Ny webside
Fra : Jes Søndergaard

Dato : 26-07-03 18:55

Hej gruppe

Jeg er netop blevet færdig med min nye webside som er et forsøg på at lave
en online slægtsdatabase for danske slægtsforskere. Succesen afhænger
selvfølgelig af om i vil dele jeres slægtsdata. I øjeblikket har jeg lagt
den danske kongefamilie ind.

Baggrunden for at jeg har lavet siden er at jeg selv er slægtsforsker og
datalogistuderende, og jeg synes derfor det kunne være sjovt at lave en
sådan side.

Adressen er:
http://www.gedcom.dk/

Håber i tager godt imod projektet.

Mvh.
Jes Søndergaard

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 26-07-03 19:23

"Jes Søndergaard" <jes-s@stofanet.dk> wrote:
> Adressen er:
> http://www.gedcom.dk/

Hmm, det ser ud til at der er problemer med databasen allerede. Det tegner
ikke godt :)

Mvh.
Jes Søndergaard

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 28-07-03 12:15

> Hmm, det ser ud til at der er problemer med databasen allerede. Det tegner
> ikke godt :)

Hej igen

Så skulle databasen køre igen. Beklager de problemer der har været.

Mvh.
Jes Søndergaard

Fra : Jens

Dato : 26-07-03 19:27

Jes Søndergaard <jes-s@stofanet.dk> wrote:

> http://www.gedcom.dk/

Siden melder databasefejl - og det er da ærgerligt.

Det ville hjælpe på den indledende forståelse af projektet, hvis du
forsynede websitet med nogle statiske sider, der forklarede - i store
træk - hvad målet er, og hvad brugerne forventes at kunne få ud af
deltagelse.

/Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 26-07-03 19:33

Jes Søndergaard skrev:

>http://www.gedcom.dk/

Den er da fin. Ikke en plet der skæmmer den hvide baggrund, når jeg
ser den.

www.aner.dk/

Fra : Jens

Dato : 26-07-03 20:15

Kaj Svenningsen <news@kajsvenningsen.dk> wrote:

> Den er da fin. Ikke en plet der skæmmer den hvide baggrund, når jeg
> ser den.

Så er du "heldigere" en jeg er. Jeg får en fejlmelding!

/Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Brian Jensen

Dato : 27-07-03 07:21

In article <1fyq2yz.170igr11pbn1qfN%spam@finds.dk>, spam@finds.dk
says...

> Så er du "heldigere" en jeg er. Jeg får en fejlmelding!

Jeg har heller ingen problemer med siden.

Mvh
Brian Jensen

--
Brian Jensen
Forsker bl.a. i slægten Obbekjær og dens vandring fra Randers til

Fra : Brian Jensen

Dato : 27-07-03 07:37

In article <MPG.198d8db6fbc98dfc9896f4@news.tele.dk>, brje@NOSPAMtv2.dk
says...
> In article <1fyq2yz.170igr11pbn1qfN%spam@finds.dk>, spam@finds.dk
> says...

> Jeg har heller ingen problemer med siden.

Hov. der var jeg for hurtig :) Da jeg prøvede at sende min gedcom fil
fik jeg også en databasefejl. Men søgningen er i orden.

Generelt om projektet synes jeg at det er en god idé. Der findes jo et
hav af lignende søgesider i udlandet, men jeg har længe savnet et dansk
alternativ. Der er selvfølgelig Gedcomp, men det er jo ikke en søgbar
database.

Jeg håber at problemerne med at indsende gedcom filer kun er kortvarige
og ser frem til at prøve igen når det er på plads.
Så er det da bestemt ikke umuligt at den får en plads sammen med
Gedcomp, Krabsens stednavnedatabase, Sognetræf og de andre gode danske
sider jeg har glemt at nævne.
Det forudsætter naturligvis at der er andre, der også har lyst til at
støtte projektet. For uden data duer det jo ikke ;)

Mvh
Brian Jensen

Fra : Alf Christophersen

Dato : 27-07-03 23:29

On Sun, 27 Jul 2003 08:37:26 +0200, Brian Jensen <brje@NOSPAMtv2.dk>
wrote:

> [...]
>hav af lignende søgesider i udlandet, men jeg har længe savnet et dansk
>alternativ. Der er selvfølgelig Gedcomp, men det er jo ikke en søgbar

Hva sier datatilsynet til dette??

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 28-07-03 07:09

Alf Christophersen <alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote in message news:<gpa7ivs2k6c4bbr0g4smafcruqu8ml2bvj@4ax.com>...

> Hva sier datatilsynet til dette??

For nulevende personer må man kun opføre begrænsede oplysninger. Nu
husker jeg ikke præcis hvor meget det er, men så vidt jeg kommer i
tanke om går det ikke med fødselsdage osv. Eller snakker jeg ud af den
proverbiale røv nu?

