Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mpix/Dig. zoom?
Fra : Weasel

Dato : 26-07-03 09:59

Jeg har lige eksperimenteret lidt med den digitale zoom på mit kamera, og
kom i den forbindelse til at tænke på om antallet af pixels ikke hænger
sammen med billedkvaliteten ved brug af dig. zoom? Dvs. køber jeg et
kvalitets kamera med mange pix. vil jeg så ikke få bedre billeder ved brug
af dig. zoom?

Søren

Fra : rAnders

Dato : 26-07-03 11:34

"Weasel" <sclyngnospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammen med billedkvaliteten ved brug af dig. zoom? Dvs. køber jeg et
> kvalitets kamera med mange pix. vil jeg så ikke få bedre billeder ved brug

Digital Zoom er kun at betegne som kameraets måde at foretage en beskæring
af billedet, eller det der svarer til en forstørring i et fotoprogram.
Men det er da rigtigt at et billede bedre kan tåle digital zoom hvis det er
mange Mpixel istedet for få Mpixel. Det er jo det samme som at man bedre kan
forstørre/beskærre et billede med Mange Mpixel end et med få.
Nogen siger at det er bedre at bruge et program til at forstørre/beskærre,
men jeg kan da sige at mit canon A60 gør det så godt at jeg ikke kan se
forskel.
Det er også nogen gange rart at kunne se de udsnit man er interesseret i på
et motiv ved at bruge digital zoom. Man kan så gøre det at man så zoomer ud
igen inden man tager billedet, så mister man ikke noget.

rAnders.