Billigst på intenet?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-04-01 11:39

Hejsa!

Nu har jeg snakket med Sonofon, Tele Danmark og WOL omkring at komme
på nettet med mobiltelefon - det er en jungle!

High speed er ikke helt billigt, men alm. dataabonnement gør det ikke
meget billigere...

Sonofons High Speed:

Oprettelse 99,- (tilbud)
Variant abonnement 75,-/kvartal
High Speed Tillægsabonnement 300,-/kvartal
Op til 4x14,4kpbs
1,95/m i peaktiden og 0,95/m offpeak

Sonofons Alm. data:
Oprettelse 350,-
Variant abonnement 75,-/kvartal
Data Tillægsabonnement 120,-/kvartal
2,00/m

Tele Danmark data (både alm. og high speed)

Oprettelse 99,-
Enten 240,- KUN for data eller
360,- for data og alm. abonnement/kvartal
Op til 4x14,4kpbs
1,95/m i peaktiden og 0,95/m offpeak

WOL:

Kræver World Online Plus for at kunne bruge internet (udover WAP) [1]
600,- for 2 år.
1,00/m
Op til 9'600bps

Arg, det er forvirrende. Og jeg undrer mig over, at man ikke kan gå på
nettet med WOLs løsning uden at have World Online Plus, der står med
store bogstaver "Mobilt internet: 1,00", men det er åbenbart kun WAP.

Nå, hvad skal man vælge - kan det gøres billigere?

WOL duer nok desværre ikke alligevel. Vi skal kun bruge telefonen til
at kunne uploade vores hjemmeside på sommerlejre o.a., men telefonen
vil oftest bare ligge slukket i et skab. Hos WOL skal man ringe for
mindst 100,- hvert kvartal.

Nogle forslag?
--
venligst
/Lasse

Send gratis SMS med bekræftelse: http://sms.fergusons.dk/

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 03-04-01 12:33

Am Tue, 03 Apr 2001 12:39:09 +0200 schrieb Lasse Hedegaard
<laxxe@nospam.dk>:

> [...]
>på nettet med mobiltelefon - det er en jungle!
>
>High speed er ikke helt billigt, men alm. dataabonnement gør det ikke

Hvad er med internet fra et taletidskort?

Mvh
Rainer Schöbe
@mail: rainer_schoebe@topmail.de

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-04-01 12:39

Rainer Schöbe skrev:

>Hvad er med internet fra et taletidskort?

Øhh? Mener du uden det 'er' det skrev?

Kan man det, gå på nettet fra en mobil med taletidskort?
Lyder mærkeligt, hvis man ikke kan med alm. abonnement - der skal man
betale ekstra gebyr for at åbne for data.

Noget du har erfaringer med?

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 03-04-01 13:05

Am Tue, 03 Apr 2001 13:39:02 +0200 schrieb Lasse Hedegaard
<laxxe@nospam.dk>:

>Øhh? Mener du uden det 'er' det skrev?

Saa er mit dansk desvaerre ikke godt nok. Det har jeg ikke forstaaet!

>Kan man det, gå på nettet fra en mobil med taletidskort?
>Lyder mærkeligt, hvis man ikke kan med alm. abonnement - der skal man
>betale ekstra gebyr for at åbne for data.
>
>Noget du har erfaringer med?

Jeg er tysker med et abonnement fra tyske E-Plus. Internetadgangen
"E-Plus Online" kan bruges fra almindelig fastnettelefon og fra
mobiltelefon (ca. 1,- kr. pr. minut uden ekstra abonnementgebyr; hscsd
koster knap 60 kr. pr. maaned med ca. 1,- kr. pr. minut). Naar jeg er
i Danmark, bruger jeg MobilTid fra TDC og kan koble mig ind til min
tyske mobile internetadgang, men det er alt for dyrt.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-04-01 13:14

Rainer Schöbe skrev:

>Saa er mit dansk desvaerre ikke godt nok. Det har jeg ikke forstaaet!

Jeg vidste ikke du var tysk, men jeg tror jeg gættede mig til det du
mente :)

>Naar jeg er
>i Danmark, bruger jeg MobilTid fra TDC og kan koble mig ind til min
>tyske mobile internetadgang, men det er alt for dyrt.

Hmm, jeg skal da lige finde ud af om man kan bruge MobilTid til nettet
i Danmark - anyone?

_Kræver_ det ikke dataabonnement?

Hvis jeg bare vil på nettet fra en mobil, uden nogle krav om
hastighed, hvordan gøres det så billigst/nemmest?

Fra : Møgelmose

Dato : 03-04-01 13:23

En af mine kammerater bruger wap med taletid fra VIC ...?

