Problem med opstart af spil (Windows 2000~
Fra : Kim Larsen

Dato : 25-07-03 06:16

Hej i nyhedsgruppen

Jeg har problemer med et par små lidt ældre spil jeg ikke kan få tl at køre
i Windows 2000. Jeg har tidligere brugt disse spil i Windows 98 uden
problemer men nu vil de altså slet ikke starte op.

Et af spillene kommer med denne besked i DOS: Runtime error 200 at
14EE:0091.

Er der nogen der ved hvad der er galt og hvad der er at gøre ved det, ud
over at gå tilbage til Windows 98 ?

Håber at en venlig sjæl vil komme med et svar - på forhånd tak.

Med venlig hilsen

Kim Larsen

Fra : Michael Petersen

Dato : 25-07-03 14:18

"Kim Larsen" <kla@webspeed.dk> mumbled something in

> [...]
> ud over at gå tilbage til Windows 98 ?
>

> Håber at en venlig sjæl vil komme med et svar - på forhånd tak.

Hej Kim

Hvis spillene bruger DOS (som det ser ud til) får du et problem. windows
2000 understøtter ikke DOS som f.eks windows 95/98 gør det.

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side
http://roskildeforum.around.dk

Fra : Kim Larsen

Dato : 25-07-03 17:33

"Michael Petersen" <mcp_dk@e-mail.*remove*dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvis spillene bruger DOS (som det ser ud til) får du et problem. windows
2000 understøtter ikke DOS som f.eks windows 95/98 gør det.

Hej Michael

Vil det så ikke være en mulighed, at lægge en DOS i maskinen ind på
harddisken og reboote maskinen på denne DOS via autoexes.bat fra en
diskette? Eller kunne der være en anden smart måde at gøre det på?

Med venlig hilsen
Kim Larsen

Fra : arc@na

Dato : 25-07-03 20:00

Michael Petersen <mcp_dk@e-mail.*remove*dk> wrote in

> Hvis spillene bruger DOS (som det ser ud til) får du et problem. windows
> 2000 understøtter ikke DOS som f.eks windows 95/98 gør det.

Hvad i alverden er det for noget sludder. Jeg har en samling af rolle- og
adventurespil som går tilbage til 1990, og jeg kan installere og spille
langt de fleste på begge mine Win2000Pro-systemer.

Til nogle enkelte spil er jeg dog nødt til at bruge VDMS
(http://ntvdm.cjb.net/), men det skal man så også bruge på Windows XP.

Win2000 æder også alle nye spil med største fornøjelse.

arc@na

Fra : Michael Petersen

Dato : 28-07-03 14:26

"arc@na" <this.is@n.invalid.email.org> mumbled something in

> [...]
> (http://ntvdm.cjb.net/), men det skal man så også bruge på Windows XP.
>
> Win2000 æder også alle nye spil med største fornøjelse.

Vil du dermed påstå at Windos 2000 understøtter DOS ??

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 28-07-03 16:34

Michael Petersen wrote:
> "arc@na" <this.is@n.invalid.email.org> mumbled something in

> Vil du dermed påstå at Windos 2000 understøtter DOS ??

Windows 2000 understøtter alle DOS programmer der ikke prøver at få
direkte adgang til hardwaren 100%.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Michael Petersen

Dato : 29-07-03 11:22

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> mumbled something in news:bg3fk1
$1ctc$1@news.cybercity.dk:

> Windows 2000 understøtter alle DOS programmer der ikke prøver at få
> direkte adgang til hardwaren 100%.
>
> -Sune

ok. så lærte jeg også noget idag ;)

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 27-07-03 02:38

Kim Larsen wrote:
> [...]
> at køre i Windows 2000. Jeg har tidligere brugt disse spil i Windows
> 98 uden problemer men nu vil de altså slet ikke starte op.

Hvilke spil drejer det sig om?

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Kim Larsen

Dato : 27-07-03 08:14

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke spil drejer det sig om?
>
> -Sune

Et par ældgamle spil som hedder henholdsvis Towers og Stunt. Det sidste er
et (racer-)bilspil.

Ingen af dem vil starte op under Windows 2000 (men gerne under Windows 98.
Jeg har også andre spil som så vidt jeg kan vurdere det kører under DOS så
det er mystisk det her. Jeg tror at det handler om at der mangler nogle
DLL-filer eller noget andet konfigurativt til spillene.

En kammerat til mig laver en DOS-diskette en af dagene og så må vi så om det
kan lade sig gøre, altså at boote maskinen op på DOS alene og så prøve at
starte spillene op.

Med venlig hilsen
Kim Larsen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 27-07-03 19:49

Kim Larsen wrote:
> [...]
> kører under DOS så det er mystisk det her. Jeg tror at det handler om
> at der mangler nogle DLL-filer eller noget andet konfigurativt til

DLL-filer bruges kun i Windows.
Problemet er at de gamle spil er skrevet til at virke i DOS og have
"direkte adgang" til PC'ens hardware. Dette fungerer normalt under Win
3.11/9x/Me, men som regel slet ikke under Win2K/XP/NT da disse
styresystemer ikke tillader programmer direkte adgang.

> En kammerat til mig laver en DOS-diskette en af dagene og så må vi så
> om det kan lade sig gøre, altså at boote maskinen op på DOS alene og
> så prøve at starte spillene op.

Du kan bruge din Windows 98 startdiskette hvis du stadig har den. Tryk
Shift-F5 når boot menuen kommer op for at gå til DOS prompten. Husk at
man ikke kan se NTFS partitioner under DOS - din harddisk skal være
formateret med FAT32.

Tag en kopi af disketten først inden du begynder at rode med config.sys
og autoexec.bat...

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-07-03 12:45

> [...]
>
> --
> Is this a sig or an OE bug?
> Replace efternavn with my last name to send mail.

Jeg har forsøgt mig med Windows 98 startdiskette og det fungerer ikke. Jeg
er ikke sikker på at min harddisk er formateret med FAT 32. Jeg må prøve at
finde ud af om der er en anden løsning.

Men ellers mange tak for hjælpen.

vh
Kim

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 29-07-03 17:35

Kim Larsen wrote:

[snip]

> [...]
> ikke. Jeg er ikke sikker på at min harddisk er formateret med FAT 32.
> Jeg må prøve at finde ud af om der er en anden løsning.

Du kan se hvilket filsystem du har bl.a. inde i
diskdefragmenterings-værktøjet.

Good luck!

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Kim Larsen

Dato : 30-07-03 02:22

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse:

> Du kan se hvilket filsystem du har bl.a. inde i
> diskdefragmenterings-værktøjet.

Filsystemet er NTFS, så spørgsmålet er hvad jeg kan gøe ved det.

vh
Kim

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 30-07-03 11:32

Kim Larsen wrote:

> Filsystemet er NTFS, så spørgsmålet er hvad jeg kan gøe ved det.

Du kan bruge f.eks. Power Quest Partitionmagic til at oprette en lille
FAT32 eller FAT16 "bootable" partition du så installerer DOS 6.22 på. Du
kunne også klunse en gammel HD og bruge den til formålet.
Jeg har selv eksperimenteret med Connectix' Virtual PC med DOS 6.22, men
det er ikke en tilfredsstillende løsning. Som med så meget andet er der
ikke noget der slår den ægte vare! Her er et godt site at holde øje
med - check deres kompatibilitetsliste osv osv.
http://vogons.zetafleet.com/

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Kim Larsen

Dato : 30-07-03 12:12

> [...]
>
> --
> Is this a sig or an OE bug?
> Replace efternavn with my last name to send mail.

Jeg takker for hjælpen.

vh
Kim