Slægten Sadolin
Fra : bjabi

Dato : 25-07-03 15:02

Er der nogen der forsker i slægten Sadolin, der vil dele sine data med
mig?

Jeg har lige fundet ud af at en af min mors aner: Knud Hansen (f. 1713 i
Aastrup, Maribo) blev gift med en Anne Helene Sadolin (f. 1712
Eskilstrup, Maribo) og jeg vil gerne se hvor langt tilbage i tiden dette
spor går, samt om det også er korrekt at Knud Hansen er en af hendes
aner.

På forhånd tak!

Bjarne Bidstrup
www.bidstrup.cc/slaegt

http://www.kandu.dk/

Fra : Sadolin

Dato : 25-07-03 16:07

Kære Bjarne.

Den omtalte dame, Anna Helene Sadolin (jeg har hende stående som "Anna"
og ikke "Anne"), finder du her:
www.gencircles.com/users/onetree/1/data/1083 - og den omtalte mand, Knud
Hansen, finder du her: www.gencircles.com/users/onetree/1/data/3675

Jeg ved desværre ikke mere om ægteparret og deres børn end der fremgår
der, og jeg er naturligvis interesseret i at høre mere omkring hvad du
har fundet ud.

Sadolin slægten har rent faktisk to stamfadere, nemlig:
Christen Jensen Sadolin ( www.gencircles.com/users/onetree/1/data/83 )
og Christen Tommermand Sadolin (
www.gencircles.com/users/onetree/1/data/51 )
som forbindes via: Sofie Jørgensdatter Sadolin (
www.gencircles.com/users/onetree/1/data/50 )
Men det er aldrig opklaret om Christen Tommermand Sadolin anemæssigt er
forbundet til Christen Jensen Sadolin.

I dag er alle som Sadolin slægten bærer navnet nedstammende fra
cand.theol. Ole Jørgen Sadolin, der er min tipoldefar (
http://www.gencircles.com/users/onetree/1/data/20 ), og som var
sognepræst i Valløby, da hans børn var små.

Efter hans død købte de 1909 deres barndomshjem, Valløby Præstegaard,
hvilket skete netop som der var blevet bygget en ny præstegaard, hvorfor
deres barndomshjem blev benævnt Valløby gamle Præstegaard.

Siden 1919 har denne præstegaard været ejet af et dertil stiftet
aktieselskab, A/S Vallø gamle Præstegaard, hvis største
minoritetsaktionær er et familielegat, men hvor en stor del af
efterkommerne efter Ole Jørgen Sadolin og hans hustru Louise, født
Marcussen , også er aktionærer. På www.vgp.dk kan du læse mere om
slægten.

Nævnes skal det, at der også findes en Sadolin slægt, som populært
benævnes svindelbjerg Sadolin'erne. Deres forfader blev så glad for sin
præst, som hed Sadolin, at de bad om lov til at kalde sig Sadolin.
Derfor er der således mange Sadolin'erne i Nordjylland, som vi ikke er
beslægtet med, men som vi således deler efternavn med.

Jeg ser frem til at høre fra dig!

Mange venlige hilsener

Nikolaj Sadolin
E-mail: nsadolin@hotmail.com

P.S.

Du klikker blot på børnene for at komme videre, og på forældrene for at
komme tilbage.
Hvis der vil se anerne skal du klikke på "Pedigree" i udei venstre side.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bodil Madsen

Dato : 25-07-03 22:57

Oplysningerne om Knud Hansens datter Maren født 17. marts 1743 halter. Hun
kan ikke både være født i Ønslev og Eskildstrup sogne. Det er 2 forskellige
sogne på Falster. Ikke per Maribo, men i Maribo amt, hvis man ønsker at
skrive på denne måde.

Maren er født i Præstevænge i Aastrup sogn ligesom sine søskende. De er alle
døbt i Aastrup kirke. Datoerne er dåbsdatoen og ikke fødselsdatoen. Faderen
kaldes ved alle børns dåb for Knud Møller. Kirstene er døbt 1. januar 1741
og den sidste Peder den 29. februar 1756 (det er skudår).
Forældrene er trolovet i Aastrup sogn:

Fredagen den 9. januar 1739 blev den søe-farne unge karl Knud Hansen Møller,
som var næsten opfødt her i sognet, men da han var en liden dreng kom fra
Fyn, hvor han var barnefødt og jomfru Anna Helene Sadolins, som var hos sin
moder, salig Hans Sadolins efterleverske, og boede i Præstevænge, trolovede
udi bemeldte sin moders hus. Forløftningsmændene var, sædedegnen her til
menigheden, mons. Claus Stadager og losen (lodsen) Rasmus Kiende i Næs.
De blevet viet den 12. februar 1739.

Anna Helene Sadoliin døde i Præstevænge fredag den 8. november 1793 om
morgenen kl. 4 og blev begravet den 13. i sit alders 79-de aar.

Oplysningerne er fra Aastrup kirkebog. Oplysninger om Sadolinfamilien kan
findes i 2 bd. af Im. Barfod "Den Falsterske Gejstligheds Personalhistorie"

De er ikke mine aner, men da jeg har arbejdet meget med Aastrup sogn, syntes
jeg, der manglede noget. Jeg har ikke tjekket om der er flere børn.

med venlig hilsen
Bodil Madsen
4760

Fra : Sadolin

Dato : 26-07-03 00:22

Kære Bodil.

