Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digitalebilleder og "småfilm" gemt på cd v~
Fra : Ole Olesen

Dato : 26-07-03 10:04

Jeg er igen kommet til at tilbyde min hjælp, det skal man kun gøre hvis man
er villig til at ofre noget tid.

Historien:
Min ven der lige har købt et ixus 400
Han spørger om jeg ikke vil gemme hans billeder indtil han får købt sig en
ny computer. (jeg siger ja (dumt!!!))
Jeg tilbyder tillige at brænde en cd med dem.
Nu spørger min ven om vi ikke kan lave en cd så han kan vise billederne på
sit tv via hans nye dvdafspiller (kiss der kan afspille divx)

Det ved jeg ikke hvordan man gør!
Er der nogen, der kan henvise til link el. evt. program der skal bruges til
dette?

Og så lover jeg at jeg vil tænke mig om inden jeg tilbyder at hjælpe en
anden gang - men det hjælper nok ikke noget - det er jo nemmere at sige ja
end at sige nej!

OO

Fra : Mogens

Dato : 26-07-03 10:21

On Sat, 26 Jul 2003 11:04:01 +0200, "Ole Olesen" <Ole@Olesen.dk>
wrote:

> [...]
>anden gang - men det hjælper nok ikke noget - det er jo nemmere at sige ja

Nogen DVD afspillere kan vise JPG billeder fra en almindelig
data CD, så det kan du da prøve først, men ellers kan du lave en
VCD, eller en SVCD. Alle 3 muligheder burde være til stede i dit
sædvanlige brænderprogram. I SVCD formatet får du billederne
i en højere opløsningn end i VCD, men ellers er der ikke nogen
forskel på de to.

mvh Mogens

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 26-07-03 13:12

"Mogens" <moveng@portalen.no> wrote in message
> [...]
> wrote:
>
> I SVCD formatet får du billederne
> i en højere opløsningn end i VCD, men ellers er der ikke nogen

Stillbillede-opløsningen er den samme, og det er det er derfor ligemeget, om
man bruger vcd eller svcd til billeder.

mvh Frank

Fra : Mogens

Dato : 26-07-03 15:26

On Sat, 26 Jul 2003 14:11:55 +0200, "Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk>
wrote:

>Stillbillede-opløsningen er den samme, og det er det er derfor ligemeget, om
>man bruger vcd eller svcd til billeder.

Hejsa Frank

Ikke for at fornærme dig, men du tager altså vistnok fejl.

Jeg har lige brugt Nero til at lave 2 CD'er med de samme billeder på.

Originalbillederne var alle i opløsningen 2048 x 1536 ( 3 mpixels )

På VCD'en blev billederne omkodet til opløsningen 352 x 288

På SVCD'en blev de derimod omkodet til opløsningen 704 x 576,
altså med 4 gange så mange billedpunkter

Derfor vil jeg vove at påstå at hvis ens DVD afspiller ellers
understøtter SVCD formatet, så bør man bruge dette format til
sit slideshow da det giver nogen betydeligt pænere billeder.

Forøvrigt, hvis man i Nero, på "Video CD" menuen sætter
flueben ved "Store picture in", så gemmer Nero samtidigt en
kopi af de originale billeder på CD'en, altså uden at formindske
eller på anden måde omkode dem.

mvh Mogens

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 26-07-03 16:19

> Hejsa Frank
>
> Ikke for at fornærme dig, men du tager altså vistnok fejl.

Jeg bliver skam ikke fornærmet, især når jeg har ret

> [...]
>
> På SVCD'en blev de derimod omkodet til opløsningen 704 x 576,
> altså med 4 gange så mange billedpunkter

Det lyder underlig. En SVCD i PAL har en opløsning på 480x576, og en VCD i
PAL har en opløsning på 352x288, men begge formater har mulighed for at vise
stillbilleder i 704x576. Hvis man laver en VCD eller SVCD, hvor billederne
bliver vist som "film", ville de have en opløsning på 353x288 eller 480x576
(og ikke 704x576) hhv. Men hvis man vælger at vise billederne som
stillbilleder vil de begge to have en opløsning på 704x576. Noget tyder på
at NERO måske ikke kan finde ud af at lave stillbilleder på en VCD men godt
på en SVCD. Det skal dog lige siges, at det vist nok skal være VCD version
2.0, men det er vist også den alle programmer bruger i dag (version 1.1 kan
desuden heller ikke lave PAL).

> Derfor vil jeg vove at påstå at hvis ens DVD afspiller ellers
> understøtter SVCD formatet, så bør man bruge dette format til
> sit slideshow da det giver nogen betydeligt pænere billeder.

Nåååå...

> Forøvrigt, hvis man i Nero, på "Video CD" menuen sætter
> flueben ved "Store picture in", så gemmer Nero samtidigt en
> kopi af de originale billeder på CD'en, altså uden at formindske
> eller på anden måde omkode dem.

Smart, WinOnCD laver et html galleri med de originale billeder.