Godt tænkt ellers, det skulle måske sættes ind som et failsafe at
databasen lige sorterer nulevende personer fra, dem er der vel
alligevel ingen grund til at have i en decideret slægtsdatabase...

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Alf Christophersen

Dato : 28-07-03 07:35

On 27 Jul 2003 23:08:54 -0700, carthagtuek@softhome.net (Mikkel Eide
Eriksen) wrote:

> [...]
>databasen lige sorterer nulevende personer fra, dem er der vel
>alligevel ingen grund til at have i en decideret slægtsdatabase...

I Föreningen DIS og DIS-Norges databasetjenester DISBYT/DIStreff
filtrerer vi gedcom-filene først og fremst for nålevende personer og
for døde personer så fjernes det i Sverige de som er døde senere
ennca. 1945 de som ellers ville ha levd i dag,dvs. de som er født
etter ca. 1910, mens her i Norge filtreres vekk alle som er født etter
1903 og ikke registrert død, og for dem som er registrert død i
databasen, alle som er født etter 1923 (dvs. 80 år siden)

Videre fjerner vi det meste av gedcom-filens innhold ellers og koder
om stedsangivelsene til soknet/kommunen de har levd i. Alle notiser
som ikke kan identifiseres som sokn fjernes også, slik at har man for
en person registrert kun gårdsnavn kommer vedkommende overhodet ikke
med, rett og slett fordi ingen vil kunne få noe treff.

Jeg har prøvd et par amerikanske gedcom-baser, bl.a. en hvor jeg fant
mitt eget nvn (det var dog ikke meg). Der fant jeg til og med
medisinske opplysninger om masse nålevende personer! Helt sprøtt. Så
slike databaser har jeg ikke høyt på min favorittliste. Men, hvis
filene blir filtrert for slik informasjon, så kan det jo ha noe for
seg. Men, nytte har først slike om hver person er unik, og at når to
bidragsytere sender inn overlappende data, så blir disse slått sammen
til et individ, men med dubletterende opplysninger der hvor det er
avvik, f.eks. hvis den ene sier født 1720 og den andre 23 Jan 1721, så
bør begge beholdes og det må være opp til den som laster ned å avgjøre
hva som er rett.

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 28-07-03 12:37

"Brian Jensen" <brje@NOSPAMtv2.dk> wrote:

Hej Brian

> Hov. der var jeg for hurtig :) Da jeg prøvede at sende min gedcom fil
> fik jeg også en databasefejl. Men søgningen er i orden.

Ja jeg beklager at siden har været ude af drift i weekenden, men det skulle
være rettet nu.

> Generelt om projektet synes jeg at det er en god idé. Der findes jo et
> hav af lignende søgesider i udlandet, men jeg har længe savnet et dansk
> alternativ.

Det var også derfor jeg fik lyst til at lave siden. Jeg synes at en side som
fx familysearch.org indeholde mange gode informationer, men samtidig er det
en meget rodet side fordi den netop indeholder data fra hele verden og fordi
mange af fejlene i dataene ikke bliver rettet af de folk som har indsendt
dem. Jeg har derfor gjort meget ud af på siden at folk altid skal have
mulighed for at rette deres kildeoplysninger og eventuelle fejl i de
slægtsdata de har indsendt. Derudover vil jeg selvfølgelig løbende
videreudvikle siden pba. den respons jeg måtte få fra brugerne.

Mvh.
Jes Søndergaard

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 28-07-03 16:31

Jes Søndergaard skrev:

>slægtsdata de har indsendt. Derudover vil jeg selvfølgelig løbende
>videreudvikle siden pba. den respons jeg måtte få fra brugerne.

Dét kan blive noget af en opgave.
Jeg er meldt til datatilsynet for at offentliggøre personers navne.

www.aner.dk/

Fra : bjabi

Dato : 27-07-03 09:21

Hej Jes

En forudsætning for at andre kan se idéen i at dele data på denne vis
med andre - er at databasen virker, samt at man kan se sine egne data
eller hvem der har indsendt dem.

Du kan finde inspiration hos, eksempelvis www.gencircles.com som
tilbyder sådan en tjeneste!

Held og lykke med projektet

Bjarne Bidstrup
www.bidstrup.cc/slaegt

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-07-03 09:46

Sun, 27 Jul 2003 08:21:26 GMT, skrev bjabi:

>Bjarne Bidstrup
>www.bidstrup.cc/slaegt

Flot og veldisponeret hjemmeside du har!

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 27-07-03 15:42

"Jes Søndergaard" <jes-s@stofanet.dk> wrote in message news:<bfuf90$5hj$1@sunsite.dk>...
> Håber i tager godt imod projektet.
>
> Mvh.
> Jes Søndergaard

Det ser spændende ud!

Et lille hovsa: du har skrevet indesende istedet for indsende på forsiden :)

Jeg tror sender min egen fil ind om lidt!

mvh
Mikkel Eide Eriksen