Lasat speed II kommando til at slå bundlin~
Fra : Hans-Henrik T. Ohlse~

Dato : 03-04-01 11:34

Nogle venner har købt et Lasat Speed II "modem" hos Tele Danmark, og
derfor ikke fået en manual med. Derfor kan jeg ikke finde en
kommando, som angiver, hvordan jeg disabler bundling i boksen, og
sikrer, at den kun bruger kanal 2 til Internet-opkobling?

Findes der i det hele taget en manual for boksen et eller andet sted?
Lasat-hjemmesiden synes ikke at være for hjælpsom på området.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-04-01 12:10

http://www.eicon.com/support/helpweb/lasat/product.asp?p=SPD2

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Hans-Henrik T. Ohlse~

Dato : 03-04-01 12:30

soren@fischer.as (Søren C. Fischer) wrote in
<9acb1a$81q$1@sunsite.dk>:

>http://www.eicon.com/support/helpweb/lasat/product.asp?p=SPD2

Har været der - men endnu ikke fundet kommandoen der slår ISDN1 fra
og kører Internet-opkoblingen via ISDN2. :-/ Tro mig, alt derfra er
downloadet.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Dann Pedersen

Dato : 03-04-01 13:17

> [...]
> Har været der - men endnu ikke fundet kommandoen der slår ISDN1 fra
> og kører Internet-opkoblingen via ISDN2. :-/ Tro mig, alt derfra er

Når du skrive ISDN1 og ISDN2 så tror jeg at du mener de forskellige
b-kanaler. Men det er bare ikke helt sådan at det hænger sammen. ISDN1 er så
vidt jeg lige ved ikke et produkt, som der bliver solgt. ISDN2 derimod er
det ISDN abo., som de fleste private kunder har. Tallet 2 betyder at kunden
foruden d-kanalen har 2 b-kanaler. Ligeledes vil en ISDN4 have 4 b-kanaler
og så videre...

Det er ikke muligt at sætte modemet op til at bruge en speciel b-kanal, da
hele ISDN systemet ikke fungere sådan. Men dette er ikke noget problem, da
du blot skal sætte modemet til at koble op vha. en kanal - den resterende
kanal vil automatisk blive brugt til andre opkald.

Jeg har desværre ikke lige en init streng her, men du kan bare slå det fra i
konfigurationsprogrammet - sæt den til en kanal og slå BOD fra.

Dann Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-04-01 20:40

"Dann Pedersen" <dann_pedersen@canwetalk.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kunden
> foruden d-kanalen har 2 b-kanaler. Ligeledes vil en ISDN4 have 4 b-kanaler

Der findes to standardiserede ISDN-tilslutninger. PRI og BRI
BRI's linjekodning giver plads til 2 b-kanaler og 1 d-kanal og sælges som
ISDN2
PRI kører på en 2 mbit HDSL-forbindelse og har plads til 30 B og 1 D kanal
(som er 4 gange større end den på BRI)
PRI sælges som ISDN30 og ISDNFlex, hvor Flex er en type hvor man har lukket
for nogle kanaler centralt fra, således at der fx kun kan ringes fra 4 (dog
oftest 8) kanaler ad gangen.

Derudover findes protokoller for sammenkobling af flere tilslutninger.

> Det er ikke muligt at sætte modemet op til at bruge en speciel b-kanal, da
> hele ISDN systemet ikke fungere sådan.

Det kan man nu godt hvis man vil, og det er kilde til mange fejl på
ISDN-omstillingsanlæg.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-04-01 14:23

> [...]
>
> Har været der - men endnu ikke fundet kommandoen der slår ISDN1 fra
> og kører Internet-opkoblingen via ISDN2. :-/ Tro mig, alt derfra er

Hvad er det egentlig du vil opnå ?
Du kan ikke bestemme hvilken ISDN "port" der benyttes.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Hans-Henrik T. Ohlse~

Dato : 03-04-01 20:40

<9acirm$n6n$1@sunsite.dk>:

>Hvad er det egentlig du vil opnå ?
>Du kan ikke bestemme hvilken ISDN "port" der benyttes.

Forbløffende - det kunne jeg i sin tid med min Zyxel 100 router. Er
Lasat Speed II virkelig sådan et skod-udstyr?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-04-01 20:48

> Forbløffende - det kunne jeg i sin tid med min Zyxel 100 router. Er
> Lasat Speed II virkelig sådan et skod-udstyr?

