En sidste bøn...
Fra : Simon Rasch

Dato : 25-07-03 22:17

Hej NG

Som min allersidste bemærkning her i denne NG, vil jeg fortælle og bé om
følgende:

Fra d.d "laver" jeg ikke killinger uden stamtavle, bortset fra det ene kuld
som er på vej og ikke kan stoppes. Det er min NFO uden stamtavle som skal
have sit sidste kuld. (Hvorfor hun ikke har sin tavle, har jeg skrevet om i
tråden: jeg er ked. Hvis der er nogen som ikke allerede har læst det). Jeg
har nu solgt de 2 katte ( og har den sidste til salg - Sylvester, som ellers
er en fanmtastisk dejlig kat) som er blandinger - med blødende hjerte. Det
er hårdt at måtte gå så vidt, for at kunne vise resten af opdræterne
herinde, at man vil gå et skridt videre, og nu kun lave stamtavlekillinger.
Jeg føler at det er den eneste måde, at jeg kan komme igennem herinde, for
at folk ikke vil "mis-troværdig" mig...

Jeg har så sent som i dag snakket med en perseropdrætter, og fået en god
snak om hvad jeg skal se efter når jeg skal finde drenge at parre mine
persere med. Jeg har med alt det her perser-næse-luft-øjne "ting, haft '' én
ting i tankerne, nemlig min første perser (som iøvrigt også havde stamtavle,
og kom fra et annerkendt katteri ). Hun måtte aflives, fordi hendes stop
var for tydeligt, og "hakket" derfor gik ned og stoppede luftvejene og
øjnene blev for udsatte mht. til vind osv.

Jeg er meget ked af alt den kritik og "nedslagtning" som har været herinde
omkring min person - det ville en hver anden nok også være. Som jeg
tidligere har skrevet, så er jeg ikke det største problem i katteverdenen.
Jeg passer mine katte ( og min hund og mine heste og vores fisk) efter alle
bogens regler - og lidt til. Jeg har ikke gjort forskel på race katte og
huskatte, med eller uden tavle. For mig er alle katte lige meget værd. Brug
noget energi på Dem som ikke er egnet til at have katte, eller de hjemløse
katte i byerne og i sommerhusområderne - sig noget til alle dem, som fodre
katten gennem hele sommeren fordi det er så hyggeligt, og så overlader den
til sult og kulde hele vintere - den sikre død. Brug ikke mere energi på
mig, jeg er blevet omvendt - solgt mine elskede katte uden stamtavle og købt
nogle nye - som jeg naturligvis er blevet lige så glade for.
Derfor vil jeg på intet tidspunkt kommentere eller på anden måde skrive
herinde efter dette indlæg. Jeg holder mig væk, og passer mine katte i
stedet for....

Jeg tror - og har desværre også fået medhold fra andre katteelskere, at
næsten uanset havd man gør, og hvad man siger, så vil der altid blive
"skudt" på en herinde.

Jeg er skuffet og ked af den måde jeg er blevet behandlet på, fordi jeg har
haft "uægte" katte - for mig er en kat altid en kat. Som jeg kan læse rundt
på langt de flestes hjemmeside, så er stort set alle startet med en
blanding, og dermed fået kendskab til den race, de nu har i dag. Det er det
niveau jeg er på, jeg er ved opstartsfasen - lige som i har været det
engang. De katte, som i købte dengang, dem er der også nogle som har
"avlet" - hvordan skulle I ellers kunne have fået dem. Mit første kuld
killinger var blandinger, de fulgte med da jeg købte en kat som ikke skulle
være gravid, men ikke destumindre, så kom der 4 skønne killinger 6 uger
after hun var flyttet hjem til os. Vi var så begejstrede for at have
killinger, så vi ikke kan lade være med at få flere. det er det skønneste i
verden at se dem vokse op. Vi ser aldrig Tv hos os. Når der er killinger, så
kigger vi på dem, og når der ikke er, laver vi hestefolde,
hestebokse,løbegårde,kattepension m.m. Det er dyrene det drejer som om her
hos os, det er derfor vi har dem, fordi vi holder af dem og ikke for at
tjene penge på dem. Som nogle tidligere har nævnt, så har jeg sagt ja til,
at jeg har penge tilover når jeg har solgt en killing. De går altså til
vacc. dyrl. og mad til de voksne katte - så nej, jeg tjener heller ikke på
dem.
det jeg beskriver her, kender I sikkert alle sammen herinde.

