Trenger hjelp til å identifisere en 43 fot~
Fra : Terje Trane

Dato : 24-07-03 22:40

Jeg søker opplysninger om en ferrosement-båt som visstnok skal være bygget i
Ålborg i 1974 eller deromkring, eller ihvertfall ikke senere enn 1979. Den
er en 43 fot skonnert (to omtrent like høye master). Den skal være bygget på
et verft av en gruppe selvbyggere som bygget flere like båter samtidig. Den
første norske eier kjøpte den som et skrog med bare motor og innredet den
selv. Han er desverre umulig å finne, er muligens død, så det er et
detektivarbeide å finne opprinnelsen og finne ut hvilket design det er. Er
det noen som kan gi meg noen ledetråder? Hviken forening kunne dette være,
og stemmer dette med et verft?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-07-03 23:06

"Terje Trane" <terje_trane@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:BmYTa.4182

> [...]
> det noen som kan gi meg noen ledetråder? Hviken forening kunne dette være,

Har du ikke nogle billeder eller data af båden, f.eks. navn eller lignende?

I Brøndby ligger der en indkøbsforening, der er udsprunget af en
selvbyggerklub, jeg kan naturligvis ikke huske, hvad klubben hedder, men den
forrige "ejer", Egon sidder nok inde med en del viden. Har har dog videregivet
foreningen til nogle andre, men han ville være et godt bud på at få mere
information.

Jeg ved dog ikke, om klubben eksisterede i de år, men det er sikket en fin
kilde alligevel.
Jeg ved også, at der er folk her, der kender foreningens navn og
hjemmeside......

Claus

Fra : Terje Trane

Dato : 25-07-03 08:33

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
> Har du ikke nogle billeder eller data af båden, f.eks. navn eller
lignende?

Takk for svar. Jeg skal få lagt ut et par bilder og link til dem, de må bare
fremkalles først.

Jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men jeg har funnet endel
referanser på internet til en "Scandinavisk sejl og bådbyggerforening", men
alle linker ender dødt. Er det noen som vet noe om den?

Fra : CarstenD

Dato : 25-07-03 09:31

> lignende?

Ku' det være den her?

http://www.lystsejleren.dk/bygogsejl/fijian_43.html

Mvh

CarstenD

Fra : Terje Trane

Dato : 25-07-03 15:41

"CarstenD" <cardal@XXXimage.dk> wrote in message
> Ku' det være den her?
>
> http://www.lystsejleren.dk/bygogsejl/fijian_43.html

Nei, den skal være en to-masters skonnert, og dekket går opp et trinn ved
rorhuset. For øvrig er den 3,7 m bred og 1,95 m dyp.

Fra : Terje Trane

Dato : 28-08-03 23:33

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
> Har du ikke nogle billeder eller data af båden, f.eks. navn eller
lignende?

Ikke noen bra bilder, men har lagt ut et par bilder på
www.systek.no/~trane/pictures/bali4.jpg og
www.systek.no/~trane/pictures/bali5.jpg

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-07-03 09:33

Jeg kommer til at tænke på Fijian 43, men det er en almindelig bermuda
masthead rig.

Prøv at kontakte nogle af navnene på: http://bygogsejl.cjb.net/ Det er mit
indtryk, at de fleste ferrocement byggere kender hinanden (af den simple
grund, at hvis man går i gang hænger man på opgaven i mindst 5 år ....)

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-07-03 13:44

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kommer til at tænke på Fijian 43, men det er en almindelig bermuda
> masthead rig.

Riggen er valgfri på en Fijian 43, faktisk er de fleste, jeg har set
Ketchrigget.

Kig evt. på båden Cecilie Fee - et i øvrigt pragtfuldt skiv!

Claus

Fra : Terje Trane

Dato : 25-07-03 16:17

> Kig evt. på båden Cecilie Fee - et i øvrigt pragtfuldt skiv!

Finner ingenting på det navn på webben, men fant en med et virkelig flott
interiør på http://www.yachtnet.com.au/listings/sail/bs384.htm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-07-03 18:48

"Terje Trane" <terje_trane@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:MRbUa.4252

> Finner ingenting på det navn på webben, men fant en med et virkelig flott
> interiør på http://www.yachtnet.com.au/listings/sail/bs384.htm

Der ligger bl.a en Fijian 43 i Chr. Kanal, som har bermuda rig, og som er
næsten identisk fra den du linker til - borset fra, at den har et anderledes
styrhus.

Cecilie Fee har bl.a. ligget i Lynetten for 8-9 år siden og sejler i dag på de
store oceaner.

Claus