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 26-07-03 16:24

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> wrote in message

> [...]
> 2.0, men det er vist også den alle programmer bruger i dag (version 1.1

Nu kunne det jo ske, at du alligevel ikke tror på mig (selv om at jeg selv
synes, at jeg virker ret overbevisende , men så kan du jo evt. kigge
her: www.vcdhelp.com/vcd

mvh Frank

Fra : Mogens

Dato : 26-07-03 16:50

On Sat, 26 Jul 2003 17:24:26 +0200, "Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk>
wrote:

>Nu kunne det jo ske, at du alligevel ikke tror på mig (selv om at jeg selv
>synes, at jeg virker ret overbevisende , men så kan du jo evt. kigge
>her: www.vcdhelp.com/vcd

Jamen du har da nok ret så. Jeg er ikke ekspert på
området. Jeg har bare lavet nogen billed CD'er med
Nero og jeg kan se tydelig forskel på de to typer.
At det så nok er Nero der ikke kan gøre tingene helt
korrekt skal jeg ikke modsige. Jeg har kun prøvet det
ene program.

mvh Mogens

Fra : AB

Dato : 26-07-03 10:45

"Ole Olesen" <Ole@Olesen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det ved jeg ikke hvordan man gør!
> Er der nogen, der kan henvise til link el. evt. program der skal bruges

Start for en sikkerheds skyld med at brænde en CD-RW (genindskrivbar cd-rom)
hvor du simpelthen smider alle JPG'erne over på skiven. Jeg er ret sikker
på, at Kiss kan håndtere dem. Brænderprogrammet du bruger har sikkert en
mulighed for "drag-and-drop", så er det bare at hive filerne over i det
rigtige vindue i brænderprogrammet.

Er du ikke helt erfaren mht. brænderprogrammer, så anskaf dig Nero Burning
Rom. Jeg hører folk anbefale alt muligt, men Nero er det bedste
brænderprogram, der findes og kan håndtere både data, musik, vcd, svcd osv.

Kan din vens dvd-afspiller ikke håndtere JPG-visning, skal du lave en vcd
eller svcd. Dette kræver et ekstra program, da jpg-billederen skal "kodes"
om til mpegformatet, som vcd og svcd består af. Her kan du f.eks.bruge Ulead
DVD Picture Show.

/Anders

Fra : Mogens

Dato : 26-07-03 11:16

On Sat, 26 Jul 2003 11:45:05 +0200, "AB"
<anders-birgitteFJERNMIG@nielsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>om til mpegformatet, som vcd og svcd består af. Her kan du f.eks.bruge Ulead

Det plejer Nero da også at klare ganske udemærket selv.

mvh Mogens

Fra : AB

Dato : 26-07-03 11:48

"Mogens" <moveng@portalen.no> skrev i en meddelelse

Ulead

> Det plejer Nero da også at klare ganske udemærket selv.

Tja, som garvet Nerobruger er sqi flovt, jeg ikke selv var opmærksom på det
; )

Jeg har da dog lige prøvet at brænde en svcd med 8 JPG-billeder i formaterne
1600x1200 og 640x480, men kan ikke få min dvd-afspiller til at vise
billederne. Hvad har jeg mon gjort galt?

/Anders

PS: Programmer som Ulead dækker naturligvis også helt andre behov, eks.
specialeffekter, underlægningsmusik osv.

Fra : AB

Dato : 26-07-03 11:53

"AB" <anders-birgitteFJERNMIG@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har da dog lige prøvet at brænde en svcd med 8 JPG-billeder i
formaterne
> 1600x1200 og 640x480, men kan ikke få min dvd-afspiller til at vise
> billederne. Hvad har jeg mon gjort galt?

AHA! vi har en parallel tråd kørende her i NG. Jeg (og Ole) kan åbenbart
selv læse os til løsningen;

http://www.dvdrhelp.com/author#photo

/Anders

Fra : Mogens

Dato : 26-07-03 11:51

On Sat, 26 Jul 2003 12:47:32 +0200, "AB"
> [...]
>1600x1200 og 640x480, men kan ikke få min dvd-afspiller til at vise
>billederne. Hvad har jeg mon gjort galt?

Mystisk, jeg har selv lige brændt en flok billeder i flere forskellige
opløsninger og de virkede fint. Jeg ved desværre ikke hvad du
har gjort forkert.

>PS: Programmer som Ulead dækker naturligvis også helt andre behov, eks.
>specialeffekter, underlægningsmusik osv.

Ja, Ulead er helt sikkert et bedre program end Nero til at
lave billed CD'er, men det er jo ikke gratis. OK, 300 kr for
download versionen er jo ikke en herregård, men alligevel.

På den anden side, så har Nero et meget stort minus hvad
billeder på VCD og SVCD angår. Du kan ikke lægge mere
end 99 billeder på en skive og det synes jeg er dybt godnat,
når nu der er plads til mange gange det antal.

mvh Mogens

Fra : Ole Olesen

Dato : 26-07-03 12:50

Foreløbigt tak til alle der har givet en hånd med!
Små avi film taget af ixus 400 - Skal de konverteres (mjpg og PCM Audio) og
til hvad og med hvad. Håber i bærer over med at jeg er nybegynder på
området!

OO

Fra : Roald Skødt Poulsen

Dato : 28-07-03 08:16

> [...]
og
> til hvad og med hvad. Håber i bærer over med at jeg er nybegynder på

jeg bruger selv EO-video (www.eo-video.com) til at konvertere filmklip fra
mit ixus 400 til vcd/mpeg, programmet kan ovenikøbet kombinere flere små
filer til en stor samtidig med at den konvertere... derefter er det bare at
lave en vcd i nero. KiSS DP-500 kan forresten sagtens vise jpg billeder,
uden at cden er brændt som en billed cd eller hvad man nu gør, min ka
ihvertfald jeg mener også at den kan afspille mpeg filer direkte, uden
at cd'en er brændt i vcd format, har dog ikke prøvet....

hygge