Brækket hale??
Fra : Jane Marquard

Dato : 25-07-03 00:44

Hej Ng
Da jeg her til aften ville børste Tiger, begyndte han at pive og skabe sig
da jeg rørte ved hans hale. Efter nærmere undersøgelse af hans hale, kan jeg
mærke der er en hævelse på den. Den nederste del af halen kan han ikke
rigtig bevæge. Tror muligvis halen er brækket :( Han piver meget når vi
kommer til den, og virker i det hele taget ret trist. Vil selvfølgelig
kontakte dyrlæge hurtigst muligt, men indtil da, hvad gør man? Og hvad skal
der gøres af dyrlægen, og hvor dyrt er det? Er jo kun fattig studerende.

På forhånd tak

Jane

Fra : Bente Jepsen

Dato : 25-07-03 05:26

"Jane Marquard" <janelFJERNDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad skal
> der gøres af dyrlægen, og hvor dyrt er det? Er jo kun fattig

Hej Jane.

Syns også du skal kontakte dyrlæge snarest.
Jeg har ikke selv erfaring med med brækkede haler, men det har vores
nabo.
Efter orkanen i 99 fik deres kat sin hale i klemme i nogen væltet træ
og fik en skade på den. Den viste sig at være brækket og
blodtilførslen til den yderste del af halen var afbrudt og der ville
gå koldbrand i den del af halen, hvis ikke den blev amputeret. Det
blev den så. I dag er det en dejlig glad kat, som klarer sig fint uden
hale

Jeg ved ikke hvad det koster, men hvis du har en dyrlæge der er noget
ved, er jeg sikker på, at du kan få lov til at betale i afdrag, de
fleste dyrlæger vil hellere have dyrene behandlet og så så pengene
efterhånden.
Min kollega har i hvert tilfælde fået steriliseret sin hunkat på den
måde

Mange hilsner og held og lykke med det.
Bente

P.s.: Det er jo heller ikke sikkert den er brækket, den kan jo bare
være noget andet, meget billigere.

Fra : Elwarth

Dato : 25-07-03 09:15

Hej Jane
Det er slet ikke sikkert, den er brækket. Det kan sagtens være en byld efter
et bid, hvis han har været oppe at slås. Det er det mest almindelige, sagde
min dyrlæge, da vi var samme tur igennem. Så i første omgang fik Gry
antibiotika i en uge, men hævelsen forsvandt ikke, så vi måtte afsted igen.
Denne gang blev hun røntgenfotograferet, og det viste sig desværre, at halen
var brækket. Der blev ikke gjort mere ved det, da hun havde fuld
bevægelighed i halen og hun ikke længere havde ondt. Hvis hun havde haft
ondt, ville halen være blevet sat af. Jeg kan desværre ikke huske, hvad det
kom til at koste, men jeg vil da tro, du kan lave en aftale med dyrlægen om
at betale af flere gange. Held og lykke med ham.

Venligst
Dorthe

Fra : CC

Dato : 25-07-03 18:11

Vi har lige netop oplevet det samme med vores ene burmeser. Hendes hale var
hævet og hang blot ned - unden hun dårligt kunne bevæge den. Det viste sig
at være en byld på halen. Det var meget svært at konstatere, da hun absolut
ikke ville have os
til at røre den ømme hale, men det lykkedes os, at finde en minimal rift.
Efter 1 uges tid på pencillin er halen stadig lidt hævet, men ikke øm
længere og hun kan igen svaje elegant med den (til gengæld har hun nu fået
et dårligt ben). Det går ikke ret godt i øjeblikket - 5 gange til dyrlæge på
2 uger med alle 4 katte og den ene gang havde vi 3 med på en gang
efterhånden vi vi meget om diverse katteskavanker.....

Held og lykke med Tiger (og hale).

Hilsen
Claus