Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mister jeg kvalitet?
Fra : Ukendt

Dato : 26-07-03 12:52

Vedr. digitalfoto

Når jeg, i mit fotofremvisningsprogram roterer billeder, kan jeg vælge
mellem at gemme det roterede som kopi eller overskrive det originale
billede.

Hvis jeg vælger at overskrive billedet, kan jeg da risikere at kvaliteten
bliver dårligere på det roterede i forhold til originalen?

Fra : emj

Dato : 26-07-03 13:25

On Sat, 26 Jul 2003 13:51:45 +0200, "Søren" <f> wrote:

>Hvis jeg vælger at overskrive billedet, kan jeg da risikere at kvaliteten
>bliver dårligere på det roterede i forhold til originalen?

Ja, det kan du nemt risikere.
Faktisk kan du kun undgår at forringe originalen, hvis du roterer 90
grader bruger og et program, som kan rotere de 90 grader tabsløst.

Hilsen emj

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 26-07-03 18:52

Er ikke 100% sikker. Men når man gemmer en fil som .jpg - sker der så ikke
en komprimering (tab). Dvs. hvergang du henter filen og gemmer med samme
filnavn, vil der ske en forringelse. Har jeg ret??

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-07-03 19:51

"Peter Elmkvist Snabe" <ingen@langtudeiskoven.dk> skrev i en meddelelse

> Er ikke 100% sikker. Men når man gemmer en fil som .jpg - sker der så ikke
> en komprimering (tab). Dvs. hvergang du henter filen og gemmer med samme
> filnavn, vil der ske en forringelse. Har jeg ret??
++++++++++++++++++++++
Hej
Det har jeg også hørt, til sidst bliver filen ikke mindre, men der sker en
forringelse.

Mvh. Jørgen Nielsen

Fra : emj

Dato : 26-07-03 22:58

On Sat, 26 Jul 2003 19:52:10 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<ingen@langtudeiskoven.dk> wrote:

>Er ikke 100% sikker. Men når man gemmer en fil som .jpg - sker der så ikke
>en komprimering (tab). Dvs. hvergang du henter filen og gemmer med samme
>filnavn, vil der ske en forringelse. Har jeg ret??

Du har ikke nødvendigvis ret. Der er en del
Billedbehandlingsprogrammer, som kan håndtere at gemme JPG tabsløst.

Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-07-03 20:14

Peter Elmkvist Snabe wrote:

> [...]
> så ikke en komprimering (tab). Dvs. hvergang du henter filen og
> gemmer med samme filnavn, vil der ske en forringelse. Har jeg

Ved normale programmer, ja. Understøttelse af tabsfrie JPEGs er ikke
særlig udbredt og de har det med at fylde, så man lige så godt kan
vælge f.eks. PNG, der er bedre understøttet.

Nogle programmer er smarte nok til at rode rundt med data i JPEG filer,
så der ikke introduceres tab. Det er begrænset hvad man så kan lave:

- Tabsfri rotering og spejling er ved at vinde udbredelse.
- Tabsfri beskæring er kommet på banen for nyligt.
- Det samme er lokale ændringer af billedet, hvor kun den ændrede del
taber kvalitet.
- Tabsfri (eller det der ligner) ændring af kontrast, intensitet og
tone kommer nok inden længe.
--
JPEGCrops 0.5.20 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Lars [8210]

Dato : 26-07-03 19:04

Søren wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg vælger at overskrive billedet, kan jeg da
risikere at
> kvaliteten bliver dårligere på det roterede i forhold til

Jeg bruger ACDSee version 3 til at rotere med - i den er
der tabsfri JPG-Transformation.

--
Med venlig hilsen / Best Regards / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk

Fra : emj

Dato : 26-07-03 22:59

On Sat, 26 Jul 2003 20:04:10 +0200, "Lars [8210]"
<lars9999@NOSPAMexcite.com> wrote:

>Jeg bruger ACDSee version 3 til at rotere med - i den er
>der tabsfri JPG-Transformation.

Kun hvis du roterer 90 % eller 180 %.

Hilsen emj