Tak for oplysningerne angående sognene og vedrørende
fødselsdatoer/-dåbsdatoer.
Ligeledes tak for "fortællingen" fra "Den Falsterske Gejstligheds
Personalhistorie".

Mange hilsener

Nikolaj

http://www.kandu.dk/

Fra : Bodil Madsen

Dato : 26-07-03 04:23

"Fortællingen" var ikke fra "Den Falsterske Gejstligheds Personalhistorie".
Den har jeg ikke citeret noget fra. Men jeg anbefaler dig at låne bøgerne på
biblioteket.
"Fortællingen" er derimod indførslen i Aastrup kirkebog ved deres trolovelse
og kan derfor regnes for en autentisk oplysning.

med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Benny Skou Mortensen

Dato : 27-07-03 10:52

Hej,

Jeg er ked af at måtte skuffe dig, men Sophie Jørgensdatter var ikke datter
af Jørgen Theophilus Sadolin.
Hun var datter af præsten i Nordby på Samsø Jørgen Dinesen Høfding (o.
1600-1660) og Anne Olufsdatter.

Der er altså ingen forbindelse til Christen Jensen Sadolin.

Kilder:

Aage Dahl: Danmarks præstehistorie. Rigsarkivets håndskriftsamling.
L. Vesten: Samlinger til dansk præstehistorie. Rigsarkivets
håndskriftsamling.
Samsø Birks tingbog 1720-1730 fol. 47b-48b.
Det står skrevet i kirkebøger , skøder, skifter, folketællinger og mange
andre arkivalier.Samlet og bearbejdet
1990-1998 af Jens Peder Skou. Udgivet af Slægten 1998.

Mvh
Benny

Fra : Sadolin

Dato : 27-07-03 19:02

Hej Benny.

Tak for dine bemærkninger!

De nævnte data stammer fra "Slægten Sadolin gennem 300 år" fra 1924,
hvor bogens forfatter, provst Jørgen Theophilisen Sadolin, der i øvrigt
var en ivrig genealog, gennemgår (s. 7-11) netop Alberts og Sofies
slægtsforhold. Han mente, at det var muligt, at Sofie Jørgensdatter var
en datter af magister Jørgen Sadolin i Stokkemarke. Efterfølgende
foretager han en del sondringer vedrørerende Alberts tilhørsforhold til
biskop Jørgen Jensen Sadolin.

Jeg må erkende, at jeg aldrig rigtigt har interesseret mig for denne
problematik, idet jeg ikke tillægger slægtskilder fra før 1700-tallets
begyndelse nogen større validitet rent forskningsmæssigt. Jeg har derfor
heller ikke forsket i denne problematik på nogen måder. Jeg overtog
slægtsdatabsen i 2002 fra en nu afdød grandonkel, som dengang havde lagt
knapt 2.500 personer ind, og jeg har valgt ikke at gøre noget forsøg på
at destruere data som man er kommet frem til.

Min personlige holdning til slægten er dog, at jeg anser stamfaderen for
værende: Albert Christensen Sadolin, idet de eksisterende slægtsdata fra
denne tid og fremefter forekommer at være forskningsmæssigt afprøvet og
dermed valide.

Det er dog svært at se bort fra, at min slægt igennem flere århundrede
har antaget at nedstamme fra Christen Jensen Sadolins slægt - uden helt
præcist at kunne gøre andet end antagelser. Om der rent faktisk er en
forbindelse vil nok aldrig ikke blive 100% opklareret, da dette jo
kræver at der tages diverse DNA-prøver som af- eller bekræfter dette.

Ved lejlighed vil jeg kikke nærmere på de nævnte kilder, og i så fald at
der ikke er belæg for en kombination, så vil jeg naturligvis slette
denne forbindelse permanent. I så fald at dine kilder har ret, så er der
heller ikke nogen forbindelse til Anna Helene Sadolin, idet hun jo netop
nedstammer fra Christen Jensen Sadolin.

Jeg har indtil videre dislinked Alberts kone, Sofie Jørgensdatter, fra
Jørgen Theophilisen Sadolin, således at der ikke er nogen direkte
forbindelse mellem Albert og hende til Christen Jensen Sadolin. Dette
vil fremgå ved næste upload!

Mange hilsener

Nikolaj

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Skou Mortensen

Dato : 27-07-03 22:59

Hej,

Der behøves ingen DNA. I Samsø Birks tingbog er der den 7. juni 1721
behandlet en arvesag efter Olle
Jørgensen Høfding og hustru Dorthe Christensdatter. Han var sognepræst til
Ubby ved Kalundborg og søn
af Jørgen Dinesen Høfding. Olle og Dorthe havde ingen livsarvinger, men af
andre arvinger var hans søskende.
Der var bla. Kiersten Jørgensdatter, som var gift med præsten Knud
Christensen Friis i Nordby og "Sophie
Jørgensdatter, som havde til ægte hr. Albert Christensen Sadelin i
Nestelsø".

Det må være næsten lige så godt som DNA.

Det er i øvrigt første gang at navnet Sadel latiniseres. Det mest korrekte
er, at navnene er Chisten Jensen Sadel og
Albert Christensen Sadel.

Mvh
Benny

Fra : Sadolin

Dato : 28-07-03 12:01

Hej Benny.

Det jeg skrev var ment i forbindelse med, om der er en forbindelse til
Christen Jensen Sadolins/Sadels slægt!

Mange hilsener

Nikolaj

http://www.kandu.dk/