MVH.
Hans-Jacob
www.xr2.subnet.dk/348141.htm
www.logomanager.subnet.dk

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 03-04-01 13:32

Am Tue, 3 Apr 2001 14:23:01 +0200 schrieb "Møgelmose"
<mogel@post6.tele.dk>:

>En af mine kammerater bruger wap med taletid fra VIC ...?

Ja tak, men jeg ikke leder efter en loesning for wap men for web via
mobiltelefon og baerbar pc.

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 03-04-01 13:29

Am Tue, 03 Apr 2001 14:14:09 +0200 schrieb Lasse Hedegaard
<laxxe@nospam.dk>:

>Hvis jeg bare vil på nettet fra en mobil, uden nogle krav om
>hastighed, hvordan gøres det så billigst/nemmest?

Da jeg udgaar fra at MobilTid er klar til data (verificeres ved naeste
besoeg i Danmark - maaske endog med hscsd), har jeg "bare" brug for et
opkaldsnummer, et brugernavn og et password. Jeg har ikke noget imod
at registrere mig!

Saa leder jeg ogsaa efter (d)en billig(ste) loesning.

Fra : Møgelmose

Dato : 03-04-01 13:24

Han brugte også engang den gennem en bærbar men han klagede lidt over
telefonen (Siemens C35i) men det var også for et godt stykke tid siden...!!!

MVH.
Hans-Jacob
www.xr2.subnet.dk/348141.htm
www.logomanager.subnet.dk

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 03-04-01 13:34

Am Tue, 3 Apr 2001 14:24:06 +0200 schrieb "Møgelmose"
<mogel@post6.tele.dk>:

>Han brugte også engang den gennem en bærbar men han klagede lidt over
>telefonen (Siemens C35i) men det var også for et godt stykke tid siden...!!!

Det lyder meget lovende. Kunne du spoerge ham om naermere oplysninger
(adgangsnummer og login, registrering, ...)

Paa forhaand tak!

Fra : Niller

Dato : 03-04-01 13:47

Har du brug for at modtage også - eller er det kun sende?
Altså skal du på fx. intranet eller lign.?

Hvis kun til nettet ville du kunne gøre det fra et M#-abn. da der er åbnet
for udgående data på alle abn. fra dem pga. M# Media...

Måske kan det bruges...?

Niels Philbert Præstegaard
Res. Bramming
Tlf. 26 710 300

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-04-01 13:51

Niller skrev:

>Har du brug for at modtage også - eller er det kun sende?

Vi skal uplaode en hjemmeside, men der modtager man jo også... Det gør
man jo ved næsten al kommunikation på nettet.

>Hvis kun til nettet ville du kunne gøre det fra et M#-abn. da der er åbnet
>for udgående data på alle abn. fra dem pga. M# Media...

Hvad er det for noget? Umiddelbart tror jeg ikke det er en løsning,
men det lyder som om nogle har kunne gå på nettet via Taletidskort -
hvordan? Og er det muligt med andre 'alm.' abonnementer?

Fra : Møgelmose

Dato : 03-04-01 13:59

Har lige haft ringet til ham...
Han sagde at det var en eller anden der havde prøvet det for sjov med ham en
dag så han har ingen oplysninger om det desværre ellers var det jo en
mulighed.....!!!!
Jeg mener at med VIC's alm. abonnementer kan man køre 9600 og med et data ab
kan man køre 48000 (ca. halv ISDN) oplysningerne har jeg fået fra en
medarbejder på VIC og det var med 6210 og IRDA....
Det er godt nok et par måneder siden at jeg fik oplysningen men jeg håber at
det kan bruges til noget!

--
MVH.
Hans-Jacob

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-04-01 14:08

Møgelmose skrev:

>Jeg mener at med VIC's alm. abonnementer kan man køre 9600 og med et data ab
>kan man køre 48000 (ca. halv ISDN) oplysningerne har jeg fået fra en
>medarbejder på VIC og det var med 6210 og IRDA....

Hmm, mærkeligt - jeg har snakket med dem i dag, og de siger man skal
have et dataab., men desværre er der jo tit forskellige
meninger/overbevisninger i det firma...

Fra : Palle Madsen

Dato : 03-04-01 16:04

Lasse Hedegaard wrote:

> Hmm, mærkeligt - jeg har snakket med dem i dag, og de siger man skal
> have et dataab., men desværre er der jo tit forskellige
> meninger/overbevisninger i det firma...

Dataabb. skal KUN bruges hvis du vil køre mere end 9600 eller hvis du skal
modtage dataopkald på mobiltelefonen.
Så alt almindelig internetadgang virker fint med TDM/VIC standard abb.

Når man snakker om at sende eller modtage er det udelukkende et spørgsmål om hvem
der foretager opkaldet - ikke hvilen ved datastrømmen går.