Man har _intet_ at bruge det til i p2mp tilslutninger og fejlsituationerne
er mange.

Fra : Hans-Henrik T. Ohlse~

Dato : 04-04-01 10:17

hoejriis@SLETDETTEiname.com (Martin Højriis Kristensen) wrote in
<9ad9ca$2u40$1@tnews.inet.tele.dk>:

>Man har _intet_ at bruge det til i p2mp tilslutninger og
>fejlsituationerne er mange.

Tillad mig at have et andet synspunkt. Jeg kunne fx godt tænke mig at
den første analoge linje (b1), som har en telefon på sig, altid har
en ledig linje ud af huset, mens data og fax kører ad den analoge
linje nr. 2 (koblet på b2). Analoge linjer har den ubehagelige
egenskab, at de ikke kan skifte til b2 hvis b1 er optaget, som hvis
man fx først går på nettet uden at nogen bruger telefonen, og det er
ikke acceptabelt.

Martin, al respekt for din arbejdsgiver, men hvis TDC sælger et ISDN-
"modem" til en kunde, som ikke giver mulighed for en sådan styring,
så rådgiver TDC sine kunder dårligt, og sælger dem et dårligt
produkt. Dertil kommer, at TDC åbenbart glemte at fortælle mine
venner med den nye ISDN2 forbindelse, at man ikke kan faxe med et
SpeedII modem, men skal have et modem eller en papirfax koblet på en
analog linje gennem "modemmet". Det kalder jeg også dårlig
vejledning.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-04-01 10:56

> [...]
> egenskab, at de ikke kan skifte til b2 hvis b1 er optaget, som hvis
> man fx først går på nettet uden at nogen bruger telefonen, og det er

De situationer opstår netop når man definerer faste brugsmønstre af de to
fysiske kanaler.
Lasat'ens 2 analoge linjer er græsk-katolske med hvilken b-kanal der er
ledig den tager bare den som centralen fortæller den skal bruge.

> [...]
> "modem" til en kunde, som ikke giver mulighed for en sådan styring,
> så rådgiver TDC sine kunder dårligt, og sælger dem et dårligt

Dette har du stadig ikke overbevist mig om. De fejl du beskriver kommer du
slet ikke i nærheden af med et Lasat/Eicon

> [...]
> SpeedII modem, men skal have et modem eller en papirfax koblet på en
> analog linje gennem "modemmet". Det kalder jeg også dårlig

Fik de at vide at man kunne faxe?
Man kan da ikke forvente at et produkt har en given facilitet uden at
spørge/undersøge det.

Fra : Hans-Henrik T. Ohlse~

Dato : 05-04-01 09:14

<9aer25$aos$1@tnews.inet.tele.dk>:

> [...]
>Lasat'ens 2 analoge linjer er græsk-katolske med hvilken b-kanal
>der er ledig den tager bare den som centralen fortæller den skal

Ja, og det er nødvendigt med et fast brugsmønster, da b2's
telefonnummer er defineret som brugernummeret hos Worldonline's 1049-
opkaldsnummer, mens det andet nummer bliver afvist - så er det
temmelig væsentligt, at man kan styre hvilken kanal der bruges. Og
WorldOnline har i deres visdom besluttet, at et ekstra A-nummer (som
de kalder det) kun kan tilføjes via opkald fra et registreret A-
nummer - b2-kanalen.

>Fik de at vide at man kunne faxe?
>Man kan da ikke forvente at et produkt har en given facilitet uden
>at spørge/undersøge det.

Alle forventer at man kan faxe med et modem idag - det må TDC også
have opdaget. Derfor er det ret nødvendigt at sikre sig, at en
potentiel kunde nu også er klar over, at dette ikke er muligt, når de
skifter til en anden type linje. Det er ikke særligt pænt af en
sælger at fortie noget, som man ved er et generelt problem. Caveat
emptor, hva'?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Dann Pedersen

Dato : 05-04-01 09:47

> [...]
> WorldOnline har i deres visdom besluttet, at et ekstra A-nummer (som
> de kalder det) kun kan tilføjes via opkald fra et registreret A-

Hvis du går ind i dit konfigurationsprogram og så kun sætter flueben ved PC
ud for det telefonnummer, som du har tilmeldt WOL, så burde det fixe
problemet. På denne måde fortæller du nemlig modemet at det kun skal vise
det angivne a-nummer ved opkald gennem din PC'er.

