Boogie Woogie?
Fra : Ultimatos

Dato : 26-07-03 18:59

Hvem har lavet "Boogie Woogie" på engelsk (den med: "Så tár vi venstre arm
frem og venstre arm tilbage.....o.s.v."). Vi har hørt en udgave på en
campingplads i Italien, hvor der bl.a. blev sunget: "Are you ready for me".
m.v.h.

Fra : sune

Dato : 26-07-03 22:18

Ultimatos" <"(perrikke@privat.dk) wrote:
> [...]
> venstre arm frem og venstre arm tilbage.....o.s.v."). Vi har hørt en
> udgave på en campingplads i Italien, hvor der bl.a. blev sunget: "Are

Jeg havde tilfældigvis en nodebog med netop den sang liggende, men der står
desværre anonym forfatter på den.

Sune

Fra : Ultimatos

Dato : 26-07-03 23:02

"sune" <sunemari@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde tilfældigvis en nodebog med netop den sang liggende, men der
står
> desværre anonym forfatter på den.
>
> Sune

Så kan du måske oplyse mig om "Boogie Woogie" er den fulde og rigtige titel
på den engelske udgave af sangen?

m.v.h.

Fra : Karina Hjorth

Dato : 26-07-03 22:42

> Hvem har lavet "Boogie Woogie" på engelsk

Det tror jeg, der er mange, der har... Er det ikke af de der "traditionel" -
dvs, hvor alle må bruge melodien til den?

Mvh
Karina
--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.shubidua.nu/salimata - dedicated to my fosterchild from Mali

Fra : neets

Dato : 27-07-03 09:35

"Ultimatos" wrote:

> Hvem har lavet "Boogie Woogie" på engelsk

Slade har blandt andet lavet den - hedder vist noget med 'pokey
wokey'....eller sådan noget

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 27-07-03 15:30

"Ultimatos" <"(perrikke@privat.dk)"> wrote in message
> [...]
> frem og venstre arm tilbage.....o.s.v."). Vi har hørt en udgave på en
> campingplads i Italien, hvor der bl.a. blev sunget: "Are you ready for

Du er sikker på, at du ikke hellere vil have fat i Wookie Boogie?

http://www.milkandcookies.com/article/1890/

/Nikolaj

Fra : Ole Damgaard

Dato : 29-07-03 11:08

> [...]
> frem og venstre arm tilbage.....o.s.v."). Vi har hørt en udgave på en
> campingplads i Italien, hvor der bl.a. blev sunget: "Are you ready for me".

Du kan lisså godt spørge: Hvaem har lavet "Bro Bro Brille"
Boogie Woogie er oprindeligt en engelsk børnesang/dans, der hedder The
Hokey Cokey eller The Hokey Pokey.
Den stammer fra 1700 tallets england. I den katolske kirke sprang
præsten
rundt i messehagel og lavede en masse underlige tegn frem og tilbage -
bøjede knæene og knælede - og op igen osv - når han skulle bryde
brødet og
hælde vin op til den hellige nadver. Han talte selvfølgelig et latin,
som
var uforståeligt for menigheden - og sagde bl.a. Hoc est corpus. Når
almindelige mennesker skulle gøre grin med det - talte de blot om alt
det
dér "Hokey Cokey".
Og til markeder og baller indførte folket så en morsom dans, som
parodierede
præsten foran alteret. - og det blev siden til en dans som alle
engelske
børn dansede.

Nå - men denher historie blot for at fortælle, at det faktisk sker, at
det
ikke er en pladeindspilning, der giver anledning til en sang eller
dans´
popularitet - det sker faktisk ofte, at musik skabes ude i
virkeligheden.

Men i 1942 var der en irsk komponist, der forstod at udnytte
folkemusikken og satte folkesangen på noder og fik rettighederne til
musikken. Han hedder Jimmy Kennedy.

Men musikken i sig selv er jo ikke særligt interessant - det er sangen
og dansens der gør den til noget specielt. Gerry William Hoey var i
tyverne og trediverne en berømt orkesterleder på luksusskibet SS
Olympic og senere i Grill Room på Picadilly Hotel. Han fandt ud af, at
det ville være godt, hvis det forædte borgerskab kunne få lidt motion
med en fællesdans og lancerede så Hokey Cokey som en sjov dans imellem
retterne.

Men selvfølgelig er der altid smarte Amerikanere, der skal tage
copyright på folkets musik, og i slutningen af 40´erne var der tre
musikere, der spillede fast for jetsettet på skistedet Sun Valley og
Ida-ho. The Ram trio hed de, og de syntes, at denher dans kunne være
rigtig god til After-Skiing Parties. Det var egentlig Roland Lawrence
LaPrise, der så skrev "den moderne tekst" til dansen - og i amerikansk
udgave fik den navne Hokey Pokey. Og de indspillede sangen første gang
i 1949.
Lederen af trioen, Ray Anthony, købte rettighederne, og genindspillede
den i 1953 og han fandt i øvrigt på en anden dans, som blev B-siden
til den plade: Den hed The Bunny Hop - som osse i 60´erne blev en
verdenskendt dans.

I 50´eres Danmak begyndte forskellige pædagoger at finde ud af, hvor
vigtig
børns motorik er for deres udvikling, og derfor indførte de mest
moderne
denne Åh Boogie Woogie som en sjov måde at lave gymnastik på. Og så
dan går tingene i ring - den gamle børnesang kom efter en tur rundt
til jetsettet på luksuslinere og skisteder tilbage til børnene. Snart
var det en uundgåelig dans ved alle skoleballer - og sidenhen ved
ethvert bondebal i
forsamlingshuset - så samtlige halbalorkestre måtte have den på sit
repertoiere.
Sidenhen kom den med på forskellige børneplader i 70´erne.

Og hvis man endelig skal interessere sig for, hvem der lancerede den

plade herhjemme, ja så tror jeg det var Pedro Biker i 1961 (omend det
var
med den engelske tekst).
mvh ole

Fra : Martin Bo Petersen

Dato : 08-10-03 19:48

I serien Imudicos melodibog bd. 21 har jeg fundet noderne til Boogie Woogie.
Komponisten hedder Jimmy Kennedy og titlen er på engelsk: 'The Cokey Cokey'.
Den findes indspillet på denne cd:
Dansk sang 2, box 1 : udenlandske sange : Nr. 1-95 : England, Wales, Irland,
Skotland, Australien, Christmas songs and carols, USA / redaktion: Ib
Thorben Jensen & Jørgen Andresen. - Herning : Folkeskolens
Musiklærerforening, p 2001. - 4 cd'er + 1 kommentarhæfte. - (Dansk sang
B-serien ; 333 A-D)
På nettet kan du også læse lidt om komponisten:
http://www.musicweb.uk.net/encyclopaedia/k/K26.HTM
På søgemaskinen www.google.com kan du også finde oplysninger om ham.

Fra : Filip Rasmussen

Dato : 31-07-03 12:18

odg@dr.dk (ole damgaard) writes:
>Han talte selvfølgelig et latin,
>som
>var uforståeligt for menigheden - og sagde bl.a. Hoc est corpus.
>dér "Hokey Cokey".

Begrebet "hokus pokus" stammer i ¯vrigt ogs fra denne latinske sentens

- Filip