Jeg har nu købt 3 snart 4 nye fantastiske katte, alle med stamtavle og ud af
gode familier. Jeg vil meget gerne på udstilling med dem, og se hvordan de
tager sig ud. Men tør jeg komme ? Jeg er faktisk bange for at dukke op til
en udstilling, og så folk "er efter mig". Nu prøver jeg virkelig at gøre det
rigtige - det som I har prøvet at forklare mig om herinde. Så giv mig en
change...

Vi skal alle føles os frem, og man kan næsten ikke være så hældig, at man
får købt den smukkeste og bedste kat første gang - Jo, i ens egne øjne, men
ikke i alle andres opdrætteres og dommeres øjne.

Nu er jeg startet op i den "rigtige" retning, hjælp mig med at komme
videre.......

Ja, jeg har tre forskellige racer. Det er der kun èn forklaring på. Jeg har
købt disse fantastiske katte fordi de er nogle dejlige væsner og jeg faldt
for dem pladask. De er ikke købt fordi de er af en bestemt race., men fordi
jeg faldt over dem og lod mig "forelske". Med tiden kan det da godt være at
jeg indskrænker mig lidt, men det kan kun tiden vise. Det kommer an på
hvilke katte der kommer forbi i mit liv...

Jeg håber inderligt ikke at der er alt for mange som har misforstået det jeg
har skrevet denne gang, for jeg orker ikke at forsvare mig mere....

Håber på godt ord igen.....

Mange Missehilsner fra
Dina
www.katteriandi.vestrupgaard.dk

- jeg har iøvrigt lagt kattenes stamtavler ind på hjemmesiden, så hvis I har
lyst, så må I da gerne tage et kig, og give Jeres besyv til, hvad det er for
nogle katte jeg har købt mig. Svar gerne privat, da jeg som sagt nok ikke
kigger ret meget mere i denne gruppe.

Fra : Doris

Dato : 25-07-03 22:40

Du har sq da ret, som om ikke alle katte, også de uægte har et hjerte, de
kan da ikke gøre for at de ikke bliver født med et stykke papir. Jeg syntes
også efter som jeg læser de forskellige tråd herinde hver aften, at der
snart ikke er plads til de mennesker der har " Almindelige " katte.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 25-07-03 23:17

I tager fejl begge to. Alle katte er dejlige også blandinger/huskatte, det
er opdræt uden stamtavle på blandinger, især hvis det er bevidst, mange af
os har noget imod. Og hvis man bare lader stå til, så katten kommer hjem med
det ene kuld efter det andet.

Og Dina det gør mig ondt, at du føler, du var nødt til at skille dig af med
dine gamle katte, mon ikke det havde været nok at kastrere dem alle. Håber
de har fået nye gode hjem.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Marie B Jensen

Dato : 26-07-03 00:40

Jeg kan kun skrive velkommen í blandt.
Missverdenen kan være en barsker en, men der er osse mange glæder.
jeg var den som startde tråden..ikke for at hugge dig...men du var et
udmærket eksempel på det stigende problem..ok?
Du behøves ikke at frygte udstillinger m.m.
jeg kan da kun glæde mig over, at du har tænkt sagerne igennem.
Alle katte er skønne, nogle syntes så mere om den en den anden..smag og
behag..
Har du feks set..og har du mulighed for det..ja så er der På norsk
skovkattering en aldeles gode måde at buge nogle lørdage på..
Skovkatte - kørekortet...
Du behøves ikke at frygte en kold skulder der, faktisk tror jeg du let
kunne risikere at blive lidt populær!!!
Du tog et skridt..tænkte..og tog en konsekvens..
velkommen
venlig hilsen fra
Rie
ShaggyTail.dk

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 25-07-03 22:59

Jeg
> har nu solgt de 2 katte ( og har den sidste til salg - Sylvester, som
ellers
> er en fanmtastisk dejlig kat) som er blandinger - med blødende hjerte.

Okay , så tænker jeg jo på om der ikke også havde været plads til dem i dit
hjem , selv om du vil opdrætte med papirer, evt. som kastrater, man behøver
jo ikke opdrætte emd alle katte man har.

Det
> er hårdt at måtte gå så vidt, for at kunne vise resten af opdræterne
> herinde, at man vil gå et skridt videre, og nu kun lave
stamtavlekillinger.

Ja og følger dig fint, men forstår alligevel ikke du bruger det som grunden
til at skal af med dine katte u.papirer, du har da haft Sylvester tilsalg
inden denne debat kom op.

> Jeg føler at det er den eneste måde, at jeg kan komme igennem herinde, for
> at folk ikke vil "mis-troværdig" mig...