Dann Pedersen

Fra : Dann Pedersen

Dato : 05-04-01 09:56

> [...]
> problemet. På denne måde fortæller du nemlig modemet at det kun skal vise
> det angivne a-nummer ved opkald gennem din PC'er.

Ovenstående er måske en smule uklart. Det jeg mener er at det eneste sted
der skal være flueben ved PC er ved det telefonnummer der skal bruges til
din WOL opkobling. Du må naturligvis gerne have andre flueben ved det samme
telefonnummer.

Dann Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-04-01 13:55

> Hvis du går ind i dit konfigurationsprogram og så kun sætter flueben ved
PC
> ud for det telefonnummer, som du har tilmeldt WOL, så burde det fixe
> problemet.

Hvis det er Lasat Speed II du tænker på (som Hans vistnok ikke har) så er
der et rullepanel hvor man kan vælge hvilket nummer der skal sendes ved
data. Det er andet er et hack der brugtes til det første firmwares og som
ikke altid virkede.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-04-01 13:54

> [...]
> opkaldsnummer, mens det andet nummer bliver afvist - så er det
> temmelig væsentligt, at man kan styre hvilken kanal der bruges

HOLD NU OP med at tro at hver b-kanal har fast definerede numre. Evt fast
definerede numre pr. b-kanal er proprietært opsat i dit udstyr.
Du beder blot dit udstyr lave et data-kald med a-nummer sat til det nummer
som du har tilmeldt hos WOL.
Det er _revnende_ ligegyldigt hvilken b-kanal du tager.
Hvis dit udstyr er tilpas dårligt til at du ikke kan vælge hvilket a-nummer
der skal sendes ved datakald, men til gengæld kan definere faste numre på
b-kanaler og tilmed vælge b-kanal til data, så er det omtrent verdens
grimmeste hack. Fysiske tildelinger er ulig værre en logiske tildelinger af
resurser.

> Alle forventer at man kan faxe med et modem idag

Hvor mange ISDN-modemer kender du der kan faxe uden ekstra software? I dansk
handel kan jeg komme på 2-3 ud af måske 25 ISDN-modemer.
Alle forventer også at det tager 25 sek. at koble op med et modem. Skal TDC
så også gøre opmærksom på at dette ikke er tilfældet ved ISDN?

> Det er ikke særligt pænt af en
> sælger at fortie noget, som man ved er et generelt problem.

Hvis man tror at sælgere er pæne og neutrale så er man naiv.

Fra : Palle

Dato : 06-04-01 23:18

Manual til Salat Speed II kan hentes på
http://www.opasia.dk/kundeservice/isdn2/speedii/index.shtml

M.V.H. Palle

P.S. kik i bunden

Fra : Hans-Henrik T. Ohlse~

Dato : 13-04-01 09:59

<9ahprp$1ba$1@tnews.inet.tele.dk>:

> [...]
>ISDN-modemer. Alle forventer også at det tager 25 sek. at koble op
>med et modem. Skal TDC så også gøre opmærksom på at dette ikke er

Ud fra din tone gad jeg næsten ikke svare, men alligevel: Når man er
et par, der omtrent intet ved om hardware, og er vant til at ens
modem også lader en faxe, så regner man ikke med, at ved at skifte
til ISDN mister man pludselig den mulighed, fordi man lader sig
vejlede af en Tele Danmark-sælger.

JA, Tele Danmark skal gøre opmærksom på at dette er anderledes fra
pstn, når folk kommer og fortæller hvordan deres system hidtil via
pstn har brugt et faxmodem til at faxe med. Det er et held at de har
beholdt modemmet så de kan gøre det gennem en analog port, men det er
et tilfælde at de har gjort det - ikke fordi en TDC-sælger var så
venlig at informere dem om forskellene mellem pstn og ISDN.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-04-01 10:49

ht@spamcop.net (Hans-Henrik T. Ohlsen) skrev Thu, 05 Apr 2001 08:13:45
GMT i <907A6BC13htohlsendk@212.54.64.135>:

> [...]
>opkaldsnummer, mens det andet nummer bliver afvist - så er det
>temmelig væsentligt, at man kan styre hvilken kanal der bruges.

