 10
> planter i akvariet, og en stor rod, jeg har tilføjet 25 ml MasterGrow
> samme dag som jeg startede op!

Fint fint, mastergrow kan godt give lidt alger hvis der ikke er gang i
planterne

> [...]
> - Echinodorus Schlueteri - Tropica Nummer 073B
> - Echinodorus "Rosé" - Tropica Nummer 072B
> - Echinodorus Bleheri - Tropica Nummer 071

Det er sværdplanter som primært optager næring fra rødderne når de kommer i
gang, så husk lidt bundgødning om nogle uger.

> Lidt info:
>
> 1: Jeg overfoder ikke.
> 2: NO2 (Nitrit) værdi = 0,3 MG/L

Stadig lidt i overkanten og det viser at akvariet ikke er helt i balance
endnu.

> 3: NO3 (Nitrat) værdi = 10-20 MG/L

.....men der produceres No3 hvilken er et godt tegn, hold værdien på ca. 10
enten ved vandskifte eller flere hurtigtvoksende planter.

> 4: PH Værdi = 8

Hmmm ja svarer jo meget godt til Aalborg vand med meget lidt co2, så skal du
booste det hele lidt så er co2 absolut ikke en dårlig ide.

> [...]
> mørkegrøn. Den er også begyndt at sætte sige på frontruden af
> akvariet. Nogle der har en ide hvordan man får renset akvariet for

Jeg har også de grønne på ruderne ind i mellem når jeg kommer til at hælde
for meget nitrat i baljen eller fosfat kommer i overskud i forhold til
Nitrat.
Sollys kan også give de grønne alger, så begræns det til minimum og du kan
experimentere med at nedsætte den kunstige belysning med fx. en time om
dagen i intervallet 10-12 timer.

> Jeg har haft mange problemer med en brun alge, men denne er
> forsvundet efter at mine amano rejer er begyndt at "støvsuge"
> akvariet, kan rejerne også fjerne denne alge?

Brune alger er helt normale i et nystartet akvarie, dine Ancistrus skal nok
ordne den men de har det lidt sværere med den hårde grønne alge på ruderne.
Få fat i nogle SAE (siamesis) og/eller otocinclus til planterne.

> Jeg har fået af vide at jeg ikke må skifte vandet, pga. så dyrker man
> algerne, kan det passe?

Har jeg aldrig hørt ?! men du skal holde din NO3 nede på ca. 10mg/l.

> Skal jeg skifte vandet? Jeg har ikke skiftet vandet siden jeg startede
> akvariet op for 16 dage siden. jeg skiftede omkring 20 % efter 7
> dage, da jeg satte fisk i.

Jeg ville skifte 25% om ugen eller mere indtil dine planter er kommet i gang
så kan du vurdere om det er nødvendigt.

> [...]
> forbygger at der ikke kommer alger? Jeg vil meget gerne have Discus
> Fisk i løbet at nogle månder, derfor vil jeg gerne have komme af med

1. Vent nogle uger/måneder indtil det hele er mere i balance.
2. 10/12 timers lys (meget lys, gode rør fx. Triton + reflectorer)
3. Mastergrow når planterne er i vækst men ikke nødvendigvis hver uge.
4. Styr No3 med vandskifte og på sigt med flere planter.
5. Overvej CO2
6. Få fat i nogle SAE eller oto'er

/dsm