Det er jeg da ked af, da der er plads til alle, men man kan bare ikke efter
min mening blæse og have mel i munden.

> Jeg har så sent som i dag snakket med en perseropdrætter, og fået en god
> snak om hvad jeg skal se efter når jeg skal finde drenge at parre mine
> persere med.

Det lyder godt, håber du til den tid finder en rigtig skøn dreng som kan
tilfører dine piger noget godt

> Jeg er meget ked af alt den kritik og "nedslagtning" som har været herinde
> omkring min person - det ville en hver anden nok også være.

Ja helt sikkert, vi har selv været ofre for slader og sådan er katteverdene
desværre tit hård, jeg er ikke ude på at nedslagte dig, men som jeg ser det
er det her bare en debat.

>Jeg har ikke gjort forskel på race katte og
> huskatte, med eller uden tavle. For mig er alle katte lige meget værd.

Det glæder mig hvorfor kan du så ikke beholde dine katte, da muligheden for
at neutralisere dem jo foreligger, så de ikke ender et eller andet sted som
avlskatte u.papirer, eller er de blevet neutraliseret ?

> [...]
> katten gennem hele sommeren fordi det er så hyggeligt, og så overlader den
> til sult og kulde hele vintere - den sikre død.

Der blvier skam også brugt energi på dem og ikke kun på dig, det drejer
sig for mig ikke om at omvende nogen.

>Brug ikke mere energi på
> mig, jeg er blevet omvendt - solgt mine elskede katte uden stamtavle og
købt
> nogle nye - som jeg naturligvis er blevet lige så glade for.

Det glæder mig du er glad for dine nye katte, men surt at dine gamle aktte
nu må betale prisen og der ikke er plads til dem mere.

> Derfor vil jeg på intet tidspunkt kommentere eller på anden måde skrive
> herinde efter dette indlæg. Jeg holder mig væk, og passer mine katte i
> stedet for....

Ja det er så dit valg.

> Jeg tror - og har desværre også fået medhold fra andre katteelskere, at
> næsten uanset havd man gør, og hvad man siger, så vil der altid blive
> "skudt" på en herinde.

Det kan godt være, det er nu ikke min ofattelse, men igen det er øjet som
ser, og vi har ikke været ude på at "slagte" nogen men kun i at fortælle
vores synspunkter.

> [...]
> på langt de flestes hjemmeside, så er stort set alle startet med en
> blanding, og dermed fået kendskab til den race, de nu har i dag.

Tja kan kun sige du er blevet behandlet som alle andre inkl mig selv, det
drejer sig jo ikke om du havde bladingskatte, men om at du opdrættede og
ville gøre det både med og uden stambog, jeg mener jo man gøre op med sig
selv hvad man vil og hvorfor.

> [...]
> engang. De katte, som i købte dengang, dem er der også nogle som har
> "avlet" - hvordan skulle I ellers kunne have fået dem.

Ja det er jeg klar over og vi harogså haft huskatte som vi holdt meget af,
de er nu døde af naturlige årsager, og derfor ville vi starte med at få den
"ægte" vare da det for os er vigtigt at kende egenskaberne for vores race og
det vi ønskede os, og ikke få en blanding af perser/NFo eller andet og håbe
den nu faldt ud efter detvi ønskede.

>Det er dyrene det drejer som om her

Det samme her, så glæder mig vi er enige her

> [...]
det
> rigtige - det som I har prøvet at forklare mig om herinde. Så giv mig en

Og det vil vi gøre, vi har alle været nye og lavet vores fejl, vi er selv
ved kun at ære og ja det er en hård verden og man får ikke for mnge chancer
i katteverdenen den er eget hård, vi ahr mærket det på egen krop og ja det
pga. vores katte ikke hedder det som folk ønsker, men så må man vende det
døve øre til.

> Nu er jeg startet op i den "rigtige" retning, hjælp mig med at komme
> videre.......

Ja det vil jeg gerne hjælpe med hvis du vil tage imod det ?

> Ja, jeg har tre forskellige racer.

Ja vi har 2

> Jeg håber inderligt ikke at der er alt for mange som har misforstået det
jeg
> har skrevet denne gang, for jeg orker ikke at forsvare mig mere....

Nej og det skal du vel heller ikke, man kan ikke altid være enige, men hvem
siger vi skal det, hvis bare vi alle lære noget nyt ?

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Fra : Freedom

Dato : 25-07-03 22:59

Dina, velkommen, det er dejligt at høre at du er seriøs, og ønsker at lære,
det var der mange som kunne lære af:;))))) Hatten af for det!