For mig at se, så forveksler du de de to analoge porte med de to ISDN
kanaler.
Der er ikke nødvendigvis den sammenhæng du beskriver.

>WorldOnline har i deres visdom besluttet, at et ekstra A-nummer (som
>de kalder det) kun kan tilføjes via opkald fra et registreret A-
>nummer - b2-kanalen.

Samme som ovenfor.

>Alle forventer at man kan faxe med et modem idag

Altså, hvis det skal sættes i den grad på spidsen, så kan man altså også
stadigvæk faxe med et modem.

Det din bekendte har købt er faktisk slet ikke et modem, men en ISDN
terminaladapter. Hertil kan han så koble forskelligt telefonudstyr, som
feks. fax, analoge telefoner, analoge modemer, nummerviser osv.

--
mvh, A:\Feldborg

Lokalsamfund mv.: http://www.haunstrup.dk/
ISDN telefon OSS: http://www.haunstrup.dk/feldborg/isdn/

Fra : Hans-Henrik T. Ohlse~

Dato : 27-04-01 00:07

feldborg@haunstrup.dk (Arne Feldborg) wrote in
<7liddt049m4stcos1nrkkll7ods6o96qpn@news.inet.tele.dk>:

> [...]
>ISDN kanaler.
>Der er ikke nødvendigvis den sammenhæng du beskriver.

Det var der på den Zyxel 100 router jeg tidligere brugte, og det var
virkelig praktisk. Det kan åbenbart ikke forventes på ISDN-adaptere i
dag?

> [...]
>ISDN terminaladapter. Hertil kan han så koble forskelligt
>telefonudstyr, som feks. fax, analoge telefoner, analoge modemer,

Ja, og kassen under skærmen er ikke en CPU, men indeholder den godt
nok.

Det er ikke de frelste du skal prædike til - problemet er, at Tele
Danmark med de givne oplysninger havde fået det par jeg hjælper, til
at tro, at de kunne fakse med Lasat Speed II'en. Ikke via et modem
koblet til II'eren.

Nummerviser på en analog port? Min Beocomm 2500, som jeg har på en
ISDN-basisstations ene analoge port, vil ikke vise noget som helst
der bare ligner et telefonnummer.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-04-01 07:54

ht@spamcop.net (Hans-Henrik T. Ohlsen) skrev Thu, 26 Apr 2001 23:06:56
GMT i <9090CA91htohlsendk@212.54.64.135>:

>Det var der på den Zyxel 100 router jeg tidligere brugte, og det var
>virkelig praktisk. Det kan åbenbart ikke forventes på ISDN-adaptere i
>dag?

Det har der, mig bekendt, aldrig været på TA'er. Og jeg kan heller ikke
se hvad du skulle kunne bruge det til.

>Det er ikke de frelste du skal prædike til

Jeg prædiker ikke, jeg konstaterer bare et par kendsgerninger.

Jeg mener stadigvæk at du blander to forskellige begreber sammen, nemlig
henholdsvis de to ISDN kanaler og de to a/b adaptere.

> - problemet er, at Tele
>Danmark med de givne oplysninger havde fået det par jeg hjælper, til
>at tro, at de kunne fakse med Lasat Speed II'en.

Iflg. hvad du tidligere skrev, så har TD jo *ikke* givet dinne vener det
indtryk. TD har blot undladt at fortælle at det ikke var muligt - de er
simpelthen ikke blevet spurgt.

Så kan vi diskutere lige til dommedag om TD burde have fortalt dette, og
hvor meget mere TD på eget initiativ burde have fortalt. Fakta er at
dinne venner ikke har spurgt om muligheden for Fax, men blot betragtet
det som en selvfølge.

>Nummerviser på en analog port? Min Beocomm 2500, som jeg har på en
>ISDN-basisstations ene analoge port, vil ikke vise noget som helst
>der bare ligner et telefonnummer.

Ikke alle ISDN Modem'er (TA'er) kan håndtere det system der bruges i
Danmark, og ikke alle nummervisere virker lige godt i den sammenhæng.
Det er een af de ting man må leve med, hvis man vælger en 'halv' ISDN
løsning.