Palle
--
Der tages forbehol for tasdefegl

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-04-01 16:32

Palle Madsen skrev:

>Dataabb. skal KUN bruges hvis du vil køre mere end 9600 eller hvis du skal
>modtage dataopkald på mobiltelefonen.

Hvorfor dævlen siger de så noget andet?

>Så alt almindelig internetadgang virker fint med TDM/VIC standard abb.

Hvad med Telmore f.eks.? Man skal jo have et nummer at ringe op til,
med TDM/VIC bruger man vel TeleDanmark?

Hos WOL sagde de, at jeg kunne få internetadgang med mobilen for 600,-
for 2 år, og så alm. mobiltakst ved siden af (selvom der står, at de
udbyder mobilt internet til 1,-/min. - det er kun WAP).
De 600,- dækker er World Online Plus ab. som man skal bruge for at
kunne ringe op fra mobilnettet, eller på fastnet uden 1049-præfix.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-04-01 16:36

Lasse Hedegaard skrev:

>Hvorfor dævlen siger de så noget andet?

Lige for at præcisere, det er ikke et angreb på dig, men irritation
over, at man desværre ofte og tit får noget sludder at vide når man
ringer til div. teleselskaber.

Fra : Palle Madsen

Dato : 03-04-01 16:47

Lasse Hedegaard wrote:

> Hvorfor dævlen siger de så noget andet?

For at sælge noget mere.

Opskrift: Tegn et gratis internetabbonement hos Get2Net.
Brug det fra mobilen. Virker med Vic standard abb. og sikkert også de fleste
andre.

De 600 kr. som WorldOnline vil have er abb. for almindelig internetadgang - som
du så også kan bruge fra mobilen.
Et almindeligt Opasia abb., ovennævnte Get2Net abb. eller et hvilken som helst
andet internetadgang hvor man ikke er tvunget til at ringe til et
forvalgsnummer eller andre "særnumre" - virker alle sammen med et alm. Vic abb.

Data abb. er kun for at få et ekstra telefonnummer hvormed telefonen kan
modtage dataopkald. (så længe vi snakker 9600)

Jeg har ingen erfaring med hastigheder over 9600.

Palle (der jævnligt bruger løsningen med et Get2Net abb. som ellers ikke
bliver brugt til noget)

--
Der tages forbehol for tasdefegl

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-04-01 16:58

Palle Madsen skrev:

>Opskrift: Tegn et gratis internetabbonement hos Get2Net.

Kan man bruge det uden forvalg 1001? Ellers har jeg et Opasia-ab. som
jeg kan bruge, da jeg har NetExpres som også kræver Opasia.

Hmm, jeg kan nok ikke koble op via mobilen samtidig med min PCer står
koblet op med samme brugernavn på NetExpres...

Er der andre end Get2Net der kan give mig gratis ab. jeg kan bruge
uden forvalg? [Bare for at have lidt at vælge imellem...]

>Brug det fra mobilen. Virker med Vic standard abb. og sikkert også de fleste
>andre.

Kan jeg ringe op gennem Telmore f.eks.? De har vist den billigste
takst for os.

>De 600 kr. som WorldOnline vil have er abb. for almindelig internetadgang - som
>du så også kan bruge fra mobilen.

Yup, eller WOLs "alm." abonnement er jo det, hvor man IKKE kan ringe
op uden 1049-forvalg.

Fra : Palle Madsen

Dato : 03-04-01 17:13

Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
> Hmm, jeg kan nok ikke koble op via mobilen samtidig med min PCer står
> koblet op med samme brugernavn på NetExpres...

Get2Net virker også uden 1001.
Jeg ved ikke hvad der sker hvis du ringer op to gang med samme konto på en gang.
Hmmmm.

> Er der andre end Get2Net der kan give mig gratis ab. jeg kan bruge
> uden forvalg? [Bare for at have lidt at vælge imellem...]

Det er de eneste jeg lige kan komme i tanke om.

> Kan jeg ringe op gennem Telmore f.eks.? De har vist den billigste
> takst for os.

Sikkert - men jeg ved det ikke med sikkerhed.

> Yup, eller WOLs "alm." abonnement er jo det, hvor man IKKE kan ringe
> op uden 1049-forvalg.

Nå ja - almindeligt er jo et vidt begreb.

Palle
--
Der tages forbehol for tasdefegl

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 03-04-01 21:25

> Er der andre end Get2Net der kan give mig gratis ab. jeg kan bruge
> uden forvalg? [Bare for at have lidt at vælge imellem...]

Hos 12move har man mulighed for at ringe op uden 1049-forvalg, og til
forskel fra WOL koster det ikke ekstra i form af årligt abonnement (og
produkterne er derudover stort set identiske). Det virker i hvert fald
ved opkald via fastnet. Jeg har dog ikke selv prøvet opkald via mobil,
men det burde virke. Måske andre har erfaringer?