Iben

Fra : Katrine Nederby

Dato : 25-07-03 23:10

> [...]
stamtavlekillinger.
> Jeg føler at det er den eneste måde, at jeg kan komme igennem herinde, for
----[snip]

Dina..Der er skisme da ingen som siger, at man som opdrætter under Felis
Danica ikke må *eje* raceblandinger. Det håber jeg da ikke, for jeg har selv
to pragtfulde kryds imellem Hellig Birma og Burmeser, som jeg aldrig i livet
kunne drømme om at skille mig af med. De blev - nøjagtigt som du beskriver -
min indgang til racekatteverden. Hvis andre føler det anderledes...ja, så må
det være deres problem, hvorfor jeg på min hjemmeside heller ikke lægger
skjul på, at jeg har dem

Derudover har jeg kun respekt tilovers for din beslutning

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Birgitte

Dato : 26-07-03 01:23

Hej Diana
Om du bliver her på NG eller ej, er kun din beslutning,- mener ikke der har
været nogen hetz imod dig.
Du har selv deltaget i diskutioner, ang. blanding af forskellige racer,- og
du har endda her på NG skrevet om dine avlsplaner af samme.
At du vælger at sælge og ikke neutralisere og beholde dine nuværende katte,
er i og for sig kun dit valg, og ikke folk's her på ng.
Men når det så er sagt, så synes jeg da alligevel, at du skal blive og
deltage i den daglige tummerum, for i bund og grund er her da lidt hyggeligt
at være ikk'?
Man kommer sjældent langt i opdrætsverden ved at holde sig for sig selv.
Et stort tillykke med dit nye opdræt,- håber du får tingene til at funke,-
og kig endelig forbi mig på Tåstrupudstillingen.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-07-03 06:25

Hej Dina

Ja engang imellem går bølgerne højt på NG'en
men jeg tror ikke at ret mange af os er i tvivl om
at I elsker jeres katte og vil dem det bedste uanset
stamtavle, det der piner de fleste er "blandingerne"
fordi de som opdrættere gør et stort arbejde for
den race de nu har, for at få de bedste, mest racetypiske dyr, og så virker
det måske lidt som
om du "ødelægger" deres store arbejde, ved at blande.

Jeg tror ikke at nogen af os synes at huskatte/
papirløse katte ikke er lige så meget værd.
Jeg er en af dem der i min barndom lærte at elske
katte, og har haft dem hele mit liv, blev også
facineret af racekatte, har så opdrættet somalier
i 10 år, på grund af helbredet er jeg stoppet med
opdræt, tilgengæld har jeg så plads og overskud
til at hjælpe nogle af de huskatte der krydser min
vej, 4 af mine 6 katte er så neutraliserede avlskatte.

Katteverdenen kan være et barskt sted, men jeg
håber at du vil få mange gode stunder på udstillingerne, og skulle der være
nogle "fjolser"
at du så kan ignorere dem.
Held og lykke med det hele.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Michael Nielsen

Dato : 26-07-03 19:26

Jeg vil bare sige, at jeg har købt en af Dina`s uægte killinger og da jeg
havde taget valget om at få en kat mere til Teddy faldt valget på norsk
skovkat. Dina kontaktede mig og sagde at hun havde killinger der ikke var
100 % ægte. Så hun har absolut ikke lagt skjult på dette fra starten af. For
mig betyder det ikke noget om min kat er med stamtavle eller ej og at der er
lidt perser i gør heller ikke noget. Hun er den skønneste kat for mig, og de
andre købere af Dinas killinger har vel heller ikke noget problem for så
havde de nok ikke købt killing her.
Men jeg syntes at det er et fint valg du har taget Dina, men blev da endelig
herinde på NG. Du har jo mulighed for at læse og skrive med om alle vores
katte og oplevelser og jeg vil personlig ikke undvære dette "fællesskab" der
er herinde. Skulle hilse fra Cheeta og sige at hun ikke kunne ha haft en
bedre "mor" end dig. Du passer dine katte og alle de andre dyr SKIDE godt.
Bare lige min mening

Knus Linda

Fra : KatjaStrofen

Dato : 26-07-03 19:45

"Michael Nielsen" <michael.gnTEDDY@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
Skulle hilse fra Cheeta og sige at hun ikke kunne ha haft en
> bedre "mor" end dig. Du passer dine katte og alle de andre dyr SKIDE godt.
> Bare lige min mening
>
> Knus Linda

Tror vist ikke der er en eneste herinde der kan sætte en finger på Dinas
pasning af dyrene :)

Katja