Westie contra Cairn
Fra : Mogens Henckel

Dato : 26-07-03 09:03

Som tidligere skrevet, så er vi en familie som er på udkig efter en
westie næste sommer...og efter at have læst masser af indlæg i denne
gruppe og andre steder, er jeg blevet lidt i tvivl.

Det ser ud som om at Westien har mange hudproblemer....er det noget
man evt slipper for ved at købe hund ved en "ordentlig" kennel ?

Har Cairnen også disse problemer ?

mvh
Mogens

Fra : Osvald

Dato : 26-07-03 14:29

"Mogens Henckel" <mogh@novonordisk.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det ser ud som om at Westien har mange hudproblemer....er det noget
> man evt slipper for ved at købe hund ved en "ordentlig" kennel ?

Ja Cairn har osse hudproblemer, men ikke alle vi har haft fem hvoraf de to
havde hudproblemer
(den sidste har vi mistanke om at problemerne er kommet af at den ikke
bliver trimmet men klippet)
Min søster har osse en nu der er ingen problemer...
de to af dem uden problemer med pelsen er lyse, begge de to med problemer er
sorte, jeg ved ikke om der er forskel...
Jeg tror bare du skal forlange at se forældrene og forsøge at bedømme om de
ser "sunde" ud...
Har ikke så meget erfaring med Westien, men Cairnen skal have en lettere
strid pels, hvis pelsen er blød kan det være et tegn, og se om den har skæl
eller eksem. maven skal osse helst være lys, i de perioder vores hund har
problemer bliver maven helt mørk/sort, plettet som om det er tæt siddende
fregner...
Håber du er blevet lidt klogere, der er sikkert osse nogen der kan tilføje
eller rette et eller andet....

Knus
Fra Mig
<( . . )>
/ ( v ) VUF!!!
--(,,)-(,,)-

Fra : Helle Jensen

Dato : 26-07-03 14:43

Hej Mogens

Jeg har selv to cairner og ingen af dem har hudproblemer, men det siger
selvfølgelig ikke ret meget om racen generelt

Det jeg har hørt og forholdt mig til er, at cairnen er en meget sund race,
og at der ikke findes nogen sygdomme, som er specielt karakteristiske for
den.

Westiens problem er, at den på et tidspunkt blev voldsomt populær, og derfor
blev der avlet mange hunde på nogle måske knap så sunde og racetypiske
forældre.

Om man slipper for hudproblemer, hvis man køber Westi hos en "ordentlig"
kennel ved jeg ikke - der er vel aldrig nogle garantier, men chancen for at
få en sund og rask hund vil jeg mene er større hos en seriøs kennel.

Kan kun sige at cairnen er en dejlig hund.

Med venlig hilsen

Helle

Se mine hunde på www.helleshunde.dk

Fra : mathilde

Dato : 27-07-03 20:02

Hej Mogens,

Jeg læser mange bøger om avl og genetik, da jeg gerne selv vil avle om
nogle år.

Ingen avler kan sige sig fri for problemer af den ene eller anden art.
Og en seriøs avler prøver ikke at skjule disse fejl eller lyve om dem.
Avler man på sunde hunde, og vedholder denne avl, så mindsker man
selvfølgelig risikoen for at de opstår.

Men en avler er først problematisk i mine øjne når vedkommende ved at
fejlen er der, og ikke gør noget for at mindske den mest muligt.

Vælg ikke Westien fra pga. eventuelle hudproblemer. Vælg den race der
passer til netop jer. Og så giv jer god tid til at finde den kennel I
stoler på. I skal nok besøge en del, det plejer at hjælpe, men når man
står med et problem en dag, er det rart at man kan ringe til opdrætteren
og få gode råd og vejledning.

Men kort: Ja I mindsker klart risikoen for at løbe ind i hudproblemer,
hvis I vælger en seriøs opdrætter.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/