Mvh.
Erland

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-04-01 21:51

Erland Stig Bredgaard skrev:

>Hos 12move har man mulighed for at ringe op uden 1049-forvalg, og til
>forskel fra WOL koster det ikke ekstra i form af årligt abonnement (og
>produkterne er derudover stort set identiske).

Men betaler man ikke 1049-afgift alligevel?
Jeg ved at man kan/kunne ringe op til mobilix numre uden at taste
deres forvalg, og en del kunder har været vrede over både at få
regning fra Tele Danmark og mobilix.

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 04-04-01 12:52

> Men betaler man ikke 1049-afgift alligevel?
> Jeg ved at man kan/kunne ringe op til mobilix numre uden at taste
> deres forvalg, og en del kunder har været vrede over både at få
> regning fra Tele Danmark og mobilix.

Det mener jeg ikke, at man gør hos 12move. Jeg har dog lige været inde
og tjekke deres hjemmeside og kunne nu pludselig ikke finde noget om
det. Men det virker i hvert fald, når man ringer op til nummeret
38321300. Det er ikke noget, de ligefrem skilter med i dag, men jeg
kan huske at de selv gjorde opmærksom på muligheden, da firmaet
startede for et par år siden.

Eftersom der (så vidt jeg lige kunne se) ikke står noget i
betingelserne om, at man opkræves dobbelt, så må man vel gå ud fra, at
det ikke er tilfældet. Jeg har selv brugt det ganske få gange - for et
års tid siden - og jeg har ikke bemærket ekstraudgifter af den grund.
Men jeg tør ikke at lægge hovedet på blokken...

Erland

Fra : Niller

Dato : 04-04-01 23:10

> Men betaler man ikke 1049-afgift alligevel?
> Jeg ved at man kan/kunne ringe op til mobilix numre uden at taste
> deres forvalg, og en del kunder har været vrede over både at få
> regning fra Tele Danmark og mobilix.

Ved mobilix bliver man takseret efter at bruge deres server (eller i hvert
fald én af dem...*S*) i X-antal minutter, hvis man så ikke bruger
forvalgskode og har abn. ved TeleDK så foretager man alm. opkald + man
bruger tid på nettet via M# - derfor "dobbelt-takst".

Så længe man ikke har lagt hele sit teleabn. over til sin internetudbyder
eller mindst har fået fast forvalg, vil dette problem kunne opstå, hvis man
ikke får forvalgskoden foran I-net nummeret...

Niels

Fra : Niller

Dato : 03-04-01 14:23

> Vi skal uplaode en hjemmeside, men der modtager man jo også... Det gør
> man jo ved næsten al kommunikation på nettet.

Ja, det er jo klart, men grænsen går ved større filer...ved ikke lige hvad
størrelse...
Men ellers er det muligt at få fuld data for +40,- pr. md. og du kan slå det
fra når du ikke skal bruge det mere - du skriver du kun skal bruge det nogen
måneder om året...
Abn. kan du få fra 80,- pr. md som inkluderer 30 minutter - som fx. kan
bruges til data. (hvis de ikke bruges overføres de...men max. 2x"det købte"
altså 1 time...

Snak med M# hvis du mener det har interesse - eller skriv til mig...

Niels

Fra : Jogge

Dato : 03-04-01 17:44

> [...]
>
> Oprettelse 99,-
> Enten 240,- KUN for data eller
> 360,- for data og alm. abonnement/kvartal

Hey tænkte på kan du ikke bare snuppe et Vic talk m. stjerne nr + data abm
(375 pr kvt) også vælge inet nummeret sm stjerne nr, vil det så ikke give
dig en mægtig billig min. takst på nettet?? 0,50 pr min

Fra : jan steen sørensen

Dato : 04-04-01 06:53

Absolut billigt.

Rainer var ligeglad med highspeed, så kunne et forslag jo også være:

Telia Classic Plus (125 kr./md.) giver opkald til alt fastnet til 50øre/min.
(gælder også opkald til de fleste internet operatører med 8 cifrede
"fastnet" numre,
check med din udbyder at der ikke faktureres minuttakst fra
internet-udbyderen oveni,
benyt evt. Telia Internet "Time", gratis abon, uden ekstra
forbrugs-fakturering,
her betaler du kun igennem din trafik-operatør)

Dette virker udmærket og billigt, forudsat at Rainer opholder sig inden for
Telia's dækningsområde.
Hvis han skal opholde sig meget i større danske byer, er 1800 operatører at
foretrække,
giver større kapacitet og bedre (indendørs) dækning til rådighed!

Jan